INP vil forenkle byråkratiet og styrke tilliten til forvaltningen.
INP mener det norske byråkratiet har vokst seg unødvendig stort og tungrodd. Med dobbelt så mange byråkrater som Sverige - til tross for halvparten så mange innbyggere - er det på høy tid med en gjennomgang av strukturen. Vi anerkjenner behovet for forvaltning av EØS-regelverk, men dagens system preges av beslutningsvegring, dårlig tilgjengelighet og ineffektive prosesser. INP vil forenkle og modernisere byråkratiet gjennom digitalisering, bedre arbeidsinstrukser og økt fokus på brukervennlighet og kvalitet.
New Public Management (NPM) har i flere tiår preget styringen av offentlig sektor i Norge. Det startet med en idé om å gjøre offentlige tjenester mer effektive, inspirert av metoder fra privat næringsliv: mer konkurranse, tydelige mål, rapportering, kontroll og oppsplitting av tjenester. Målet var mindre sløsing og mer effektiv bruk av ressurser.
INP mener det norske byråkratiet har vokst seg unødvendig stort og tungrodd. Med dobbelt så mange byråkrater som Sverige - til tross for halvparten så mange innbyggere - er det på høy tid med en gjennomgang av strukturen. Vi anerkjenner behovet for forvaltning av EØS-regelverk, men dagens system preges av beslutningsvegring, dårlig tilgjengelighet og ineffektive prosesser. INP vil forenkle og modernisere byråkratiet gjennom digitalisering, bedre arbeidsinstrukser og økt fokus på brukervennlighet og kvalitet.
New Public Management (NPM) har i flere tiår preget styringen av offentlig sektor i Norge. Det startet med en idé om å gjøre offentlige tjenester mer effektive, inspirert av metoder fra privat næringsliv: mer konkurranse, tydelige mål, rapportering, kontroll og oppsplitting av tjenester. Målet var mindre sløsing og mer effektiv bruk av ressurser.
INP ønsker å se på dagens struktur innen vårt byråkrati.
Vi anerkjenner at mye av vårt byråkrati er etablert for å kunne gjennomføre og effektivisere regler, forskrifter og direktiver som er et resultat av EØS/ESA avtaleverket.
Dagens norske byråkrati har besatt dobbelt så mange stillinger, sammenlignet med Sverige som har den doble befolkningen. Det er mange alternative bruksområder for disse stillingene, eller den kapitalen vi benytter på disse, men vi trenger ikke så mange stillinger for å betjene vår befolkningsmasse.
Dagens eksisterende byråkrati er et tungt og vanskelig subjekt å jobbe opp mot. Vår befolkning finner ikke svar, og bruker mye tid på å få sine svar innen byråkratiet. Det kan til tider virke som en beslutningsvegring i byråkratiet. Dette vitner om dårlig gjennomtenkte arbeidsinstrukser, noe som bør revideres.
For å forenkle vårt byråkrati, har vi store muligheter innen digitalisering og utvikling av nye og fremtidsrettede løsninger.
New Public Management (NPM) * har i flere tiår preget styringen av offentlig sektor i Norge. Det startet med en idé om å gjøre offentlige tjenester mer effektive, inspirert av metoder fra privat næringsliv: mer konkurranse, tydelige mål, rapportering, kontroll og oppsplitting av tjenester. Målet var mindre sløsing og mer effektiv bruk av ressurser.
Resultatet ble noe helt annet.
I dag ser vi at NPM har ført til et byråkrati som er større og dyrere enn noen gang. Flere ledere og kontrollører. Mer papirarbeid, flere rapporter og større avstand mellom beslutning og handling. Offentlig sektor har blitt fylt opp av prosjekter, utredninger, måltall og konsulenter, mens tid og penger tas bort fra de som skal levere velferden: lærere, sykepleiere, fagarbeidere og ansatte i førstelinjen.
Konsekvensene av NPM:
Ressurser og tid flyttes vekk fra kjerneoppgavene. Mindre omsorg, undervisning og helsehjelp – mer skjema, rapportering og kontroll.
• Ansatte bruker mer tid på dokumentasjon enn på å hjelpe folk.
• Stadig flere ledere og mellomledere, men færre varme hender der det trengs.
• Mindre faglig frihet, mer standardisering og “målstyring” som ikke alltid gir mening i virkeligheten.
• Unødvendig oppsplitting av tjenester og anbudsutsetting, som gir mer administrasjon og fragmentert ansvar.
Norge har nå dobbelt så mange byråkrater som Sverige, til tross for at Sverige har dobbelt så mange innbyggere. Dette viser at NPM har bidratt til et ineffektivt system som koster dyrt både for samfunnet og enkeltmennesket.
For INP er dette feil vei å gå.
Vi mener offentlig sektor skal styres med tillit til fagfolk, sunn fornuft og nærhet til brukerne – ikke etter modeller fra kommersielle konsern. Politikere og ledere skal støtte de ansatte, ikke kontrollere dem unødvendig. Offentlige midler skal gå til tjenester for folk flest, ikke til papirflytting, konsulenter og måltall.
INP vil:
Rydde opp i byråkratiet og gjøre systemet enklere, raskere og mer brukervennlig.
• Gjenreise tilliten til fagfolk og de som står nærmest brukerne.
• Fjerne unødvendige rapporteringskrav og tidstyver.
• Sette mennesket først – ikke systemet.
Byråkratiet skal tjene folket – ikke omvendt.
Det er på tide å velge ekte forenkling, folkestyre og fornuft.
Derfor sier INP nei til New Public Management.
Vi vil ha mer handling og mindre papir – og en offentlig sektor som er til for folk flest.
* New Public Management (NPM) er ferdigbehandlet i programutvalget og ventes avklart og vedtatt i Landsmøtet
Vi anerkjenner at mye av vårt byråkrati er etablert for å kunne gjennomføre og effektivisere regler, forskrifter og direktiver som er et resultat av EØS/ESA avtaleverket.
Dagens norske byråkrati har besatt dobbelt så mange stillinger, sammenlignet med Sverige som har den doble befolkningen. Det er mange alternative bruksområder for disse stillingene, eller den kapitalen vi benytter på disse, men vi trenger ikke så mange stillinger for å betjene vår befolkningsmasse.
Dagens eksisterende byråkrati er et tungt og vanskelig subjekt å jobbe opp mot. Vår befolkning finner ikke svar, og bruker mye tid på å få sine svar innen byråkratiet. Det kan til tider virke som en beslutningsvegring i byråkratiet. Dette vitner om dårlig gjennomtenkte arbeidsinstrukser, noe som bør revideres.
For å forenkle vårt byråkrati, har vi store muligheter innen digitalisering og utvikling av nye og fremtidsrettede løsninger.
New Public Management (NPM) * har i flere tiår preget styringen av offentlig sektor i Norge. Det startet med en idé om å gjøre offentlige tjenester mer effektive, inspirert av metoder fra privat næringsliv: mer konkurranse, tydelige mål, rapportering, kontroll og oppsplitting av tjenester. Målet var mindre sløsing og mer effektiv bruk av ressurser.
Resultatet ble noe helt annet.
I dag ser vi at NPM har ført til et byråkrati som er større og dyrere enn noen gang. Flere ledere og kontrollører. Mer papirarbeid, flere rapporter og større avstand mellom beslutning og handling. Offentlig sektor har blitt fylt opp av prosjekter, utredninger, måltall og konsulenter, mens tid og penger tas bort fra de som skal levere velferden: lærere, sykepleiere, fagarbeidere og ansatte i førstelinjen.
Konsekvensene av NPM:
Ressurser og tid flyttes vekk fra kjerneoppgavene. Mindre omsorg, undervisning og helsehjelp – mer skjema, rapportering og kontroll.
• Ansatte bruker mer tid på dokumentasjon enn på å hjelpe folk.
• Stadig flere ledere og mellomledere, men færre varme hender der det trengs.
• Mindre faglig frihet, mer standardisering og “målstyring” som ikke alltid gir mening i virkeligheten.
• Unødvendig oppsplitting av tjenester og anbudsutsetting, som gir mer administrasjon og fragmentert ansvar.
Norge har nå dobbelt så mange byråkrater som Sverige, til tross for at Sverige har dobbelt så mange innbyggere. Dette viser at NPM har bidratt til et ineffektivt system som koster dyrt både for samfunnet og enkeltmennesket.
For INP er dette feil vei å gå.
Vi mener offentlig sektor skal styres med tillit til fagfolk, sunn fornuft og nærhet til brukerne – ikke etter modeller fra kommersielle konsern. Politikere og ledere skal støtte de ansatte, ikke kontrollere dem unødvendig. Offentlige midler skal gå til tjenester for folk flest, ikke til papirflytting, konsulenter og måltall.
INP vil:
Rydde opp i byråkratiet og gjøre systemet enklere, raskere og mer brukervennlig.
• Gjenreise tilliten til fagfolk og de som står nærmest brukerne.
• Fjerne unødvendige rapporteringskrav og tidstyver.
• Sette mennesket først – ikke systemet.
Byråkratiet skal tjene folket – ikke omvendt.
Det er på tide å velge ekte forenkling, folkestyre og fornuft.
Derfor sier INP nei til New Public Management.
Vi vil ha mer handling og mindre papir – og en offentlig sektor som er til for folk flest.
* New Public Management (NPM) er ferdigbehandlet i programutvalget og ventes avklart og vedtatt i Landsmøtet