Norge har et meget godt innarbeidet skolesystem med mye kompetanse.
INP ønsker å videreføre statens forpliktelse til å utdanne alle som ønsker det til og med videregående skole.
Mange elever faller ut av videregående skoler, og vi tenker at dette i stor grad skyldes et urealistisk høyt nivå i deler av pensumet som matematikk, fysikk og naturvitenskapelige fag. Det må etableres yrkesfaglige linjer med økt fokus på selve linjefaget og mindre på de akademiske «kjekt å ha"-fagene.
INP ønsker å gjøre studiefinansieringen mer fordelaktig ved å øke stipenddelen for studenter som gjennomfører på normert tid.
Private skoler skal ha muligheten til statlig tilskudd, under forutsetning av at norsk lov og den norske opplæringsplanen blir fulgt.
INP ønsker en kvalitetssikring av at lærebøker er oppdaterte og i samsvar med ny og nøytral kunnskap.
INPs mål for undervisning Vi ønsker et tilpasset opplæringsløp for de som har behov for utviding av dette. Det skal være mulig å fullføre fagopplæring uten å inneha dagens nivå- krav innen allmenne fag.
Barne- og ungdomskoler skal ha et maks elevtall pr. lærer. Det skal tilrettelegges for at barn med spesielle behov for mer personlig oppfølging av lærer, skal kunne få det. Dagens inkludering i klasserom medfører ofte redusert kvalitet på undervisningen til resterende elever. Den individuelle opplæringen skal følge elevene gjennom skoletiden.