INP mener at oppdelingen av NSB ikke har vært noen suksess. Tilbudet til publikum har blitt dårligere, og organiseringen er rotete med en rekke underselskaper. Dette har ført til en forvitring av ansvar, der alle skylder på alle, og det er alt for mange høyt lønnede direktører i de ulike selskapene.
ET SKINNEGÅENDE NEW PUBLIC MANAGEMENT-MARERITT
INP ønsker en reorganisering av hele jernbanen i Norge for å sikre et bedre og mer oversiktlig tilbud til publikum. Både navneskiftet og omstruktureringen etter jernbanereformen har endt som et skinnegående New Public Management-mareritt.
Bakgrunn for vår politikk er at Riksrevisjonens kraftige kritikk mot driften av norsk jernbane. INP ønsker å følge opp Riksrevisjonens rapport om jernbanesektoren og gjøre punktene rapporten nevner om til aktiv politikk.
De siste årene har overføringene til sektoren økt dramatisk. Spørsmålet Riksrevisjonen stiller er om produktet er blitt bedre i takt med den massive pengeinnsprøytningen i investeringer, drift og fornyelse.
Svaret på det spørsmålet er et rungende nei!
Faktum er at produktet har blitt jevnt dårligere over flere år. Riksrevisjonens rapport viser da også at 2023 ble en ny bunnotering. Det er ingen grunn til å tro at tallene for 2024 blir lystigere lesning.
I organets fjorårsrapport beskrives situasjonen tilknyttet jernbanen som «kritikkverdig». Denne ordlyden brukes når Riksrevisjonen finner betydelige svakheter, feil og mangler som ofte vil kunne få moderate til store konsekvenser for enkeltmennesker eller samfunnet.
RAPPORTENS TRE HOVEDPUNKTER
Riksrevisor presenterte tre hovedpunkter ved offentliggjøringen av rapporten:
1. Antallet forsinkelser og innstillinger har økt. ¨
2. Målene for driftsstabilitet er ikke nådd på flere år.
3. Tiltak som er iverksatt har ikke gjort situasjonen bedre.
I tillegg peker rapporten på at jernbaneinfrastrukturen er dårlig vedlikeholdt og mangler fornyelse og at aktørene og bruken av virkemiddel har vært for dårlig samordnet.
Riksrevisjonens leder Schjøtt-Pedersen sier rett ut at selv om jernbanen har fått veldig mye penger, har de ikke klart å gjøre tilbudet bedre, og viser til at antall innstillinger og forsinkelser økte med åtte prosentpoeng sammenlignet med den forrige perioden som ble undersøkt. I 2023 ble forsinkelsene målt til 37.000 timer. – Dette er fullstendig uholdbart!
JERNBANEREFORMEN VAR MISLYKKET
INP mener at rotårsaken til de omfattende problemene er jernbanereformen som ble gjennomført av regjeringen Solberg i 2017. Solberg-regjeringen brukte over 1 milliard kroner på å splitte opp jernbanesektoren i en rekke underselskaper.
Intensjonen med reformen var kort oppsummert å frakte flere togpassasjerer for mindre kostnader. Resultatet har vært det stikk motsatte. Jernbanereformen har ført til en dårligere, dyrere og mer byråkratisk jernbane, og kan best beskrives som et et eksperiment som har gått spektakulært galt.
INP ØNSKER ÉN SAMLET JERNBANE UNDER ETT FELLES SELSKAP
INP støtter LO, Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund i ønsket om én samlet jernbane under ett felles selskap. En enhetlig selskapsmodell vil være langt mer oversiktlig og vil bidra til å redusere forvitring av ansvar og sikre en mer effektiv organisering av virksomheten, slik at det blir enklere å holde de ulike delene av jernbanen ansvarlige for sine oppgaver.
Videre ønsker vi å ta tilbake NSB-navnet, for å gjenopprette tilliten og gjenkjenningen blant publikum. Jernbanereformen ble tvunget gjennom uten å lytte til råd fra ansatte, eksperter og forskere og var et ideologisk eksperiment drevet frem av Frp og Høyre.
INP mener at ideologi og ønsketenkning ikke har noen plass i politisk planlegging.
Vi ønsker å sette kundens behov i fokus og sikre at jernbanen leverer et tilbud som er tilpasset publikums ønsker og behov.
Sveins, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
INP ØNSKER EN REORGANISERING AV JERNBANEN I NORGE

VÅRE NYHETER
![]() |
Når staten bestemmer hva som er sant – står demokratiet i fareRegjeringens strategi mot desinformasjon kan virke uskyldig – men konsekvensene er alvorlige. Når staten selv får definere hva som er sant og usant, trues ytringsfriheten og demokratiet. INP advarer mot en utvikling der politisk sensur, overvåking og ensretting erstatter åpen debatt. Et fritt samfunn trenger frie meninger – ikke statlig meningskont |
Les mer |
![]() |
Dag 1 ledereSiden 2001 har Norge fått stadig færre Dag 1-ledere. Det vil INP gjøre noe med.I næringslivet brukes begrepene Dag 1 og Dag 2 for å beskrive to helt ulike lederstiler. Jeff Bezos, grunnleggeren av Amazon, populariserte dette skille.INP mener dette skillet også forklarer mye av utviklingen i norsk politikk siden stortingsvalget i 2001. |
Les mer |
![]() |
Kjemisk kontroll i fjøset? INP sier nei til BovaerBovaer selges inn som et klimavennlig tiltak i landbruket – men til hvilken pris? INP advarer mot bruk av dette kjemiske stoffet i norsk storfefôr. Når verneutstyr kreves ved håndtering, langtidsstudier mangler og økonomisk tvang brukes for å presse bønder, mener vi det er på tide å stille spørsmål. Hva skjer egentlig i fjøset? |
Les mer |
![]() |
Riksvalgstyret har talt: INP får stille i Telemark – demokratiet vantOnsdag 25. juni ga Riksvalgstyret INP medhold i klagen fra Telemark – og gjenopprettet en viktig demokratisk rettighet. Etter at vår liste først ble avvist på grunn av en teknisk formalitet, ble den nå godkjent. Dette er mer enn en seier for INP – det er en seier for rettferdighet, likebehandling og tilliten til demokratiet. |
Les mer |
![]() |
Sivilbeskyttelse eller maktforskyvning?17. juni vedtok Stortinget en ny sivilbeskyttelseslov som gir regjeringen omfattende fullmakter i krise og krig. INP advarer: Dette handler ikke bare om beredskap – men om maktforskyvning. Når folkevalgte settes på sidelinjen og tiltak kan innføres uten innsyn, står rettssikkerheten og demokratisk kontroll i fare. |
Les mer |
![]() |
INP LANSERER FOLKEPRIORITETENINP VIL GI FOLKET MAKT OVER 10 % AV STATSBUDSJETTET HVERT ÅRIndustri- og Næringspartiet (INP) lanserer i dag et historisk og banebrytende forslag: Folkeprioriteten. Forslaget innebærer at 10 % av statsbudsjettet – tilsvarende rundt 200 milliarder kroner – skal fordeles direkte av folket gjennom en årlig digital avstemning. |
Les mer |
![]() |
13. juni ble strømmen vår politisk eksportvare13. juni 2025 valgte Stortinget å gi fra seg mer kontroll over Norges viktigste ressurs – strømmen. Med vedtaket av EUs fjerde energipakke knyttes Norge tettere til EUs kraftmarked. INP mener dette er et alvorlig inngrep i nasjonal suverenitet, demokratisk styring og muligheten til å sikre rimelig strøm til eget folk. |
Les mer |
![]() |
Hvorfor tier mediene – når Norge risikerer å miste kontrollen over krafta?Fredag 13. juni 2025 kan Norge miste styringen over sin egen strøm. Stortinget skal stemme over EUs fjerde energipakke – men mediene tier. Ingen debatt. Ingen kritiske spørsmål. INP advarer mot stillheten: Dette handler ikke om teknikaliteter – det handler om nasjonal kontroll, suverenitet og demokrati. |
Les mer |
![]() |
Trist at mange av minstepensjonistene i Moss er fattigeEtter et langt arbeidsliv lever titusenvis av norske pensjonister under EUs fattigdomsgrense. Og dette mens milliardene fosser ut til klimasubsidiering, bistand og praktbygg her hjemme.Rundt 85 000 pensjonister i Norge lever under EUs fattigdomsgrense, som i 2024 var 297 350 kroner. Snaut halvparten av dem er enslige, ifølge tall fra Statistisk s |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Vi er den viktigste stemmen mot vindkraftHva slags kraftdebatt får vi uten Industri- og næringspartiet (INP)? Vi har stoppa all vindkraftutbygging i Grenland. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Men aller størst er kjærlighetenNorge har de siste 50 årene hatt en fantastisk utvikling innenfor toleranse og progressiv lovgivning innenfor antirasisme, kvinnekamp og homofiles rettigheter. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Kan ikke trylle fram strømDet snakkes mye om grønn omstilling for tiden. Det høres jo fint ut, ikke sant? Men for industrien på Husøy er det ikke lenger snakk om fremtidige muligheter – det handler om overlevelse. Fra 2030 skal det bli forbudt å bruke fossilt brennstoff i industrien. Problemet? Det finnes ingen reelle alternativer klare for Husøy. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Jo, vi snakker om inntekter!Det hevdes at det ikke snakkes nok om inntekter, og at politikerne ikke har gjort nok for å forebygge dagens økonomiske krise. Vi i Lindesnes Industri- og Næringsparti (INP) vil svare tydelig. Jo, vi snakker om inntekter og det er faktisk vi som snakker høyest om det. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Ikke flytt til Halden med småbarn på en stundI kommunestyret den 8. mai ble det atter en gang debatt rundt referatsaken om videre arbeid med fremtidig skolestruktur i Halden kommune – Hjortsberg, Låby og Gimle skoler. De tre skolene er i faresonen for å bli lagt ned en, to eller tre av dem, noe som skaper stor usikkerhet. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Vindkraft og politisk klisterFor å sikre seg ordførerkjedet, inngikk de en avtale med Frp og Industri- og Næringspartiet (INP) om å skrinlegge vindkraftutredninger i denne valgperioden. Nå har realiteten innhentet dem med kraftig styrke. Industrien på Herøya, anført av Yara, skriker etter elektrisk kraft for å kunne gjennomføre nødvendige utslippskutt. Elektrifisering er nøkke |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Foto: Kjell Erik SandvikRegjeringens «grønne» pyramidespillVi har i mange år trodd at pyramidespill var forbudt i Norge. Men politikerne har gjeninnført spillet i en grønn variant.Ideen er enkel, på toppen sitter et menneske med en vanvittig grønn ulønnsom ide, vedkommende får med seg flere på sin forskrudde ide, det søkes om penger nær sagt alle mulige plasser og i alle unevnelige hulrom, fond etc. som v |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Foto: Wind Catching SystemsINP advarer mot vindvegger langs norskekystenWind Catching Demo AS ønsker å reise en vindvegg på 200x180 m utenfor Øygarden kommune, vest for Bergen. De har jobbet med dette i 7–8 år og har fått med seg General Motors Ventures, North Industries 2 og Ferd. Selskapet har som målsetting å gå fra 9 til 50 ansatte og å bygge slike vindvegger langs norskekysten. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Foto: Torgrim Rath OlsenAlta INP vil grunnlovsfeste fiskerettigheterPå årsmøte i Alta INP vedtok de en resolusjon som vil grunnlovsfeste at de marine ressursene tilhører fellesskapet og at de skal sikre bosetting og sysselsetting langs kysten. Fiskekvotene skal tilbakeføres til felleskapet og er ikke salgsvare, er deres ønske, og det er på høy tid den diskusjonen løftes nasjonalt. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Foto: landetsombleforrikt.no / privatDenne boka bekrefter alt om svak politisk styring av NorgeHvorfor har Norge fått politiske ledere som lider av beslutningsvegring, og ikke klarer å la være å stikke hånden ned i honningkrukken Oljefondet, så fort de må stå til ansvar for politikken deres. |
Les mer (ekstern link) |
![]() |
Foto: Maitree Rimthong / PexelsINP advarer mot «norsk syke»Begrepet Hollandsk Syke ble først brukt av The Economist i 1977. Det beskriver en situasjon der næringsliv og industri lider under et lands overforbruk av inntekter fra en ikke-fornybar naturressurs. For Norges del er dette knyttet til inntektene fra olje- og gassnæringen. |
Les mer (ekstern link) |