§ 1 NAVN
Partiets navn er Industri- og Næringspartiet, og forkortelsen INP.
Navnet på fylkeslag, lokallag og kretslag/bydelslag skal bestå av kommunenavn/geografisk betegnelse og forkortelsen INP.
Partiets farger i logo, inkludert navn, er oransje og turkis.
§ 2 FORMÅL
INP er et sentrumsorientert, moderat parti som skal arbeide i henhold til det til enhver tid gjeldende partiprogram og fremme partiets visjon; UTVIKLE - IKKE AVVIKLE.
§ 3 MEDLEMSKAP
1. Medlemskap
Partiet er åpent for alle som slutter seg til partiets formål, program og vedtekter. Partiet selv bestemmer ifølge alminnelig foreningsrett, hvem som kan opptas som medlem og hvem som ikke opptas. Personer som er individuelt medlem av annet parti, konkurrerende politisk organisasjon eller annen virksomhet hvis formål og profil kan skade Industri- og Næringspartiet, kan ikke være medlem.
Medlemmer tilknyttes lokallaget i den kommunen eller regionen der de har sin folkeregistrerte bostedsadresse. Finnes det ikke lokallag i kommunen, tilknyttes medlemmet fylkeslaget. Unntak fra dette avgjøres etter søknad til det lokal- eller fylkeslaget som medlemskapet ønskes flyttet til. Ingen kan være medlem i mer enn ett lokal- og/eller fylkeslag, eller ha medlemsrettigheter på mer enn ett ordinært årsmøte i lokal- og/eller fylkeslag i løpet av ett år.
Medlemmer som innehar folkevalgte verv, må fratre disse før medlemskapet kan flyttes til annet lokal- eller fylkeslag.
Medlemmer med permanent bostedsadresse i et annet land, registreres som medlem direkte under hovedorganisasjonen.
2. Opphør av medlemskap
B. SanksjonsmuligheterA. Aktiv utmeldingMedlemmer som gjennom sin utmelding eller offentlig handling søker å skade partiet, partiets tillitsvalgte eller folkevalgtes omdømme, anses som aktivt utmeldt. Aktivt utmeldte kan ikke bli medlem igjen før fylkesstyret, etter uttalelsene fra lokallagets styre, med 2/3 flertall har godkjent søknad om gjenopptak av medlemskap.Vedtaket i fylkesstyret, om aktiv utmelding eller søknad om gjenopptak av medlemskap, kan innen 14 dager klages inn for sentralstyret til behandling. Slik klages kan fremmes av fylkesstyrets mindretall, lokallagets styre eller av søkeren.Medlemmer som melder seg ut av partiet mens de har tillits- eller folkevalgte verv, skal registreres som aktivt utmeldt uansett utmeldingsårsak. Aktivt utmeldte kan ikke innvilges nytt medlemskap før etter utløpet av gjeldende valgperiode, dog ikke mindre enn to år.
For et medlem som har brutt partiets program, vedtekter, retningslinjer, eller handlet på en måte som kan bidra til å skade partiets eller partimedlemmers omdømme, kan INP:
• Frata medlemskapet permanent.• Frata medlemskapet for en tidsavgrenset periode.• Begrense anledningen for å kunne velges til politiske og/eller organisatoriske tillitsverv.• Begrense anledningen til deltakelse på arrangement og møter i regi av partiet.
Vedtaket om å frata medlemskap eller begrense medlemsrettighetene for et medlem, fattes av fylkesstyret med sentralstyret som klageinstans.Vedtaket kan, av fylkesstyrets mindretall eller av søkeren, klages inn for overordnet organ for endelig avgjørelse. I begge tilfeller må klage være sentralstyret i hende innen 14 dager etter at medlemmet er gjort kjent med vedtaket.Før vedtak om å frata et medlems medlemskap fattes, skal medlemmet selv og underliggende organisasjonsledd ha hatt rimelig tid til skriftlig å uttale seg om saken.I de tilfeller vedtaket fattes av sentralstyret, skal også medlemmets fylkeslag uttale seg.Et medlem som er fratatt sitt medlemskap, kan søke om å bli medlem igjen. Slik søknad avgjøres av det organ som fattet vedtaket med minst 2/3 flertall. Før vedtaket fattes skal underliggende organisasjonsledd ha hatt anledning til å uttale seg om saken. Vedtaket kan, av fylkesstyrets mindretall eller av søkeren, klages inn for overordnet organ for endelig avgjørelse.
3. Kontingenter
Medlemskontingenter og fordelingsnøkkel mellom hovedorganisasjon, fylkes- og lokallag vedtas på landsmøtet. Fastsettelsen av kontingenten og fordelingsnøkkelen er først gjeldende fra 1. januar året etter vedtaket fattes.
§ 4 STEMMERETT OG VALGBARHET
Stemmerett og valgbarhet i Industri- og Næringspartiet sine organer har den som har:
• Fylt 18 år eller som fyller 18 år i løpet av året.Den som skylder kontingent for ett eller flere foregående år, og kun betaler for inneværende år, er å betrakte som nyinnmeldt.
• For å inneha sentrale verv, må medlemmet ha minst fem års arbeidserfaring / yrkeserfaring utenfor politikken. Sentrale verv defineres som landsstyret, sentralstyret og stortinget. Unntak gjøres normalt ikke, men i helt spesielle situasjoner kan det søkes sentralstyret om dispensasjon fra bestemmelsen.
• Vært registrert i det sentrale medlemsregisteret som medlem de siste seks måneder.
• Nye medlemmer som direkte kommer fra verv eller som folkevalgte representanter for andre partier på kommunalt-, fylkes- eller nasjonalt nivå, ilegges en karensperiode på ett år før de kan tiltre verv i organisasjonen. Fylkesstyret kan gi dispensasjon fra karensreglene etter søknad. Vedtak må fattes med 2/3 flertall. Sentralstyret er klageinstans.
• Betalt forfalt kontingent.
• Ved ordinære og ekstraordinære årsmøter i lokallaget som avholdes før hovedforfall for kontingent, må medlemmet i tillegg ha vært registrert som betalende medlem i det sentrale medlemsregisteret innen 31. desember året før.
• Valgte INP, INPU og INPS representanter i INP organer unntas fra bestemmelsene over, med unntak av valgbarhet.
Dersom en fylkesleder eller lokallagsleder velges til sentralstyret, skal vedkommende straks fratre sitt verv som fylkesleder eller lokallagsleder.
Kandidater på valglister utgått fra Industri- og Næringspartiet må fylle kravet til stemmerett og valgbarhet.
Ansatte i partiets hovedorganisasjon kan ikke velges til tillitsverv på det organisasjonsnivå de er ansatt eller høyere. Ansatte, i partiet og folkevalgte grupper, kan ikke velges til verv i valg- eller nominasjonskomitéer.
Ved opprettelse av nye lokallag, og gjenopprettelse av midlertidig nedlagte lokallag, kan sentralstyret gi dispensasjon fra kravet om valgbarhet til tillitsverv i Industri- og Næringspartiet.
§ 5 URAVSTEMNING
Partiets organisasjonsledd og tilknyttede organisasjoner kan
legge en sak ut til rådgivende eller bindende uravstemning blant partiets
stemmeberettigede medlemmer.
§ 6 PARTIETS ORGANISASJON
Industri- og Næringspartiet (INP) er én organisasjon, med følgende organisasjonsledd:
1. Hovedorganisasjonen (INP).
2. Fylkeslag (fylket - INP).
3. Lokallag (geografisk betegnelse - INP).
4. Kretslag/bydelslag (geografisk betegnelse - INP).
I tillegg har partiet tilknyttede organisasjoner som etter vedtak har rett til å benytte det beskyttede navnet Industri- og Næringspartiet, jf. § 9 B 1.
5. Industri- og Næringspartiet Ungdom (INPU).
6. Industri- og næringspartiet Senior (INPS).
Formelle samarbeidsorgan mellom organisasjonsledd i Industri- og Næringspartiet skal sammen med samarbeidsorganets formål, reglement og struktur godkjennes av partiets landsstyre.
Ovennevnte organisasjonsledd og samarbeidsorgan er likevel å anse som selvstendige rettssubjekter og økonomiske enheter, der styret i hvert tilfelle hefter for økonomiske disposisjoner og inngåtte avtaleforhold, dog gjelder overordningsprinsippet.
Overordningsprinsippet gjelder for folkevalgte grupper på det organisasjonsledd de er valgt slik at sentralstyret er overordnet stortingsgruppen, sametingsgruppen og INP-gruppe i KS-landsting.
Fylkesstyret er overordnet fylkestingsgruppen og lokallagsstyret er overordnet kommunestyregruppen.
I tillegg er vedtak gjort i landsmøtet, landsstyret, sentralstyret, fylkesårsmøtet og lokallagsårsmøtet gjeldende for folkevalgte grupper på samme organisasjonstrinn eller lavere.
A. INP hovedorganisasjon
Industri- og Næringspartiet hovedorganisasjon består av følgende organer i rangert rekkefølge:
1. Landsmøtet.2. Landsstyret.3. Sentralstyret.
§ 7 LANDSMØTE
A.
Landsmøtet er partiets øverste myndighet. Ordinært landsmøte skal avholdes innen 1. juli hvert år og innkalles av partiets sentralstyre med minst seks ukers varsel.
Senest to uker før landsmøtet avholdes, skal følgende saksdokumenter gjøres tilgjengelig for de som har møterett i landsmøtet:
• Sentralstyrets og stortingsgruppens beretninger.
• Innberetning fra revisjonskomitéen.
• Landsstyrets innstilling til endring av vedtekter.
• Valgkomitéens innstilling.
• Innkomne resolusjonsforslag.
Ekstraordinært landsmøte innkalles med minst tre ukers varsel og behandler kun de saker som er nevnt i innkallingen. Senest to uker før det ekstraordinære landsmøtet avholdes, gjøres saksdokumenter for disse sakene tilgjengelig for de som har møterett i det ekstraordinære landsmøtet. Berettiget til å kreve ekstraordinært landsmøte er:
• Landsstyret med simpelt flertall.
• Sentralstyret med 2/3 flertall.
• Fylkesstyrene i minst 1/3 av fylkeslagene.
B. Delegater til landsmøtet er:
1. Landsstyret.
2. De av partiets stortingsrepresentanter som ikke møter fra lands- eller sentralstyret.
3. Partiets regjeringsmedlemmer som ikke møter fra lands- eller sentralstyret.
4. Tre delegater valgt av og blant INPUs sentralstyre.
5. Tre delegater valgt av og blant INPS’ sentralstyre.
6. Fylkeslagene har to delegater pluss en per 200 betalende medlemmer, basert på registrerte betalende medlemmer i det sentrale medlemsregisteret innen 31.12. året før.
7. Følgende kan sende inntil tre observatører hver;
i. Sametingsgruppen.ii. Fylkeslagene.iii. Industri- og Næringspartiet Ungdom (INPU).iv. Industri- og Næringspartiet Senior (INPS).
Partiorganisasjon på Svalbard og foreninger i andre land kan sende én observatør hver.
Partiets generalsekretær og sekretariatsleder i stortingsgruppen møter som observatører.
Observatører på landsmøtet har tale og forslagsrett.
Sentralstyret kan invitere gjester med talerett.
C. Saksliste for landsmøtet skal inneholde:
1. Innstilling fra fullmaktskomitéen.
2. Godkjenning av innkalling og landsstyrets innstilling til saksliste, timeplan og forretningsorden.
3. Valg av dirigenter, referenter, tellekorps, protokollunderskrivere, redaksjonskomité og eventuelle andre komitéer.
4. Sentralstyrets årsberetninger.
5. Stortingsgruppens årsberetninger.
6. Revisjonskomitéens innberetning.
7. Øvrige saker som er forberedt eller fremmet innen de frister vedtektene fastsetter.
8. Behandle aktuelle politiske og organisatoriske saker.
9. Behandling av partiets program og vedtekter.
10. Valg av
a. Partileder.b. 1. nestleder.c. 2. nestleder.d. Seks medlemmer av sentralstyret.e. Fire varamedlemmer i rekkefølge.f. Revisor.g. Revisjonskomité bestående av tre medlemmer og ett varamedlem.h. Valgkomité for innstilling til valgene på neste landsmøtet.i. Kontrollkomité etter innstilling fra sentralstyret bestående av tre medlemmer og ett varamedlem.
Valgene under pkt. 10.a, 10.b, 10.c og 10.d gjøres for to år av gangen. Lederen og tre styremedlemmer velges i mellomvalgår. De øvrige i valgårene.
Landsmøtet er beslutningsdyktig når det er lovlig innkalt, og innstilling fra fullmaktskomitéen er godkjent.
§ 8 LANDSSTYRET
A.
Landsstyret er partiets nest øverste organ og innkalles av sentralstyret minst to ganger per år. I tillegg innkalles landsstyret når enten sentralstyret, stortingsgruppen eller fylkesstyrene i minst syv fylker krever dette med mer enn halvparten av stemmene i hvert forum.
Landsstyret innkalles til ordinære møter med minst to ukers varsel.
B. Landsstyret består av:
1. Fylkeslagene med samme antall medlemmer i landsstyret som det er stortingsvalgdistrikter i fylkeslagene. Medlemmene til landsstyret er fylkesleder og videre i rangordning. Stedfortredere i rangordning, deretter en representant valgt av og blant fylkesstyrets medlemmer.Følgende innkalles med tale og forslagsrett;
2. Sentralstyret.
3. Inntil fem representanter fra stortingsgruppen.
4. INPUs 1. nestleder eller dennes stedfortreder i rangordning, deretter representant valgt av og blant INPUs sentralstyremedlemmer.
5. INPS’ 1. nestleder eller dennes stedfortreder i rangordning, deretter representant valgt av og blant INPS’ sentralstyremedlemmer.
• Ved regjeringsdeltakelse, ett medlem av regjeringen.
• Leder av sametingsgruppen.
Ved forfall sendes stedfortreder valgt av og blant styrets eller kollegiets medlemmer.
Sentralstyret kan invitere andre som observatører eller for å redegjøre i særskilte saker.
Landsstyret er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av medlemmene er til stede.
Møte og reiseutgifter for medlemmene dekkes av de respektive organisasjonsledd og stortingsgruppen. Utgifter for medlemmer av regjeringen dekkes av stortingsgruppen.
Landsstyrets forhandlinger ledes av valgt møtedirigent.
C. Landsstyret skal:
1. Avgjøre alle saker som ikke skal avgjøres av andre organer i partiet.
2. Behandle og vedta langsiktig strategi for partiorganisasjonen og stortingsgruppen.
3. Vedta reglement for nominasjonsprosessen i fylkes- og lokallag.
4. Fastsette partiets standpunkt i aktuelle politiske og organisatoriske saker.
5. Vedta innstilling i saker som skal behandles på landsmøtet.
6. Behandle og godkjenne hovedorganisasjonens regnskap med revisjonsberetning.
7. Vedta budsjett for hovedorganisasjonen.
8. Vedta ordning for innkreving av medlemskontingent og fastsette minimumskontingent.
9. Behandle vedtak i organisasjonen eller folkevalgte grupper når disse anses for å være skadelig eller kan komme til å bli skadelig for partiet.
10. Behandle innstilte saker fra sentralstyret.
§ 9 SENTRALSTYRET
A. Sentralstyret skal ha følgende sammensetning:
• Partileder.Sentralstyret innkalles med minst 24 timers varsel av partileder eller en av nestlederne sammen med minst ett fast medlem og er beslutningsdyktig når minst syv medlemmer hvor leder eller en av nestlederne er til stede. Sentralstyrets møter ledes av partileder eller nestledere i rangordning. Ved stemmelikhet har møteleder dobbeltstemme.
• 1. nestleder.
• 2. nestleder.
• Seks sentralstyremedlemmer.
• INPUs leder eller dennes stedfortreder i rangordning deretter representant valgt av og blant INPUs sentralstyremedlemmer.
• INPS’ leder eller dennes stedfortreder i rangordning deretter representant valgt av og blant INPS’ sentralstyremedlemmer.
• Parlamentarisk leder eller dennes stedfortreder i rangordning, deretter representant valgt av og blant stortingsgruppens medlemmer.
• Fire varamedlemmer.
B. Sentralstyret skal:
1. Forvalte retten til bruk av partiets navn og grafiske profil, samt sørge for at denne er lovmessig beskyttet mot misbruk.
2. Innkalle til og forberede saker for landsmøtet og landsstyret.
3. Avgjøre alle saker som ikke skal avgjøres av andre organer i partiet, herunder fastsette partiets og gruppens strategi, standpunkt i aktuelle politiske og organisatoriske saker.
4. Sørge for konstituering av nyvalgt stortingsgruppe, og godkjenne reglement for denne.
5. Avgjøre fortolkningsspørsmål i partiprogrammet etter klage fra et mindretall i stortingsgruppen.
6. Uttale seg om stortingsgruppens budsjett, og behandle stortingsgruppens regnskap med revisjonsberetning.
7. Tilrettelegge og påse at valgforberedelsene blir gjennomført innen de tidsfrister vedtektene, landsstyrevedtatt reglement og de offentlige myndigheter fastsetter.
8. Velge fullmaktskomité for innstilling til landsmøtet. Denne skal bestå av tre medlemmer og ett varamedlem.
9. Utføre sin virksomhet innenfor de faglige og økonomiske rammer som vedtas av Landsstyret.
10. Signere sentralstyrets årsberetning og års-regnskap.
11. Utarbeide forslag til budsjett som skal behandles og vedtas i landsstyret.
12. Påse at partiorganisasjonen følger opp vedtatte vedtekter, programmer og retningslinjer. Ved alvorlige brudd på vedtekter, programmer eller retningslinjer skal sentralstyret innstille sak til landsstyret for vedtak om å oppløse sittende fylkesstyre eller lokalstyre. Vedtak om oppløsning krever 2/3 flertall i landsstyret.
Sentralstyret kan oppnevne arbeidsutvalg (AU) og delegere oppgaver til dette.
Sentralstyret skal føre vedtaksprotokoll fra sine møter. Protokollen sendes til alle med møterett i landsstyret.
§ 10 GENERALSEKRETÆREN
Generalsekretæren ansettes av sentralstyret. Generalsekretæren ansettes på åremål.
Generalsekretæren er partiets administrative leder og er ansvarlig for å iverksette alle vedtak som gjelder partiorganisasjonen og dens arbeid, fattet av landsmøtet, landsstyret eller sentralstyret.
Generalsekretæren er ansvarlig for å gjennomføre sitt arbeid innenfor de økonomiske og faglige rammer som vedtas av landsmøtet, landsstyret eller sentralstyret.
Generalsekretæren rapporterer til sentralstyret, og har rett og plikt til å innstille sentralstyret i alle saker.
Generalsekretæren, eller den han eller hun bemyndiger, har møte, tale og forslagsrett i alle partiorganisasjonens organer og tilknyttede organisasjoner.
Generalsekretæren er ansvarlig redaktør for publikasjoner utgitt av hovedorganisasjonen, med mindre annet er vedtatt av sentralstyret.
De ansatte i partiet tilsettes av generalsekretæren.
§ 11 FYLKESLAGET
A.
Fylkeslaget består av alle lokallagene i fylket, samt eventuelle direkte medlemmer fra kommuner der lokallag ikke er etablert.
B. Fylkeslagets organer er:
1. Årsmøtet
2. Fylkesstyret
C. Årsmøtet:
Ordinært fylkesårsmøte avholdes hvert år i perioden 15. februar – 15. mars, og innkalles av fylkesstyret med minst tre ukers varsel. Ekstraordinært møte for angitt sak sammenkalles når fylkesstyret, sentralstyret, eller minst 1/3 av lokallagsstyrene som til sammen representerer minst 1/3 av stemmeberettigede medlemmer, krever det.
D. Delegater til årsmøtet er:
1. Fylkesstyrets medlemmer.
2. De av partiets fylkestingsmedlemmer som ikke møter for fylkesstyret. Fylkestingsmedlemmer som av fylkestinget er innvilget permisjon eller fritak fra sitt folkevalgte verv, erstattes av vara.
3. Partiets medlemmer av fylkesrådet i fylker med parlamentarisk styreform.
4. Partiets stortingsrepresentanter, sametingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer fra fylket. Stortingsrepresentanter og sametingsrepresentanter, som av kompetent organ er innvilget permisjon eller fritak fra sitt folkevalgte verv, erstattes av folkevalgt vararepresentant.
5. To delegater per valgdistrikt (stortingsvalg) valgt på INPUs fylkesårsmøte.
6. To delegater per valgdistrikt (stortingsvalg) valgt på INPS’ fylkesårsmøte.
7. En delegat fra hvert lokallag.
Antall delegater som kan sendes i tillegg baseres på oppnådd stemmetall ved forrige valg samt ved vurdering av betalende medlemmer i forhold til innbyggertall og fordeles på følgende måte:
• En delegat for hver oppnådde 650 stemmer, begrenset oppad til 14 delegater.Delegater og varadelegater skal være valgt på et ordinært eller ekstraordinært årsmøte i lokallaget. Slikt årsmøte skal være avholdt innen utgangen januar måned, ellers tapes representasjonsretten. For ekstraordinært fylkesårsmøte avholdt i januar måned kan delegater og varadelegater være valgt på ordinært årsmøte i lokallaget året før.
• En delegat ved valgresultat i kommunen som er likt eller over fylkesgjennomsnittet.
• En delegat når antall registrerte betalende medlemmer i lokallaget per 31. desember tilsvarer 1 % eller mer av innbyggertallet i kommunen. Slik at hvert lokallag kan oppnå totalt 16 tilleggsdelegater.
Dersom antall delegater under punkt 1 - 4 utgjør mer enn 1/3 av de lovlig innkalte delegatene, økes delegatantallet i punkt 7, slik at lokallagene sikres minst 2/3 av delegatantallet.
Fylkesstyret kan i tillegg tillate observatører med tale og forslagsrett fra lokallagene, INPU og INPS, samt invitere gjester med talerett.
E. Årsmøtet skal:
1. Godkjenne innkallingen, dagsorden, forretningsorden og delegatene iht. protokoller fra lokallagsårsmøter og medlemslister.
2. Velge møtedirigent, tellekorps, møtereferenter og protokollunderskrivere.
3. Behandle fylkesstyrets årsberetning, herunder fremlegging av måloppnåelse på virksomhetsplan.
4. Behandle og godkjenne regnskap og revisjonsberetning.
5. Behandle og vedta fylkeslagets budsjett.
6. Behandle fylkestingsgruppens årsberetning, regnskap, revisjonsberetning og budsjett.
7. Behandle og eventuelt vedta innkomne forslag som må være styret i hende minst to uker før årsmøtet.
8. Gjennomføre organisatorisk og politisk debatt, herunder vedta virksomhetsplan med konkrete mål for organisatorisk og politisk arbeid.
9. Behandle og vedta fylkestingsprogrammet ved fylkestingsvalg.
10. Valg:
a. Fylkesstyrets leder.b. Fylkesstyrets politiske nestleder.c. Fylkesstyrets organisatoriske nestleder.d. Fylkesstyrets studieleder.e. Fylkesstyrets medlemsansvarlig.f. Fylkesstyrets to, fire eller seks øvrige medlemmer.g. Inntil fire varamedlemmer i rekkefølge.h. Revisori. Delegater, varadelegater og eventuelle observatører til partiets landsmøte.Varadelegater og observatører skal velges i nummerrekkefølge.j. Valgkomité med tre til fem medlemmer og ett til tre varamedlemmer i rekkefølge, for innstillinger til valg på neste fylkesårsmøte.k. Året før fylkestingsvalg velges programkomité med fem til ni medlemmer og to til fire varamedlemmer, for utarbeidelse og innstilling til fylkestingsprogram.l. I mellomvalgår velges nominasjonskomité med fem til ni medlemmer og tre til fem varamedlemmer i rekkefølge for innstilling til valgliste på neste nominasjonsmøte for stortingsvalg eller fylkestingsvalg.
Fylkesstyrets årsmøtevalgte medlemmer skal bestå av minimum syv og maksimum elleve personer.
Valgene gjøres for ett år av gangen. Valgene under pkt. 10.a – 10.f kan foretas for to år av gangen. I så fall skal leder og styremedlemmer velges i mellomvalgår, nestledere, studieleder og medlemsansvarlig i valgår. Dersom toårsvalg skal innføres eller oppheves må forslag om dette være fylkesstyret i hende minst to uker før årsmøtet. Etter slikt vedtak velges alle fylkesstyrets funksjoner i pkt. 10.a – 10.f.
Dersom et medlem på fjorårets årsmøte ble valgt for to år, men ikke er valgbar på årets årsmøte, skal nytt medlem velges i det aktuelle vervet for ett år.
F. Fylkesstyret skal ha følgende sammensetning:
• De årsmøtevalgte medlemmer av styret.
• INPUs leder eller dennes stedfortreder i rangordning, deretter representant valgt av og blant INPUs styremedlemmer, hvis INPU er etablert i fylket.
• INPS’ leder eller dennes stedfortreder i rangordning, deretter representant valgt av og blant INPS’ styremedlemmer, hvis INPS er etablert i fylket.
• Gruppeleder i fylkestingsgruppen eller dennes stedfortreder i rangordning, deretter representant valgt av og blant gruppens medlemmer.
• Inntil fire varamedlemmer.
Partiets stortingsrepresentanter fra fylket, og sametingsrepresentanter bosatt i fylket har møte-, tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett. Fylkesstyret kan invitere observatører til sine møter.
Fylkesstyret er beslutningsdyktig når minst halvparten av styremedlemmene, hvorav lederen eller en av nestlederne møter.
G. Fylkesstyret skal:
1. Lede det løpende arbeidet i fylkeslaget, og holde lokallagene samt sentralstyret orientert om fylkeslagets virksomhet.
2. Avgjøre alle saker som ikke skal avgjøres av andre organer i partiet.
3. Følge opp vedtatte virksomhetsplan og møteplaner.
4. Innstille til sentralstyret om "godkjenning av bruk av partiets navn" ved stiftelse av nye lokallag i fylket.
5. Beramme, forberede og sende ut skriftlig innkalling og forslag til dagsorden for årsmøter og nominasjonsmøter.
6. Sørge for konstituering av fylkestingsgruppen. Inntil slik konstituering har funnet sted, har lederen i fylkeslaget eller dennes stedfortreder og toppkandidaten på listen, etter vedtak i styret, rett til sammen å foreta sonderinger med andre partier. Slike sonderinger er imidlertid ikke bindende, da gruppen skal vedta/godkjenne alle samarbeidsavtaler.
7. Holde løpende kontakt med, og bistå, partiets representanter i fylkestinget, samt avgjøre fortolkningsspørsmål i forhold til partiprogrammet ved klage fra 1/3 mindretall i fylkestingsgruppen.
8. Nedsette nødvendige utvalg og komitéer.
9. Tilrettelegge og påse at valgforberedelsene blir gjennomført innen de tidsfrister vedtektene, landsstyrevedtatte forskrifter og de offentlige myndigheter setter.
10. Velge fullmaktskomité bestående av tre medlemmer og ett varamedlem, i god tid før årsmøtet.
11. Velge redaksjonskomité bestående av tre til fem medlemmer og ett varamedlem, i god tid før årsmøtet.
12. Fastsette rutiner for økonomistyring og ellers utføre sin virksomhet innenfor de budsjettrammer som er vedtatt av fylkesårsmøtet.
13. Godkjenne reglement for fylkestingsgruppen.
14. Minst én gang per år innkalle alle lokallag og kommunestyregrupper til fylkesrådsmøte. Lokallagene og kommunestyregruppene kan delta med en representant hver, med stemmerett. Primært bør lokallagets leder og gruppeleder være delegat. Fylkesstyret, fylkestingsgruppen, fylkets stortingsrepresentanter og sametingsrepresentanter fra fylket innkalles som observatører med tale- og forslagsrett. Fylkesstyret kan også invitere andre med tale- og forslagsrett til rådsmøter. Fylkesstyret forbereder saker til rådsmøtet. Fylkeslagets leder og nestledere, fylkestingsgruppeleder og stortingsrepresentanter kan ikke velges som delegat fra sitt lokallag. Rådsmøtets beslutning er rådgivende for fylkesstyret, fylkestingsgruppen, stortingsrepresentantene og sametingsrepresentanter.
15. Innkalle til ordinært årsmøte i alle lokallag som ikke selv har til hensikt å avholde slikt innen 31. januar, jf. § 13 C.
16. Dersom arbeidsutvalg (AU) nedsettes velges tre til fem medlemmer med ett til tre varamedlemmer av og blant fylkesstyrets medlemmer. Protokoller fra arbeidsutvalgets møter sendes samtlige fylkesstyremedlemmer.
§ 12 NOMINASJON AV KANDIDATER TIL FYLKESTINGS- OG STORTINGSVALG
1. Nominasjonskomitéen skal gi innstilling til nominasjonsmøtet iht. de landsstyrevedtatte bestemmelser og tidsfrister for nominasjonsprosessen.
2. Fylkesstyret avgjør senest 1. september om nominasjonsmøtet skal avholdes som et selvstendig møte atskilt fra fylkesårsmøtet, som ekstraordinært årsmøte, jf. § 11 C, eller om nominasjonen skal inngå som egen post på saklisten under avviklingen av det ordinære årsmøtet. Har ikke fylkesstyret avgjort før 1. september skal nominasjonen inngå som egen post på saklisten under avviklingen av det ordinære årsmøtet.
3. Medlemmer av nominasjonskomitéen som har deltatt under behandling av rangert listeforslag kan ikke velges som listekandidater.
4. Med minst tre ukers varsel innkaller fylkesstyret til nominasjonsmøte hvor valglisten for stortingsvalget eller fylkestingsvalget settes opp. Møtet bør avholdes innen 8. mars i valgåret.
5. Nominasjonsmøtet konstitueres i tråd med § 11 E pkt. 1 og 2. Delegatene til nominasjonsmøtet velges i tråd med §11 D.
6. Kandidatene til valglisten skal velges i rekkefølge. For valgprosedyre på nominasjonsmøtet se § 17.
7. Ved nominasjon til fylkestingsvalg kan nominasjonsmøtet utpeke fylkesordførerkandidat og fylkesrådslederkandidat.
8. Valgsamarbeid (felleslister) med andre partier eller grupperinger skal normalt ikke finne sted, og må eventuelt godkjennes av sentralstyret.
9. Fylkesstyret v/leder er ansvarlig for at den oppstilte liste innleveres i tide.
10. Nominasjonsprosessen må, i tillegg til ovennevnte bestemmelser, gjennomføres iht. offentlige forskrifter og lover, samt reglement vedtatt av landsstyret.
11. I de tilfeller nominasjonsmøtet ikke er gjennomført i henhold til vedtekter, vedtatt reglement for nominasjonsprosessen, kan fylkesstyret etter samtykke fra sentralstyret sammenkalle til nytt nominasjonsmøte.
§ 13 LOKALLAG
A.
De medlemmer som bor i kommunen eller regionen danner lokallaget. Lokallaget kan bestå av medlemmer i flere kommuner, men ingen kan være medlem av mer enn ett lag.
Fylkesstyret og sentralstyret skal godkjenne bruken av partiets navn ved stiftelse av lokallag i Industri- og Næringspartiet.
B. Lokallagets organer:
1. Årsmøtet.
2. Lokallagsstyret.
3. Kretsstyrer/bydelslagsstyrer.
C. Årsmøtet
Ordinært årsmøte avholdes januar måned hvert år. Ekstraordinært årsmøte innkalles når lokallagsstyret, fylkesstyret, sentralstyret eller 1/3 av stemmeberettigede medlemmer krever det. Ekstraordinært årsmøte behandler kun de saker som er angitt i innkallingen. Innkallingsfrist for ordinært årsmøte og ekstraordinært årsmøte er minst to uker. Når det er fremmet et vedtektsmessig korrekt krav om ekstraordinært årsmøte, skal styret innkalle til dette uten ugrunnet opphold.
På årsmøtet har det lokale INPU-lagets leder og en representant valgt av, og blant INPU-styrets medlemmer, stemmerett.
På årsmøtet har det lokale INPS-lagets leder og en representant valgt av, og blant INPS-styrets medlemmer, stemmerett.
D. Årsmøtet skal:
1. Godkjenne innkalling, dagsorden, forretningsorden og medlemmenes stemmerett og valgbarhet iht. godkjent medlemsliste. Minimum tre stemmeberettigede medlemmer må være til stede for å kunne avholde årsmøte i etablerte lokallag.
2. Velge møtedirigent, tellekorps, møtereferenter og protokollunderskrivere.
3. Behandle styrets årsberetning.
4. Behandle og godkjenne regnskap og revisjonsberetning.
5. Behandle og vedta lokallagets budsjett, herunder fastsette lokallagets medlemskontingent ut over Landsstyrets vedtatte minimumskontingent.
6. Behandle kommunestyregruppens årsberetning, regnskap, revisjonsberetning og budsjett.
7. Behandle og eventuelt vedta innkomne forslag, som må være styret i hende minst en uke før årsmøtet.
8. Behandle og vedta kommunevalgprogrammet.
9. Trekke opp hovedretningslinjer for lokallagets og kommunestyregruppens virksomhet, drøfte aktuelle lokalpolitiske spørsmål, og drøfte saker som skal fremmes for fylkeslaget.
10. Valg:
a. Lokallagsstyrets leder.b. Lokallagsstyrets nestleder(e).c. Lokallagsstyrets øvrige urangerte funksjoner:i. Lokallagsstyrets kasserer.ii. Lokallagsstyrets studie- og medlemsansvarlig.d. Inntil så mange styremedlemmer at styret består av minimum fem og maksimum ni medlemmer og har oddetall.e. Inntil tre varamedlemmer i rekkefølge.f. Revisor.g. Delegater, varadelegater og eventuelle observatører til fylkesårsmøtet.Varadelegater og observatører velges i nummerrekkefølge.h. Valgkomité med tre til fem medlemmer og ett til tre varamedlemmer for innstilling til valg på neste årsmøte.i. Året etter Stortingsvalg velges nominasjonskomité med tre til fem medlemmer og ett til tre varamedlemmer for innstilling til valgliste for neste kommunestyrevalg.
For valgprosedyre se paragraf 17.
Vervene i punkt 10.a – 10.c må alltid velges, men årsmøtet kan velge samme person til flere av vervene i punkt 10.b og 10.c.
Valgene under 10.a – 10.d kan foretas for to år av gangen. I så fall skal leder og styremedlemmer velges i mellomvalgår, og nestleder, kasserer og studie- og medlemsansvarlig i valgår. Dersom et medlem på fjorårets årsmøte ble valgt for to år, men ikke er valgbar på årets årsmøte, skal nytt medlem velges i det aktuelle vervet for ett år.
Årsmøtet kan velge mellom en eller to nestledere. Ved valg av to nestledere velges disse separat som
• politisk nestleder
• organisatorisk nestleder
Det åpnes også for at de lag som ønsker det kan velge to personer til vervet studie- og medlemsansvarlig. Disse velges da separat som
• studieleder
• medlemsansvarlig
Til årsmøtet har alle medlemmer av lokallaget adgang med tale- og forslagsrett. Årsmøtet kan imidlertid vedta at nyinnmeldte og medlemmer uten stemmerett kun kan delta på årsmøtet som observatører uten tale- og forslagsrett. Som observatører på årsmøtet med tale- og forslagsrett kan fylkesstyret og sentralstyret, eventuelt representert ved partisekretariatet, sende representanter.
Lokallagsstyret kan vedta at også gjester/foredragsholdere kan delta på årsmøtet.
Signert protokoll vedlagt budsjett, regnskap og revisjonsberetning sendes generalsekretær, eller sentralstyre ved fravær av generalsekretær, innen to uker etter årsmøtet.
E. Lokallagsstyret skal ha følgende sammensetning:
• De årsmøtevalgte medlemmer av styret.
• INPU leder eller dennes stedfortreder valgt blant og av INPUs medlemmer bosatt i kommunen.
• INPS leder eller dennes stedfortreder valgt blant og av INPS’ medlemmer bosatt i kommunen.
• Partiets gruppeleder(e) i kommunestyret eller dennes stedfortreder i rangordning, deretter representant valgt av og blant gruppens medlemmer.
• Inntil tre varamedlemmer.
Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene, blant dem lederen eller nestlederen, møter. Ved stemmelikhet har lederen dobbeltstemme.
Innkalling til, dagsorden for, og protokoll fra lokallagsstyremøter skal sendes til alle styremedlemmer, styrets vararepresentanter og fylkeslaget.
F. Lokallagsstyret skal:
1. Lede det løpende arbeid i lokallaget og holde fylkeslaget orientert om lagets virksomhet.
2. Avgjøre alle saker som ikke skal avgjøres av andre organer i partiet.
3. Sørge for utarbeidelse av årsplan for politisk og organisatorisk arbeid, samt møteplaner.
4. Forberede og sende ut skriftlig innkalling og forslag til dagsorden for årsmøter og nominasjonsmøter.
5. Nedsette programkomité og andre nødvendige komitéer.
6. Sørge for konstituering av kommunestyregruppen. Inntil slik konstituering har funnet sted har lederen i lokallaget, eller dennes stedfortreder, og toppkandidaten på listen, etter vedtak i styret, rett til sammen å foreta sonderinger med andre partier. Slike sonderinger er imidlertid ikke bindende da gruppen skal vedta/godkjenne alle samarbeidsavtaler.
7. Holde løpende kontakt med, og bistå, lagets representanter i kommunestyret (bydelsutvalgene), samt ha avgjørende myndighet ved fortolkninger av partiprogrammet etter klage fra 1/3 mindretall i kommunestyregruppen.
8. Tilrettelegge og påse at valgforberedelsene blir gjennomført innen de tidsfrister vedtektene, de landsstyrevedtatte bestemmelsene for nominasjonsprosesser og de offentlige myndigheter angir.
9. Godkjenne reglement for kommunestyregruppen.
10. Sørge for å sende endringsmelding til Enhetsregisteret.
11. Sørge for rapportering av regnskapstall til SSB innen hovedorganisasjonenes frister.
§ 14 NOMINASJON AV KANDIDATER TIL KOMMUNEVALG
1. Nominasjonskomitéen skal gi innstilling til nominasjonsmøtet iht. de landsstyrevedtatte bestemmelser og tidsfrister for nominasjonsprosessen.
2. Med minst to ukers varsel innkaller lokallagsstyret til nominasjonsmøte som setter opp valglisten. Nominasjonsmøtet bør avholdes innen 15. februar i valgåret. Nominasjonen kan også inngå som en egen post på det ordinære årsmøtet. I så fall gjelder fristene for innkalling i § 13 bokstav C.
3. Møtet stemmer over hvilket antall kandidater som skal gis 25 % tillegg (kumuleres) før valg av kandidater finner sted.
4. Om lokallaget består av medlemmer fra flere kommuner, jf. § 13, er det kun de medlemmer som er bosatt i den kommunen valglisten skal brukes i, som har stemmerett.
5. Nominasjonsmøtet konstitueres i tråd med § 13 D pkt. 1 og 2.
6. Kandidatene til valglisten skal velges i rekkefølge. For valgprosedyre, se § 17.
7. Ved nominasjon til kommunevalg kan nominasjonsmøtet utpeke ordførerkandidat og byrådslederkandidat.
8. Valgsamarbeid med andre partier eller grupperinger skal normalt ikke finne sted, og må eventuelt godkjennes av fylkesstyret.
9. Lokallagsstyret v/leder er ansvarlig for at den oppstilte listen innleveres i tide.
10. I de tilfeller nominasjonsmøtet ikke er gjennomført i henhold til vedtekter eller vedtatt reglement for nominasjonsprosessen, kan lokallagsstyret etter samtykke fra Fylkesstyret sammenkalle til nytt nominasjonsmøte.
§ 15 KRETSLAG / BYDELSLAG
Årsmøtet i lokallaget kan med sentralstyrets godkjennelse bestemme at det skal være flere kretslag/bydelslag innen en kommune. I slike tilfeller skal det velges et fellesstyre for partiarbeidet i kommunen, etter retningslinjer som er godkjent av sentralstyret.
§ 16 SPESIELLE BESTEMMELSER FOR OSLO FYLKE, FORENINGER I UTLANDET OG LAG PÅ SVALBARD
A. Oslo
Da Oslo er både kommune og fylkeskommune, er Oslo INP også fylkes- og lokallag. Laget styres imidlertid etter vedtektenes § 11.
Oslo INP bystyregruppe anses som fylkestingsgruppe. Ved nominasjon til kommune- og fylkestingsvalg gjelder reglene om kommunevalg i § 14.
Bydelslag i Oslo INP er underavdelinger av fylkes- og lokallaget Oslo INP, og følger vedtektenes § 13 lokallag med unntak av:
• Årsmøtet, punkt 8, kommunevalgs program.Bydels-lagenes deltakelse i nominasjonsprosessene avgjøres av Oslo INP.
• Nominasjon av kandidater til kommunevalg.
• Innkalling til nominasjonsmøter.
• Lokallagets kontingent. Oslo INP fastsetter kontingent ut over landsmøtets fastsatte minimumskontingent for bydels lagene.
• Søknad om medlemskap jf. § 3 punkt 1, må godkjennes av både vedkommende bydelslag og Oslo INP.
Bydels-lagenes bydelsutvalgsgrupper følger vedtektenes § 25 Normalvedtekter for kommunestyregrupper.
B. Foreninger i utlandet og lag på Svalbard
Foreninger i utlandet og lag på Svalbard følger vedtektenes § 13 lokallag, foruten valg av delegater til fylkesårsmøter.
Laget på Svalbard følger partiets vedtekter § 14 om nominasjon til Lokalstyret i Longyearbyen.
§ 17 VALG- OG AVSTEMNINGSPROSEDYRER
I INP er det ikke adgang til å stemme som fullmektig for et ikke-møtende, men stemmeberettiget, medlem/delegat.
A. Generell valgprosedyre ved personvalg og nominasjon
Hemmelig valg, med skriftlig avstemning, skal gjennomføres:
1. Hvor det er flere kandidater enn verv.
2. Hvis minst en person krever dette, med unntak av valg på årsmøte eller nominasjonsmøte der minst ¼ av de stemmeberettigede må kreve dette.
Ved personvalg og nominasjon gjelder ikke leders eller møteleders dobbeltstemme ved stemmelikhet.
B. Valgprosedyre ved skriftlig valg der flere enn én skal velges
De som har fått flest stemmer er valgt. Ved stemmelikhet mellom to eller flere kandidater foretas omvalg mellom disse. Hvis stemmelikhet i omvalg mellom to kandidater, benyttes loddtrekning. Det presiseres at kandidater som har fått null stemmer ikke er valgt.
C. Valgprosedyre ved skriftlig valg der kun en skal velges
1. Den er valgt som oppnår flere enn halvparten av de godkjente stemmer, inkl. blanke.
2. Dersom ingen kandidat i første valgomgang oppnår flere enn halvparten av de godkjente stemmer, foretas omvalg. Den kandidat som da får flest stemmer er valgt, selv om vedkommende da har fått færre enn halvparten av de godkjente stemmer.
3. Er det flere enn to kandidater, faller kandidaten med færrest stemmer ut i hver valgomgang, inntil en kandidat oppnår flere enn halvparten av stemmene.
4. Dersom to eller flere kandidater oppnår det samme antall færreste stemmer i samme valgomgang, foretas loddtrekning over hvilken kandidat som faller ut
5. Når to kandidater gjenstår i andre, eller senere, valgomganger, er den valgt som har fått flest stemmer.
6. Dersom det etter omvalg iht. punkt 3, fortsatt er stemmelikhet, avgjøres rangeringen ved loddtrekning.
D. Generell avstemningsprosedyre i andre saker enn personvalg og nominasjon.
Ved avstemning i alle andre saker foregår ved åpen votering.
Leder har kun dobbeltstemme ved stemmelikhet i andre saker enn personvalg.
§ 18 INTERNASJONALT SAMARBEID
Samarbeid med internasjonale organisasjoner der organisasjonsledd er involvert, skal godkjennes av sentralstyret med 2/3 flertall.
§ 19 INP UNGDOM (INPU) OG SENIOR (INPS)
1. INP UNGDOM (INPU)
Industri- og Næringspartiet Ungdom (INPU) er Industri- og Næringspartiets ungdomsorganisasjon, og har som formål å rekruttere og skolere personer i Industri- og Næringspartiets politikk og idégrunnlag fra 15 til fylte 30 år. Organisasjonen vedtar selv sine vedtekter og programmer innenfor de rammer som følger av denne paragrafen.
Betalende medlemmer av INPU som er fylt 18 år, har møte-, tale- og forslagsrett i Industri- og Næringspartiets organisasjonsmessige andre fora.
Det er Industri- og Næringspartiets sentralstyre som forvalter Industri- og Næringspartiet Ungdoms rett til å benytte det beskyttede navn "Industri- og Næringspartiet" eller direkte avledede former. Industri- og Næringspartiets sentralstyre kan med 2/3 flertall frata Industri- og Næringspartiets Ungdom retten til å bruke navnet Industri- og Næringspartiet.
Industri- og Næringspartiet Ungdom kan kun oppløses eller nedlegges av Industri- og Næringspartiet landsstyre med 2/3 flertall. Ved slik oppløsning eller nedlegging tilfaller organisasjonens eiendeler Industri- og Næringspartiet. Ved tilsvarende situasjon i fylkes– og lokallag i INPU, forvaltes eiendelene av INPU hovedorganisasjon.
2. INP SENIOR (INPS)
Industri- og Næringspartiet Senior (INPS) er Industri- og Næringspartiets seniororganisasjon, og har som formål å samle våre seniorer fra fylte 55 år, for å bidra til å sikre den eldre generasjons rettigheter. Organisasjonen vedtar selv sine vedtekter og programmer innenfor de rammer som følger av denne paragrafen.
Betalende medlemmer av INPS har møte-, tale- og forslagsrett i Industri- og Næringspartiets organisasjonsmessige andre fora.
Det er Industri- og Næringspartiets sentralstyre som forvalter Industri- og Næringspartiet Seniors rett til å benytte det beskyttede navn “Industri- og Næringspartiet” eller direkte avledede former. Industri- og Næringspartiets sentralstyre kan med 2/3 flertall frata Industri- og Næringspartiet Senior retten til å bruke navnet Industri- og Næringspartiet.
Industri- og Næringspartiet Senior kan kun oppløses eller nedlegges av Industri- og Næringspartiets landsstyre med 2/3 flertall. Ved slik oppløsning eller avvikling tilfaller organisasjonens eiendeler Industri- og Næringspartiet. Ved tilsvarende situasjon i fylkes- og lokallag i INPS, forvaltes eiendelene av INPS hovedorganisasjon.
§ 20 VEDTEKTSENDRINGER
Vedtektsendringer besluttes av landsmøtet etter innstilling fra landsstyret. For gyldig beslutning kreves 2/3 flertall. Forslag om vedtektsendringer må være sentralstyret i hende senest 31. desember. De endringer som sentralstyret og landsstyret slutter seg til, og de endringer som i landsstyret får minst 1/3 oppslutning, og hvor forslagsstiller ønsker det, gjøres tilgjengelig sammen med innkallingen til første landsmøte.
§ 21 DISPENSASJON OG FORTOLKNINGSSPØRSMÅL
Fylkeslag eller lokallag som ønsker det, kan søke dispensasjon fra vedtektene.
Dispensasjon og fortolkningsspørsmål avgjøres av sentralstyret.
§ 22 NORMALVEDTEKTER FOR STORTINGSGRUPPEN
1. Innledning
Industri- og Næringspartiet stortingsgruppe består av de innvalgte representanter på lister utgått fra Industri- og Næringspartiet, sentralstyrets representant samt fem medlemmer valgt av og blant partiets landsstyre. Antall representanter valgt av og blant landsstyrets medlemmer skal dog være minst to færre enn antall stortingsrepresentanter. Som sentralstyrets representant velges høyeste rangerte medlem, deretter medlem valgt av og blant sentralstyrets medlemmer, som ikke samtidig er folkevalgt. Sentralstyret velger en vararepresentant for denne.
Innkalte varamedlemmer er medlemmer for innkallingens varighet. Sentralstyrets leder har ansvar for at gruppen innkalles til konstituerende møte etter stortingsvalg.
2. Gruppemøtet
Gruppemøtet, hvor alle medlemmer har stemmerett, er gruppens høyeste organ. Partiets generalsekretær, kommunikasjonssjef og gruppens sekretariatsleder har møte-, tale- og forslagsrett. Faste medlemmer av Industri- og Næringspartiets sentralstyre, ledere og nestledere i INPU og INPS har møte og talerett i gruppen. Når ikke annet er besluttet, har politiske rådgivere i gruppen adgang til gruppemøtene med tale- og forslagsrett. Øvrige ansatte i partiorganisasjonen og stortingsgruppen har møterett i gruppemøtene, dersom ikke gruppen i forbindelse med behandling av en enkelt sak vedtar noe annet. Stortingsgruppen kan med simpelt flertall tillate andre å møte med tale- og/eller forslagsrett.
Gruppemøte avholdes hver uke, på fastsatt dag, når Stortinget er samlet. Alle som har adgang til gruppemøtene skal være orientert om faste møtetider mv, og skal ha tilsendt innkalling og dagsorden for møtet. Dagsorden for møtet skal foreligge senest en dag før møtet avholdes.
Dagsorden for gruppemøtet fastsettes av gruppestyret eller etter vedtak i gruppestyret, parlamentarisk leder.
Gruppemøter avholdes ellers når parlamentarisk leder, gruppestyret, halvparten av gruppens medlemmer eller sentralstyret forlanger det.
Ønskes andre saker behandlet enn dem som er oppført på dagsorden, må parlamentarisk leder varsles på forhånd. Protokoll fra møtene distribueres på egnet måte til dem som har adgang til møtene, samt partiets fylkeslag.
Stortingsrepresentanter skal i god tid gi beskjed til parlamentarisk leder eller gruppens sekretariat om nødvendig fravær fra gruppemøtet.
3. Gruppens arbeidsform
Stortingsgruppen er bundet av det program den er valgt på. Gruppen fatter suverene avgjørelser innenfor de rammer og retningslinjer som er trukket opp i partiprogrammet og av partiets landsstyre og sentralstyre.
Ved tvil om fortolkning av partiprogrammet kan 1/3 av medlemmene klage flertallsvedtaket inn for partiets sentralstyre til avgjørelse. Gruppemøtet fastsetter gruppens standpunkt i saker som enten er til behandling i Stortinget eller som foreslås av gruppen selv. Før gruppemøtet behandler en sak, fremmes en innstilling fra gruppestyret, komitéfraksjonen (gruppens medlemmer i komitéene), parlamentarisk leder eller sekretariatsleder.
Gruppemøtets behandling er rådgivende for gruppens fraksjon i den komité som har saken til behandling.
Forslag/initiativ fra partiorganisasjonen må følges opp av gruppen, jf. § 6 om overordnings-prinsippet, forutsatt at de ikke bryter med plikter/oppgaver stortingsrepresentantene er pålagt iht. lov og reglement.
Representantene er ansvarlige overfor sine velgere og partiet, og er bundet av det program de er valgt på. I samvittighetsspørsmål er de bare bundet av sin egen overbevisning.
Dersom gruppens leder og nestledere er fraværende, velges møteleder av og blant gruppens medlemmer, for gjeldende møte.
4. Konstituering av gruppen
Konstituerende møte i gruppen gjennomføres hvert år i forbindelse med Stortingets konstituering. Avtroppende gruppestyre har ansvar for å kalle inn gruppen til slikt konstituerende møte, jf. dog § 22.1. På konstituerende møte velges gruppestyret etter samme regler som gjelder for valg, jf. § 17.
Gruppestyret skal bestå av parlamentarisk leder, parlamentarisk 1. og 2. nestleder. Gruppens innpisker, gruppens medlem(-mer) i Stortingets presidentskap er medlem(-mer) av gruppestyret med fulle rettigheter. I tillegg tiltrer sentralstyrets representant (jf. § 22.1) gruppens styre med fulle rettigheter. Endelig velger gruppen ytterligere to faste medlemmer og tre varamedlemmer til gruppestyret.
Gruppestyret i siste år av valgperioden fungerer som valgkomité for midlertidig konstituering av nyvalgt stortingsgruppe. Dette gjøres ved at avtroppende gruppestyre på første ordinære møte i nyvalgt gruppe fremmer forslag på midlertidig gruppeleder, samt valgkomité for innstilling til konstituerende gruppemøte i nyvalgt stortingsgruppe.
På konstituerende gruppemøte velges gruppestyre, gruppens medlemmer til Stortingets presidentskap, samt valgkomité for innstilling til den videre konstituering av gruppen.
På gruppens 2. konstituerende møte velges personer til de verv som blir gruppen til del i Stortingets fagkomitéer, samt foretar fordeling av gruppens medlemmer til disse og andre utvalg og komitéer som på dette tidspunktet skal velges av Stortinget. Det velges også en fast valgkomité for stortingsgruppen som innstiller til alle andre valg stortingsgruppen skal foreta.
Denne komitéen skal bestå av fem medlemmer, hvorav ett medlem velges av og blant gruppestyrets medlemmer. Videre må minst ett av medlemmene også være medlem av Stortingets valgkomité.
Den faste valgkomitéen fremmer forslag til valgene som foretas på den årlige konstitueringen av gruppen. Komitéen fremmer også forslag i alle andre valg som Stortingsgruppen eller gruppestyret behandler.
5. Arbeidet i gruppestyret
Gruppestyret innkalles av parlamentarisk leder som også foreslår dagsorden for møtet. Gruppestyret behandler politiske saker av mer enkel karakter som gruppestyret ikke anser for nødvendig å forelegge gruppemøtet. Gruppestyret organiserer og administrerer gruppens arbeid og organisasjon, herunder foretar ansettelse og fastsetter instruks for sekretariatsleder og gruppens øvrige ansatte. Gruppestyret kan delegere ansvar for ulike administrative funksjoner til sekretariatsleder gjennom vedtak om dennes eller andre ansattes instruks.
Gruppestyret fatter videre avgjørelser som av tidsmessige og praktiske årsaker ikke muliggjør behandling i gruppemøtet. Gruppestyret avgjør fordeling av taletid i debatter i samråd med fraksjonen i den komité hvis sak er gjenstand for taletidsfordeling, samt fordeler replikker i større debatter. Gruppestyret avgjør fordeling av taletid i spørretimen.
Gruppestyret bør innkalle komitéfraksjonens leder og/eller medlemmer når styret behandler saker som hører inn under vedkommende komité.
Gruppestyret vedtar innstilling til gruppens budsjett som sendes sentralstyret til uttalelse og vedtas av gruppemøtet. Gruppestyret vedtar videre innstilling til gruppen om reglement for gruppens økonomidisposisjoner, herunder hvem som skal tegne på vegne av gruppen sammen med parlamentarisk leder.
Gruppestyret kan invitere partiets arbeidsutvalg til å delta under behandlingen av en sak.
6. Økonomireglement
INPs stortingsgruppe må følge det økonomireglement som er vedtatt av partiets landsmøte samt Stortingets retningslinjer, evt. økonomireglement som til enhver tid er gjeldende for stortinget.
7. Medlemmenes plikter
Medlemmene av stortingsgruppen plikter å rette seg etter disse vedtektene, samt etter utfyllende vedtekter som vedtas av gruppen, iht. pkt. 8.
Medlemmene av stortingsgruppen plikter å rette seg etter de vedtak som fattes av gruppen med hjemmel i disse vedtektene.
Folkevalgte medlemmer av stortingsgruppen kan ikke være fraværende fra møter i Stortinget uten etter uttrykkelig godkjennelse fra innpiskeren.
8. Utfyllende reglement
Eget reglement som utfyller disse vedtektene, kan om ønskelig vedtas av gruppen.
Endringer av dette i løpet av perioden, kan bare skje med 2/3 flertall av gruppens stemmeberettigede medlemmer. Slikt reglement skal godkjennes av partiets sentralstyre.
9. Fortolkning
Uenighet om forståelsen eller gjennomføringen av vedtektene kan bringes inn for sentralstyret til endelig avgjørelse.
§ 23 NORMALVEDTEKTER FOR SAMETINGSGRUPPEN
1. Innledning
Industri- og Næringspartiets sametingsgruppe består av de innvalgte representanter på lister utgått fra Industri- og Næringspartiet, samt medlem valgt av og blant sentralstyrets medlemmer. Sentralstyret velger vara for denne. Innkalte varamedlemmer er medlemmer for innkallingens varighet. Sentralstyrets medlem har ansvar for at gruppen innkalles til konstituerende møte etter sametingsvalg.
2. Gruppemøtet
Gruppemøtet, hvor alle medlemmer har stemmerett, er gruppens høyeste organ. Partiets generalsekretær, kommunikasjonssjef og gruppens sekretærer og rådgivere har møte-, tale- og forslagsrett. Faste medlemmer av Industri- og Næringspartiets samepolitiske råd, leder og nestleder i INPU og INPS har møte og talerett i gruppen. Når ikke annet er besluttet har politiske rådgivere i gruppen adgang til gruppemøtene med tale- og forslagsrett. Øvrige ansatte i partiorganisasjonen og stortingsgruppen ved generalsekretær har møterett i gruppemøtene, dersom ikke gruppen i forbindelse med behandling av en enkelt sak vedtar noe annet. Sametingsgruppen kan med simpelt flertall tillate andre å møte med tale- og/eller forslagsrett. Gruppemøte avholdes i forbindelse med hver samling i Sametinget. Alle som har adgang til gruppemøtene skal være orientert om faste møtetider mv., og skal også ha tilsendt innkalling og dagsorden for møtet. Dagsorden for møtet skal foreligge senest tre dager før møtet avholdes.
Dagsorden for gruppemøtet foreslås av gruppeleder.
Gruppemøter avholdes ellers når gruppeleder, halvparten av gruppens medlemmer eller sentralstyret forlanger det.
Ønskes andre saker behandlet enn dem som er oppført på dagsorden, må gruppeleder varsles på forhånd. Protokoll fra møtene distribueres på egnet måte til dem som har adgang til møtene samt partiets fylkeslag.
Sametingsrepresentanter skal i god tid gi beskjed til gruppeleder eller gruppens sekretariat om nødvendig fravær fra gruppemøtet og/eller sametingssamlinger.
3. Gruppens arbeidsform
Sametingsgruppen er bundet av det program den er valgt på. Gruppen fatter suverene avgjørelser innenfor de rammer og retningslinjer som er trukket opp i partiprogrammet og av partiets landsstyre og sentralstyre.
Ved tvil om fortolkning av partiprogrammet kan 1/3 av medlemmene klage flertallsvedtaket inn for partiets sentralstyre til avgjørelse etter uttalelsene fra same-politisk råd.
Gruppemøtet fastsetter gruppens standpunkt i saker som enten er til behandling i Sametinget eller som foreslås av gruppen selv.
Gruppemøtets behandling er rådgivende for gruppens fraksjon i den komité som har saken til behandling.
Forslag/initiativ fra partiorganisasjonen må følges opp av gruppen, jf. § 6 om overordnings-prinsippet, forutsatt at de ikke bryter med plikter/oppgaver sametingsrepresentanter er pålagt iht. lov og reglement.
Representantene er ansvarlige overfor sine velgere og partiet og er bundet av det til enhver tid gjeldende program. I samvittighetsspørsmål er de bare bundet av sin egen overbevisning. Gruppemøtet kan med 2/3 flertall avgjøre om gruppens medlemmer skal stå fritt i avstemningen.
Ved stemmelikhet i sametingsgruppen har møteleder dobbeltstemme.
Dersom gruppens leder og nestleder er fraværende, velges møteleder av og blant gruppens medlemmer, for gjeldende møte.
4. Konstituering av gruppen
Sentralstyret fungerer som valgkomité for valg av gruppeleder og gruppenestleder. På konstituerende gruppemøte velges gruppeleder, gruppenestleder, samt medlemmer/prosess for valg av medlemmer i råd og utvalg i Sametinget.
5. Økonomireglement
INPs sametingsgruppe må følge det økonomireglement som er vedtatt av partiets landsmøte samt Sametingets retningslinjer, evt. økonomireglement som til enhver tid er gjeldende.
6. Medlemmenes plikter
Medlemmene av sametingsgruppen plikter å rette seg etter disse vedtekter, samt etter utfyllende vedtekter som vedtas av gruppen iht. pkt. 8.
Medlemmene av sametingsgruppen plikter å rette seg etter de vedtak som fattes av gruppen med hjemmel i disse vedtektene.
7. Fortolkning
Uenighet om forståelsen eller gjennomføringen av vedtektene kan bringes inn for sentralstyret til endelig avgjørelse.
8. Gruppens reglement
Gruppens reglement skal godkjennes av sentralstyret.
§ 24 NORMALVEDTEKTER FOR FYLKESTINGSGRUPPER
- Industri- og Næringspartiets fylkestingsgruppe består av de valgte representanter og fylkeslagets representant. Fylkeslagets representant er leder eller nestleder etter rang, deretter medlem valgt av og blant fylkesstyrets medlemmer, som ikke samtidig er medlem av fylkestingsgruppen som folkevalgt. Varamedlemmer, inkludert varamedlem for fylkeslagets representant, er medlemmer ved eventuelle forfall fra faste medlemmer.
Lederen i fylkeslaget har ansvaret for at gruppen innkalles til konstituerende møte. Fylkesstyret skal fungere som valgkomité foran konstituerende møte, og der fremme sin innstilling på gruppestyre og forhandlingsutvalg. - Partiets representanter i fylkeskommunale utvalg, styrer, råd mv. har rett til å møte i fylkestingsgruppen. Gruppestyret kan i enkelte tilfeller pålegge disse å møte.
Folkevalgte varamedlemmer, stortingsrepresentanter fra fylket, fylkesstyrets øvrige representanter, leder og nestledere i INPU og INPS’ fylkesstyre, samt Industri- og Næringspartiet gruppeledere i kommuner som ikke er representert i fylkestinget, har møte-, tale- og forslagsrett til fylkestingsgruppens møter. Fylkestingsgruppen kan med simpelt flertall tillate andre å møte med tale- og/eller forslagsrett. - På første gruppemøte i perioden, velger gruppen sin gruppeleder, nestgruppeleder, sekretær og to medlemmer som også fungerer som fylkestingsgruppens styre. Sekretæren fungerer i tillegg som innpisker. I tillegg skal fylkeslagets representant i gruppen (jf. pkt. 1), tiltre gruppens styre. I dette ligger at grupper med fem eller færre medlemmer ikke velger eget styre, men kun verv.
Det kan kreves nyvalg av gruppestyret i perioden dersom 2/3 av de stemmeberettigede i gruppen krever dette. Slikt krav om nyvalg må meldes til fylkesstyret, og settes på dagsorden for avgjørelse i neste gruppemøte. Tilhører fylkesordføreren gruppen, bør denne ikke være gruppeleder.
Dersom gruppens leder eller nestleder er fraværende, velges møteleder av og blant gruppens medlemmer, for gjeldende møte. - Gruppestyret fastsetter møtetid for fylkestingsgruppen og tilrettelegger de saker som skal behandles. Gruppestyret forvalter og fører budsjett og regnskap med gruppens midler, herunder fatter vedtak om avsetning av midler til kommende valgkamp. Det yter også den nødvendige assistanse for INPs medlemmer i fylkeskommunale utvalg og komitéer og sørger for å holde seg orientert om deres arbeid. Disse medlemmene har plikt til å underrette gruppestyret når viktige saker fremmes og om behandlingen av slike.
Gruppestyret lager innstilling i saker hvor gruppen har den endelige avgjørelse, så som utpeking av kandidater til verv som fylkesordfører, fylkesvaraordfører, medlemmer og varamedlemmer av fylkeskommunale utvalg og komitéer og eventuelle ledere/nestlederen i disse, samt eventuelle ansettelser. - Fylkestingsgruppens gruppeleder sammenkaller gruppen til møte minst én gang foran hver fylkestingssamling, fortrinnsvis før utvalgene og komitéene innstiller overfor fylkestinget. I tillegg sammenkalles gruppen når gruppeleder, halvparten av fylkestingsgruppen eller fylkesstyret ber om det. Innkalling, saksliste, eventuelt grunnlagsmateriale og protokoll sendes fylkestingsgruppens medlemmer og varamedlemmer før hvert møte. Alle som har adgang til møtet, jf. § 24 punkt 2, tilskrives om møtetider. Ønskes andre saker behandlet enn dem som er oppført på dagsorden, må gruppeleder varsles på forhånd.
Gruppens medlemmer plikter å melde forfall i god tid til sekretæren. Dette gjelder også ved forfall til gruppemøter. - Fylkestingsgruppen er bundet av det program den er valgt på. Gruppen fatter suverene avgjørelser innenfor de rammer og retningslinjer som er trukket opp i partiprogram og av fylkesårsmøtet.
Ved tvil om fortolkning av partiprogrammet, kan 1/3 av medlemmene klage flertallsvedtaket inn for partiets fylkesstyre til avgjørelse.
Representantene er ansvarlige overfor sine velgere og partiet, og er bundet av det til enhver tid gjeldende program. I samvittighetsspørsmål er de bare bundet av sin egen overbevisning. Gruppemøtet kan med 2/3 flertall avgjøre om gruppens medlemmer skal stå fritt i avstemningen.
Forslag/initiativ fra fylkesorganisasjonen må følges opp av gruppen i fylkestinget, jf. § 6 om overordningsprinsippet, forutsatt at de ikke bryter med plikter/oppgaver fylkestings-representantene er pålagt iht. Lov og reglement.
Etter innstilling fra gruppestyret, utpeker gruppen kandidater til verv som fylkesordfører, varaordfører, medlemmer av fylkeskommunale utvalg og komitéer og eventuelle ledere/nestledere i disse, samt foretar eventuelle ansettelser. - INPs fylkestingsgrupper må følge det økonomireglement som er vedtatt for folkevalgte grupper, jf. § 27, partiets organer og fylkeskommunens retningslinjer, evt. økonomireglement, som til enhver tid er gjeldende for fylkestingsgrupper.
- Selv om man samarbeider med andre partier og har felles gruppemøter med disse, skal INP på forhånd ha avholdt egne gruppemøter etter disse vedtektene.
- Eget reglement som utfyller disse vedtektene, kan om ønskelig vedtas av gruppen
Endringer av dette i løpet av perioden kan bare skje med 2/3 flertall av gruppens stemmeberettigede medlemmer. - Uenighet om forståelsen eller gjennomføringen av vedtektene, kan bringes inn for sentralstyret til endelig avgjørelse.
- Gruppens reglement skal godkjennes av fylkesstyret.
§ 25 NORMALVEDTEKTER FOR KOMMUNESTYREGRUPPER
- Industri- og Næringspartiets kommunestyregruppe består av de valgte representanter og lokallagets representant. Lokallagets representant er leder eller nestleder etter rang, deretter medlem valgt av og blant lokallagsstyrets medlemmer, som ikke samtidig er medlem av kommunestyregruppen som folkevalgt. Varamedlemmer, inkludert varamedlem for lokallagets representant, er medlemmer ved eventuelle forfall fra faste medlemmer.
Ovennevnte representanter med stemmerett kan avgjøre om folkevalgte varamedlemmer skal gis eller fratas generell stemmerett i gruppemøtene. Vedtak om dette gjøres i konstituerende gruppemøte. En evt. opphevelse av et slikt vedtak kan kun gjøres i et særskilt innkalt gruppemøte.
Lederen i lokallaget har ansvaret for at gruppen innkalles til konstituerende møte. Lokallagsstyret skal fungere som valgkomité foran konstituerende møte, og der fremme sin innstilling på gruppestyre og forhandlingsutvalg. - Partiets representanter i kommunale utvalg, styrer, råd mv. har rett til å møte i kommunestyregruppen. Gruppestyret kan i enkelte tilfeller pålegge disse å møte.
Folkevalgte varamedlemmer, lokallagets styremedlemmer, INPU og INPS’ ledere og nestledere, stortingsrepresentanter fra fylket og fylkestingsgruppens medlemmer, har møte-, tale- og forslagsrett til kommunestyregruppens møter. - På første gruppemøte i perioden, velger gruppen sin gruppeleder, nestgruppeleder, sekretær og ett til tre medlemmer som også fungerer som kommunestyregruppens styre. Sekretæren fungerer i tillegg som innpisker. I tillegg skal lokallagets representant i gruppen tiltre gruppens styre. I dette ligger at grupper med seks eller færre medlemmer ikke velger eget styre, men kun verv.
Det kan kreves nyvalg av gruppestyret i perioden dersom 2/3 av de stemmeberettigede i gruppen krever dette. Slikt krav om nyvalg må meldes til lokallagsstyret, og settes på dagsorden for avgjørelse i neste gruppemøte.
Dersom gruppens leder og nestleder er fraværende, velges møteleder av og blant gruppens medlemmer, for gjeldende møte. - Gruppestyret fastsetter møtetid for kommunestyregruppen og tilrettelegger de saker som skal behandles.
Gruppestyret lager innstilling i saker hvor gruppen har den endelige avgjørelse, så som utpeking av kandidater til diverse verv, samt eventuelle ansettelser. - Gruppeleder sammenkaller til gruppemøte foran hvert kommunestyremøte og evt. utvalgsmøter. Gruppemøter avholdes for øvrig når gruppeleder, halvparten av kommunestyregruppens eller lokallagsstyret forlanger det. Alle som har adgang til gruppen tilskrives om faste møtetider osv. Møteplan, innkallinger og protokoller sendes til alle som har adgang til møtet.
Gruppens medlemmer plikter å melde forfall i god tid, også ved forfall til gruppemøter. - Kommunestyregruppen er bundet av det program den er valgt på. Gruppen fatter suverene avgjørelser innenfor de rammer og retningslinjer som er trukket opp i partiprogram og av lokallagsårsmøtet. Ved tvil om fortolkning av partiprogrammet kan 1/3 av medlemmene klage flertallsvedtaket inn for partiets lokallagsstyre til avgjørelse.
Representantene er ansvarlige overfor sine velgere og partiet, og er bundet av det til enhver tid gjeldende program. I samvittighetsspørsmål er de bare bundet av sin egen overbevisning. Gruppemøtet kan med 2/3 flertall avgjøre om gruppens medlemmer skal stå fritt i avstemningen.
Forslag/initiativ fra lokallaget må følges opp av gruppen i kommunestyret forutsatt at de ikke bryter med plikter/oppgaver kommunestyrerepresentantene er pålagt iht. lov og reglement.
Dersom ikke nominasjonsmøtet har gjort det, skal gruppen etter innstilling fra gruppestyret, utpeke kandidater til verv som ordfører, varaordfører, medlemmer av formannskapet, utvalg og komitéer og eventuelle ledere/ nestledere i disse, samt foreta eventuelle ansettelser. - INPs kommunestyregrupper må følge det økonomireglement som er vedtatt for folkevalgte grupper, jf. § 27, partiets organer og kommunens retningslinjer (evt. økonomireglement) som til enhver tid er gjeldende for kommunestyregrupper.
- Eget reglement som utfyller disse vedtektene, kan om ønskelig vedtas av gruppen. Endringer av dette i løpet av perioden kan bare skje med 2/3 flertall av gruppens stemmeberettigede medlemmer.
- Uenighet om forståelsen eller gjennomføringen av vedtektene kan bringes inn for sentralstyret til endelig avgjørelse.
- Gruppens reglement skal godkjennes av lokallagets styre.
§ 26 NORMALVEDTEKTER KS-LANDSTING FOR INP GRUPPEN
- Industri- og Næringspartiets KS-landstingsgruppe består av de innvalgte representanter fra Industri- og Næringspartiet.
Innkalte varamedlemmer er medlemmer for innkallingens varighet. Sentralstyrets leder har ansvaret for at gruppen innkalles til konstituerende møte etter Kommunevalget. - Gruppemøtet hvor alle medlemmer har stemmerett, er gruppens høyeste organ. Når ikke annet er besluttet, har partiets generalsekretær adgang til gruppemøtene med tale- og forslagsrett.
Landstingsgruppen kan med simpelt flertall tillate andre å møte med tale- og/eller forslagsrett.
Gruppemøte avholdes etter behov. Gruppemøter avholdes ellers når gruppestyret eller halvparten av gruppens medlemmer ber om det.
Saksliste sendes medlemmene på forhånd. Ønskes andre saker behandlet enn dem som er oppført på dagsorden, må gruppestyrets leder varsles på forhånd. Protokoll fra møtene sendes dem som har adgang til møtet.
Landstingsrepresentantene skal i god tid gi beskjed til om nødvendig fravær.
- Landstingsgruppen er bundet av Industri- og Næringspartiets program. Gruppen fatter suverene avgjørelser innenfor de rammer og retningslinjer som er trukket opp i partiprogram og av partiets landsmøte, landsstyre og sentralstyre.
Gruppemøtet fastsetter gruppens standpunkt i politiske saker som foreligger til avgjørelse i Landstinget eller som foreslås reist av gruppen selv.
Hvis ikke annet er vedtatt, stemmer alle slik gruppemøtet bestemmer. Gruppemøtet kan med 2/3 flertall avgjøre om gruppens medlemmer skal stå fritt i avstemningen.
Forslag/initiativ fra partiorganisasjonen må følges opp av gruppen, jf. § 6 om overordnings-prinsippet.
Gruppemøtet utpeker INPs kandidater til ulike verv under KS-landsting og til KS sine styrende organer.
- Hvert fjerde år i forbindelse med Landstinget, velger gruppen gruppestyre etter samme regler som gjelder for valg av sentralstyre i partiets vedtekter. Gruppestyret består av gruppeleder, nestgruppeleder og tre medlemmer. I tillegg velges tre varamedlemmer. INPs medlem eller medlemmer i sentralstyret i KS er medlem eller medlemmer av gruppestyret med fulle rettigheter.
- Gruppestyret behandler politiske saker av mer enkel karakter som gruppestyret ikke anser for nødvendig å forelegge gruppemøtet, samt organiserer og administrerer gruppens arbeid og organisasjon i likhet med et normalt styreansvar. Alle avgjørelser kan av et mindretall klages inn for gruppemøtet.
Gruppestyret fatter avgjørelser som av tidsmessige og praktiske årsaker ikke muliggjør behandling i gruppemøtet.
Gruppestyret vedtar gruppens budsjett. Gruppestyret kan oppnevne en økonomiansvarlig blant styrets medlemmer hvis ønskelig. Hovedorganisasjonen sørger for det praktiske vedrørende regnskap og økonomi.
Gruppestyret innkalles av gruppeleder som også foreslår dagsorden. Hovedorganisasjonen bistår gruppen og gruppestyret med sekretærfunksjon. - INPs sentralstyre er valgkomité for landstingsgruppen.
- INPs KS-landstingsgruppe må følge det økonomireglement som er vedtatt av partiets landsmøte.
- Uenighet om forståelsen eller gjennomføringen av vedtektene kan bringes inn for sentralstyret til endelig avgjørelse.
§ 27 ØKONOMIREGLEMENT FOR LAG OG FOLKEVALGTE GRUPPER
- Økonomistyring
Lag og folkevalgte grupper skal utarbeide budsjetter.
Lag og folkevalgte grupper sørger for at det fremlegges fortløpende oversikter for økonomisk status.
Regnskap skal følge kalenderår og minimum inneholde:
• Alle inntekter og kostnader dokumentert med bilag.
• Alle bilag, regnskapsbøker, kontoutdrag fra bank og annen eventuell dokumentasjon skal oppbevares av styret i fem år.
Landsstyret vedtar budsjett for partiets hovedorganisasjon, årsmøtene vedtar fylkes- og lokallagenes budsjetter. Stortingsgruppens budsjett sendes sentralstyret til uttalelse, fylkestingsgruppens budsjett sendes fylkesårsmøtet til uttalelse og kommunestyregruppens budsjett sendes lokallagsårsmøtet til uttalelse.
Fylkestingsgruppens- og kommunestyregruppens økonomi kan, etter vedtak i gruppen, inngå i henholdsvis fylkeslagets eller lokallagets regnskaper og behandles som en integrert del av disse. - Opprettelse av konti
Lag og grupper skal opprette bankkonto i lagets eller gruppens navn i henhold til Enhetsregisteret. Partiets økonomireglement skal vedlegges søknader om opprettelse av konti. - Disponering av konti
Det velges to personer som disponerer konti i fellesskap valgt av og blant styrets eller gruppens medlemmer. Imidlertid må innehavere av disposisjonsrett for lagets eller gruppens konti ikke være i et inhabilitetsforhold. Det vises til vedtektenes § 28 Habilitetsregler for Industri- og Næringspartiet.
Ingen utbetalinger må foretas uten at det foreligger konkrete vedtak i styret eller gruppen eller at det gjelder løpende utgifter med budsjettmessig dekning. Ved nettløsninger gjelder følgende regler:
a. Fylkeslag og fylkestingsgruppe
Fylkeslaget eller fylkestingsgruppen skal anskaffe og etablere systemer med to signaturer.
b. Lokallag og kommunestyregruppe
Alle kostnader skal anvises av styrets eller gruppens leder før slik utbetaling finner sted. Dersom styrets leder har bankfullmakten, må kostnaden også anvises av en annen person valgt av og blant styrets medlemmer.
c. Minimumskrav
Dersom en person må foreta alle utbetalinger på grunn av bruk av nettløsning, skal bankutskrift av alle inn- og utbetalinger fremlegges fortløpende i hvert styremøte. - Gjeld og kreditt
Som en hovedregel bør ikke et partilag ta opp lån, inngå leasingavtaler eller oppta annen gjeld. Hvis det oppstår en situasjon som nødvendiggjør opptak av lån, skal dette årsmøte behandles som eget punkt i forbindelse med vedtak om budsjett. Eventuell lånesøknad fra lokallag skal forelegges fylkesstyret til behandling, og eventuell lånesøknad fra fylkeslag skal forelegges sentralstyret.
Folkevalgte grupper bestående av representanter fra INP har ikke, under noen omstendigheter, anledning til å ta opp lån.
Ved behov for midlertidige kreditter, må følgende kriterier oppfylles:
1. Disse må være klart tidsbegrenset og dette må fremkomme av avtalen.
2. Det må foreligge et klart vedtak i styret om søknad om midlertidig kreditt med et dokumentert behov for denne samt nedbetalingsplan.
3. En likviditetskreditt skal inndekkes innen periodens utgang dvs. innenfor budsjett-perioden. - Midlertidig oppløsning/nedleggelse av lag
Blir et lokallag midlertidig oppløst/nedlagt som følge av manglende aktivitet, eller at sentralstyret vedtar å frata laget retten til å benytte det beskyttede navn Industri- og Næringspartiet, skal lagets eiendeler forvaltes av fylkesstyret frem til nytt lokallag blir etablert.
Blir et fylkeslag midlertidig oppløst eller nedlagt av samme årsak, skal fylkeslagets eiendeler forvaltes av sentralstyret frem til nytt fylkeslag blir etablert. - Revisor og revisjon
Partiets hovedorganisasjon har revisjonsplikt og må ha statsautorisert revisor.
Lokallag og fylkeslag er ikke revisjonspliktig i henhold til lov, men lokallag og fylkeslag må likevel ha statsautorisert revisor dersom en av følgende grenser passeres:
1. totale inntekter inkl. kontingenter og bidrag overstiger 2 millioner kroner i løpet av året
2. total balanse overstiger 1 million kroner pr. 31.desember
De fylkeslag og lokallag som ikke er revisjonspliktig etter denne paragraf, skal benytte autorisert regnskapsfører. Autorisert regnskapsfører kan velges bort i de tilfeller laget har inntekt under 500.000 i løpet av året. Disse lagene skal i stedet ha en medlemsvalgt revisor til å gjennomgå regnskapet. Denne skal avgi rapport om at regnskapet er avgitt i henhold til god regnskapsføringsskikk, og at midler er brukt i henhold til formål og vedtak. Revisor kan ikke være medlem av styret eller gruppen.
A. Revisors bemerkninger til regnskapet skal forelegges styret eller gruppen før det oversendes lagets årsmøte.
B. Lagets og gruppens årsregnskap og balanse med revisjonsberetning fremlegges til behandling på hvert årsmøte i partiet.
C. Regnskapet skal avsluttes 31. desember hvert år, og skal vedlegges sakspapirene til årsmøtet. - Brudd på økonomireglement eller mislighold
Brudd på partiets økonomireglement kan gi overordnet organ grunnlag for å sette laget under administrasjon. Egen sak om dette behandles og må vedtas med 2/3 flertall i fylkesstyret eller sentralstyret.
Når et lokallag eller fylkeslag er vedtatt satt under administrasjon, opphører all annen aktivitet i styret, inntil saken som lå til grunn for vedtaket er avklart. Styret i laget har i slike situasjoner kun til oppgave å fremskaffe alle relevante opplysninger for å avklare de forhold som ligger til grunn for vedtaket om å sette laget under administrasjon. Mislighold og brudd på økonomireglementet kan medføre at de ansvarlige personer gjøres direkte økonomisk ansvarlig.
§ 28 HABILITETSREGLER FOR INDUSTRI- OG NÆRINGSPARTIET
Følgende inhabilitetsregler gjelder for alt arbeid internt i Industri- og Næringspartiet:
Tillitsvalgte i Industri- og Næringspartiet er inhabile og kan ikke delta i behandlingen og ved avgjørelser av saker når vedkommende:
a) selv er part i saken.Videre er en tillitsvalgt inhabil når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til vedkommende upartiskhet; bl.a. skal det legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for vedkommende selv eller noen som vedkommende har nær personlig tilknytning til.
b) er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken.
c) er eller har vært gift eller samboer med eller er forlovet med eller er fosterfar, fostermor eller fosterbarn til en part.
d) er verge eller fullmektig for en part i saken eller har vært verge eller fullmektig for en part etter at saken begynte.
e) er leder eller har ledende verv i, eller er medlem av styret i en part i saken.
Den tillitsvalgte er selv ansvarlig for å gi beskjed om sin inhabilitet eller å få sin habilitet vurdert, og så langt det lar seg gjøre i god tid før møtet slik at varamedlem(mer) eventuelt kan innkalles.