Nærskolen i distriktene: En viktig investering for
fremtiden
Roger Larsen
1 Kandidat Buskerud Fylke valg 2025
Det har blitt stadig tydeligere at de siste regjeringene
ikke har prioritert distriktene og nærmiljøet. Selv om det hevdes at
overføringene av midler til kommuner og fylker styrkes, viser virkeligheten at
kostnadsøkningene i drift overstiger disse tilførslene. For mange fylker og
kommuner resulterer dette i en reell nedgang i tilgjengelige ressurser.
I budsjettforhandlinger ser vi stadig reduksjon av klasser
og nedleggelser av skoler som en del av den politiske debatten. Vi kan ikke
påstå at vi skal satse på distriktene samtidig som vi legger ned
nærskoletilbudet. Ja, det er en realitet at antall barn og unge som skal gå på
skole er synkende, men når skolene blir for store i forhold til antall elever,
og kostnadene stiger, bør vi finne alternative løsninger. Dette kan innebære
mindre skolebygninger eller flerbruk av eksisterende skoler.
Det er mange gode grunner til å verne om skolene i
distriktene:
Tilgang til utdanning: Nærskolene er essensielle for
at barn og unge skal ha tilgang til utdanning i sitt nærmiljø. Avstand til
skole kan begrense elevenes muligheter for læring og sosial interaksjon, noe
som i sin tur kan påvirke deres utvikling og fremtidsmuligheter negativt.
Opprettholdelse av lokalsamfunn: Skolene er sentrale
i lokalsamfunnene våre. Nedleggelser kan føre til en nedgang i befolkningen,
noe som igjen kan resultere i at flere tjenester legges ned. Skolene fungerer
som samlingspunkter for elever, foreldre og innbyggere, og bidrar til å skape sterke
fellesskap.
Rekruttering av familier: Kvaliteten på
utdanningstilbudet er avgjørende for familier som vurderer å flytte til eller
bli værende i et distrikt. Muligheten til å tilby gode skoler kan være den
faktoren som tiltrekker tilflyttere og sikrer bærekraftige lokalsamfunn.
Personlig utvikling og trivsel: Elever i distriktene
får ofte bedre tilgang til lærerne sine og et tryggere læringsmiljø i mindre
klasser. Dette kan gi en bedre oppfølging av den enkelte elevs behov, noe som
er essensielt for deres personlige utvikling.
Bevaring av kulturell identitet: Skolene i
distriktene spiller en viktig rolle i å bevare lokale tradisjoner og språk. De
gir en plattform for å lære om, og verdsette, den lokale kulturen, noe som er
viktig for identiteten til lokalsamfunnet.
Kostnadseffektivitet: Nedleggelse av skoler kan føre
til høyere langsiktige kostnader, ettersom kommunene da må bruke ressurser på
transportløsninger for elever som må reise lengre for å komme til skole. Dette
kan også medføre tap av viktige støtteordninger.
Mangfold i utdanningstilbudet: Småskoler kan tilby et
variert og unikt utdanningstilbud tilpasset lokale behov. Dette gir elever
sjansen til å utvikle seg i et miljø som er relevant for deres liv og samfunn.
Å opprettholde skolene i distriktene er ikke bare en
investering i utdanning, men også en investering i samfunnsengasjement og
bærekraftige lokalsamfunn. Det er på høy tid at vi tar ansvar for å bevare og
styrke nærskolene, for de er essensielle for fremtiden — både for våre barn og
for lokalsamfunnene vi ønsker å bygge videre på.
Roger Larsen
Nestleder Industri-og Næringspartiet