NAV, omorganisering av etaten.
NAV har ansvar for å tilby kvalifiserte tjenester til "kundene" med kompetent
rådgivning. INP mener at NAV ikke opererer optimalt etter hensikten. Det
offentlige har forpliktet seg til å yte hjelp til de som trenger det som mest.
Mange opplever NAV som en tungrodd, byråkratisk, kald og lite imøtekommende
organisasjon. Det oppleves frustrerende bare å komme i kontakt med saksbehandler
med lange ventetider i telefonen. De NAV ansatte gjør så godt de kan etter de
forutsetninger organisasjonen gir dem, men opplæringen kan virke mangelfull og
lite spesialisert og at "alle skal kunne litt om alt" ofte blir en mangel
ovenfor den enkelte. INP mener at NAV skal kunne tilby mer spesialiserte
tjenester, uten å bygge tette skott mellom avdelingene.
NAV er ofte sterkt sentralisert til fylkeshovedsteder og det savnes NAV-kontorer
i nærheten av der folk bor. INP vil derfor desentralisere tjenestene. Særlig ser
vi at NAV Pensjon vil ha behov for nære relasjoner til "kundene" lokalt.
INP ønsker å reorganisere NAV ved å dele etaten inn i fire hovedområder
for å spesialisere tjenestene:
- NAV Arbeid
- NAV Trygd
- NAV Sosiale tjenester (SOS)
-
NAV Pensjon
NAV Arbeid skal ha lokal kjennskap til det lokale
arbeidsmarkedet. Næringslivet er NAV arbeid`s største "kunde" og skal være
etatens fremste samarbeidspartner. NAV skal aktivt lytte til næringslivets behov
for kompetanse, utdanning, etterutdanning, kursing og arbeidskraft.
Saksbehandlere skal drilles i å ha gode, raske, uformelle og formelle gode
relasjoner til lokalt næringsliv.
INP vil jobbe for at blant annet langtids sykemeldte, der man ser at vedkommende
høyst sannsynlig ikke vil komme tilbake til sitt "gamle" yrke, skal få lov å ta
kurs/utdanning/etterutdanning og omskolering i perioden han/ hun er sykemeldt,
uten trekk i ytelser.
Det blir viktig å få folk som av en eller annen grunn har havnet utenfor
arbeidslivet i arbeid så hurtig som mulig. I årtier er det skrevet og ment mye
om den kommende "eldrebølgen", barn født rett etter andre verdenskrig, født på
50 og 60 tallet med store barnekull. Nå er "eldrebølgen" en realitet, denne
generasjonen er i ferd med å gå over i pensjonistenes rekker etter et langt og
trofast arbeidsliv. Det betyr at næringslivet vil ha betydelig behov for
arbeidskraft de neste årene. Vi ser at enkelte store aktører innenfor landbasert
industri og petroleumsnæringen vil mangle mye folk de nærmeste årene.
Kompetansebygging innenfor industrien vil derfor bli avgjørende for å møte
fremntidens behov.
NAV Trygd vil
være en spesialisert tjeneste på trygdrett og ytelser til de av oss som ikke
lenger kan delta i arbeidslivet på tradisjonelt vis. Alt for mange opplever NAV
som en bremsekloss til et verdig liv. Mange kan ikke gå tilbake til arbeidslivet
av forskjellige årsaker. Andre trenger "en fot i bakken" for å omstille seg
etter en periode med utfordringer de aldri hadde sett for seg når de planla
livet. Alt for mange blir skadet i jobbsituasjon og får yrkesskader. Ofte ser vi
at NAV har egne "spesialister" som underkjenner diagnoser gitt av
spesialhelsetjenesten. Denne form for eget overprøvingsorgan vil INP til livs.
Det skal ikke gå an for "spesialister", uten konsultasjon og kontakt med
behandlingsenteret å overprøve diagnoser satt etter årelange utredninger. Slikt
oppleves som et overgrep mot "kundene".
NAV Trygd skal ha gode kontakter og jobbe tett opp mot både NAV arbeid for å
kunne finne passende arbeid til de som ønsker det, men også til NAV SOS for å
yte den aller beste servicen en kan gi.
NAV Sosiale tjenester (SOS) skal
samlokaliseres med kommunens tjenester. Veldig mange faller mellom to stoler og
har behov for en utstrakt hand fra spleisesamfunnet. Ofte oppleves saksgang som
langtekkelig og man blir ikke opplyst hvilke rettigheter man har. I en SOS
situasjon er man gjerne "nede for telling" og har ikke ressurser til å sette seg
godt nok inn i regelverket. Mange føler det uverdig å be om hjelp fra samfunnet
gjerne etter å ha klart seg utmerket i et "normalt" liv. Det finnes utallige
årsaker til at mange av oss faller utenfor i en lengre eller kortere periode av
livet. Disse skal vite at vi som storsamfunn er der for å strekke ut ei hand når
de sliter som mest. Det er svært få som ber om sosiale tjenester før de har
undersøkt alle mulige andre måter å skaffe seg tak over hodet, mat på bordet og
penger til livsopphold. NAV SOS skal være kundens forlengede arm inn i de
offentlige regelverket. Dette gjøres best ved at tjenesten blir spesialisert og
at rett veiledning blir gitt allerede fra begynnelsen.
NAV Pensjon
Pensjon blir av mange sett på som komplisert og vanskelig å orientere seg i. Vi
har Inskuddsbasert pensjon, ytelsesbasert pensjon, sjømannspensjon, AFP,
obligatorisk tjenestepensjon, førtidspensjon, etterlattepensjon, uførepensjon,
barnepensjon, kollektive ordninger, private ordninger, offentlig pensjonsordning
og ulike forsikringsordninger for å nevne noen typer pensjon vi kommer borti.
Det krever en svært stor innsats for å navigere riktig i de ulike formene for
pensjon og særlig når du ikke har hatt en og samme arbeidsgiver hele livet,
kanskje til og med delvis i det offentlige og i det private med en kort karriere
som sjømann.
NAV pensjon skal desentraliseres og tilgangen til en spesialisert saksbehandler på pensjon skal være tilgjengelig ved personlig oppmøte. Vi anser det personlige oppmøte med en god saksbehandler som virkelig kan pensjon som avgjørende viktig for denne reformen.
NAV pensjon skal også jobbe målrettet mot yngre arbeidstakere. Det er alt for
mange som ikke tenker pensjon før de ser pensjonstilværelsen nærme seg brått.
Derfor skal NAV pensjon drive oppsøkende virksomhet ovenfor alle aldersgrupper
med særlig vekt på de under 45. Det skal gis rådgivning og inviteres til en
pensjonsprat der du blir satt i stand til å begynne planlegging av
pensjonstilværelsen tidlig.
NAV Ombud
INP ser
at altfor mange blir feilbehandlet i NAV systemet. Veldig mange går til sak,
gjennom dyre advokater, mot staten og deres håndtering. Vi har sett den såkalte
NAV skandalen som kunne vært unngått ved at et uavhengig ombud sjekker fakta og
tolker regelverket også opp mot internasjonale forpliktelser. NAV ombudet skal
ha tilstrekkelig juridisk kompetanse samt mandat til å utøve skjønn. NAV opptrer
ofte som tilbyder, aktor og dommer ien og samme sak. Et NAV Ombud skal være den
instansen "kundene" kan henvende seg til for å få en uhildet gjennomgang av
hvordan du er blitt behandlet, saken din er behandlet, om du har fått de rette
ytelsene du har rett på, om rett lovanvendelse er brukt og en ankeinstans der
saken får en gjennomgang med "tredjeparts" verifisering. Ofte er rett regelverk
benyttet, men altfor ofte er tolkingen gjenstand for diskusjon. Ofte ser også
NAV selv at dette slår uheldig ut for den enkelte, men står likevel på sin
avgjørelse. INP mener kundene skal kunne høres på nytt og gis en siste mulighet
for å få rettet opp det som oppleves som svært urettferdig og ikke minst
urimelig. NAV skal være til for kunden.
Alderspensjonister og eldre arbeidstakere
Administrasjon av alderspensjoner legges inn i en egen avdeling i NAV. Denne kan
sitte hvor som helst i landet og er egnet til plassering utenfor Oslo/Viken.
Alderspensjon utgjør ca. 50% av hele budsjettet til Arbeids- og
Sosialdepartementet. Administrasjonen av alderspensjon er imidlertid mindre
arbeidskrevende enn de andre oppgave NAV behandler. Saksbehandling og
vedlikehold er relativt automatiske prosesser.
INP har den ytterste respekt for de som har bygd det norske
velferdssamfunnet til et av de beste landene i verden.
INP vil derfor jobbe for at de som har bidratt over et langt
liv, ikke blir salderingsposter i statsbudsjettene. God eldreomsorg, rettferdige
pensjoner og fleksible ordninger for eldre arbeidstakere burde være
selvfølgeligheter i dagens Norge.Dessverre er det ikke slik. Politikerne sier
folk må stå lengre i jobb. Det er fordi man frykter at eldrebølgen skal koste
for mye. Det er lett å se et forenklet økonomisk, populistisk argument for
dette. Hvis man jobber, trenger man ikke pensjon. Dermed sparer man penger.
Denne retorikken er uverdig
INP mener alderspensjonister og eldre arbeidstakere skal ha
seg frabedt å bli redusert til utgiftsposter og bli karakterisert som byrder i
samfunnet av politiske «broilere» som tjener 4-5 ganger det en pensjonist mottar
fra Folketrygden.
INP vil kreve at:
- Reduksjonen i pensjoner som følge av 0.75 formelen blir rettet opp umiddelbart. Pensjonene reguleres tilsvarende generell lønnsutvikling i offentlig sektor tilbake til 2015.
- Generell pensjonsalder holdes på dagens 67 år og med fleksibilitet ned mot 62 år, samt med stillingsvern opp til 72 år der det er relevant. Enhver endring her skal komme pensjonistene til gode.
- En mye sterkere likestillingslov mot diskriminering pga. alder bør utredes. Dagens lov er alt for svak og har ingen reell effekt. Det er pinlig når bl.a. NRK rapporterer at de som rekrutterer til ledige stillinger, automatisk legger bort søknader fra de over 50-55. Denne dårlig skjulte, ulovlige praksisen medfører ingen sanksjoner for de som bryter loven.
INP forventer at det skal være en automatisk regulering av statlige stønader; pensjoner, trygder og sosiale ytelser, etter hvert årlige lønnsoppgjør. Det skal reguleres opp i henhold til resultat, i form av den prosentlønnsvekst som samfunnet har fått. Begrunnelsen for en automatisk regulering, er at de som mottar stønader/trygder, skal få forutsigbarhet og sine rettigheter ivaretatt. Disse tjenestene skal ha integrerte løsninger uten vanntette skott. INP vil gå inn for desentraliserte tjenester for å sikre at arbeidsplassene NAV selv skaper, forblir i distriktene. Lokale variasjoner er ofte begrenset av sentrale behov for å gjøre tjenester like. Vi ønsker at det skal tas hensyn til lokale variasjoner. På denne måten mener vi i INP at NAV kan bli et statlig tjenesteorgan med spesialisert rådgivning og lojal kunnskap om behov. Vi mener at det ikke fungerer godt nok at alt for mange skal kunne litt for lite om alt for mye. Spesialiserte tjenester vil ivareta brukernes rettigheter til gode tilrettelagte tjenester.