INP vil ha levende bykjerner og smartere trafikkflyt.
INP mener at fremtidens byutvikling må ta hensyn til både miljø, næringsliv og folks hverdag. Gjennomfartsårer bør legges utenom bykjerner for å redusere støy, forurensning og reisetid. Samtidig må det legges bedre til rette for småbedrifter i sentrum, med korttidsparkering og tilgjengelighet som styrker lokal handel. Vi ønsker pendlerparkering i byens ytterkanter med gratis overgang til kollektivtransport, grønne lunger for rekreasjon, og byrom som inviterer til aktivitet og trivsel for alle.
INP mener at fremtidens byutvikling må ta hensyn til både miljø, næringsliv og folks hverdag. Gjennomfartsårer bør legges utenom bykjerner for å redusere støy, forurensning og reisetid. Samtidig må det legges bedre til rette for småbedrifter i sentrum, med korttidsparkering og tilgjengelighet som styrker lokal handel. Vi ønsker pendlerparkering i byens ytterkanter med gratis overgang til kollektivtransport, grønne lunger for rekreasjon, og byrom som inviterer til aktivitet og trivsel for alle.
I forbindelse med fremtidig by- og arealutnytting, så bør man tilstrebe at gjennomfartsårer blir lagt utenom bykjerner. Dette for å bedre miljø og redusere kjøre tid over lengre strekninger.
INP er opptatt av å stoppe trenden med reduksjon av småbedriftene i større bykjerner.
Det må tilrettelegges for korttidsparkering for å øke tilgjengeligheten og omsetningen til et spekter av næringer i bykjernene. Det er i dag stor utbredelse av større kjøpesenter som er plassert utenfor sentrumsnære områder som øker biltrafikken ut og inn av byene.
INP ønsker pendlerparkering i utkanten av bykjernene som er synkronisert og tilrettelagt for overgang til gratis transport med buss eller bane Dette vil ha positiv betydning for bymiljøet på flere måter.
I alle bykjerner bør det være et minimum av «grønne lunger», for å kunne tilby rekreasjonsplasser for innbyggere, i tilknytting til disse bør det også etableres lekeplasser og eventuelle mindre aktivitetsplasser.