Hjem > Fylkes-og-lokallag > Østfold > Østfold INP

Nyheter: Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19

/images/SveinKennethStensrud.jpg

Moss Avis presenterte nylig nye planer for både Helgerødgata og kanalbrua. Planene har blitt utarbeidet av de samme som har misligholdt sitt ansvar for vedlikehold og utskifting av kanalbrua, Østfold Fylkeskommune.

Det hører med til historien at Østfold Fylkeskommune ikke har penger å legge inn i prosjektet.

Prosjektet som presenteres viser en bredere kanalbru, men med kun to kjørefelt for vanlig trafikk. Trafikken til og fra Jeløy skal da gå på en bro som har 50% av kapasiteten som den eksisterende brua fra 1957. Planen er utarbeidet uten å kjenne til hva som blir løsningen for RV19 gjennom Moss.

For noen år siden hadde vi Sirkus Arnardo som bidro med klovneri, nå har vi Østfold Fylkeskommune.

Moss INP vil at den nye kanalbrua blir lagd, som den gamle, med 4 kjørefelt og fortau på begge sider. En 2 felts bro settes opp på sørsiden av eksisterende kanalbro og benyttes til trafikk mens den gamle kanalbrua skiftes ut. Når den nye kanalbrua er på plass så skal den nye 2 felts brua brukes som gang og sykkelvei.

Det har ved flere anledninger blitt foreslått at fergetrafikken skal ledes sørover, over havneområdet og videre gjennom kulturlandskapet i Rygge. Flytting av Moss Havn og flytting av fergeleiet til Kleberget har også blitt foreslått. Kleberget er byens nærmeste friluftsområde og strandsone i sør.

Her er også sjøbunnen dekket av kvikkleire og det er ingen areal passende til oppstilling av kjøretøy. Realitetene sier at det ikke er løsningen å ha biltrafikken fra fergene over Moss Havn eller å flytte fergeleiet til Kleberget.

Moss er en kystby og Moss havn er blant de største havnene i Norge, Moss har også landets største fergesamband målt i trafikk. Problemet er ikke at Moss er en kystby, problemet er at trafikken fra fergene ikke blir ledet vekk fra bytrafikken.

Statens vegvesen har uttalt at de vil ha en løsning hvor også trafikken fra Jeløya som skal til E6 kan ledes direkte ut til E6 uten å måtte kjøre gjennom byen.

Moss INP foreslår derfor at det blir lagd en tunnel fra Jernbanegata, rett sør for rådhusbrua, og ut til E6 ved Torbjørnsrød. Tunnel i løsmasser vil ikke gå i områder med kvikkleire og kryssing av RV 19 tunnel og jernbanetunnel vil være i fjell.

Noen har også foreslått tunnel fra eksisterende fergeleie og rett mot Kransen hvor jernbanetunnel og RV 19 tunnel krysser i kvikkleire.

Uansett hvilken løsning som blir valgt, det vil nok koste mer enn de 4 milliarder kronene som er avsatt. Men her er det staten som i høyeste grad har ansvaret, det er de som står for fergesambandet som slipper biltrafikken rett inn i Moss sentrum. Det bygges nå ny Fornebu-bane, prisen nærmer seg 30 milliarder kroner.

Noen i regjeringen skal få nye kontorer, prosjektet med regjeringskvartalet i Oslo ser ut til å lande på litt over 50 milliarder kroner. Nå er ikke Moss INP imot at de 8000 menneskene som bor på Fornebu skal få T-bane, Moss INP er heller ikke imot at regjeringen skal ha funksjonelle kontor.

Men med 1,8 millioner biler og 3,7 millioner passasjerer per år rett inn i Moss sentrum så har næringslivet og over 50000 mennesker i Moss nå fått mer enn nok.

Som Charlotte Whitton sa: «Man cannot live by incompetence alone».

Så etter snart 50 år med venting, prosjektering og trenering av prosjektet for ny RV 19 gjennom Moss, så har tiden nå kommet til å handle.

Moss INP foreslår som følger:

Bygg to nye kanalbroer, en for biltrafikk og en for gående og syklende. Modifisering av Helgerødgata bør utsettes.

Statens vegvesen utreder hva som er den beste løsningen for å lede biltrafikken fra fergene ifra eksisterende fergeleie og inn i tunnel og videre ut til E6 uten å blande seg med bytrafikken.

Etter årevis med utredninger og undersøkelser så er det ikke mange ukjente faktorer igjen. Innstillingen til ny RV 19 i tunnel skal derfor presenteres i inneværende år.

Kommentaren er skrevet av
Svein Kenneth Stensrud
Gruppeleder Moss INP


Våre nyheter

Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
.Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
Våkn opp Høyre og Arbeiderpartiet! Dere vet jo ikke engang veien inn til Lundsneset naturreservat. Vindkraft handler ikke om «park», men alt for ofte om industrialisering av urørt natur, og nå i Aremark!
En tragedie i Aremark er i ferd med å skje – Halden kommune må derfor våkne med et NEI
.En tragedie i Aremark er i ferd med å skje – Halden kommune må derfor våkne med et NEI
Aremark kommune står overfor et massivt inngrep i sin natur. Tre store vindkraftprosjekter er under planlegging i bygda – Aremark Sør, Aremark Øst og Aremark Vindkraftverk (Vestfjella).
Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19
.Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19
Moss Avis presenterte nylig nye planer for både Helgerødgata og kanalbrua. Planene har blitt utarbeidet av de samme som har misligholdt sitt ansvar for vedlikehold og utskifting av kanalbrua, Østfold Fylkeskommune.
20 partier kjemper om 9 seter på Østfoldbenken
.20 partier kjemper om 9 seter på Østfoldbenken
31. mars kl. 12.00 gikk fristen ut for partiene til å levere listeforslag til Stortingsvalget i Østfold 2025. Ved fristens utløp var det levert inn 20 listeforslag.Ole Kristian Sørlie, som er INPs førstekandidat i Østfold til stortingsvalget, er optimist.
Kunsten å snu seg etter vinden
.Kunsten å snu seg etter vinden
Utredning av vind- og solkraft er et hett tema i Sarpsborg om dagen, med store motsetninger i det politiske landskapet. Noen er for, noen er imot, noen er nå for -selv om de var imot tidligere, noen vil vite mer, og noen mener at de vet nok.