§ 27 ØKONOMIREGLEMENT FOR LAG OG FOLKEVALGTE GRUPPER


  1. Økonomistyring
    Lag og folkevalgte grupper skal utarbeide budsjetter.
    Lag og folkevalgte grupper sørger for at det fremlegges fortløpende oversikter for økonomisk status.

    Regnskap skal følge kalenderår og minimum inneholde:
    • Alle inntekter og kostnader dokumentert med bilag.
    • Alle bilag, regnskapsbøker, kontoutdrag fra bank og annen eventuell dokumentasjon skal oppbevares av styret i fem år.

    Landsstyret vedtar budsjett for partiets hovedorganisasjon, årsmøtene vedtar fylkes- og lokallagenes budsjetter. Stortingsgruppens budsjett sendes sentralstyret til uttalelse, fylkestingsgruppens budsjett sendes fylkesårsmøtet til uttalelse og kommunestyregruppens budsjett sendes lokallagsårsmøtet til uttalelse.

    Fylkestingsgruppens- og kommunestyregruppens økonomi kan, etter vedtak i gruppen, inngå i henholdsvis fylkeslagets eller lokallagets regnskaper og behandles som en integrert del av disse. 

  2. Opprettelse av konti
    Lag og grupper skal opprette bankkonto i lagets eller gruppens navn i henhold til Enhetsregisteret. Partiets økonomireglement skal vedlegges søknader om opprettelse av konti.

  3. Disponering av konti
    Det velges to personer som disponerer konti i fellesskap valgt av og blant styrets eller gruppens medlemmer. Imidlertid må innehavere av disposisjonsrett for lagets eller gruppens konti ikke være i et inhabilitetsforhold. Det vises til vedtektenes § 28 Habilitetsregler for Industri- og Næringspartiet.

    Ingen utbetalinger må foretas uten at det foreligger konkrete vedtak i styret eller gruppen eller at det gjelder løpende utgifter med budsjettmessig dekning. Ved nettløsninger gjelder følgende regler:

    a. Fylkeslag og fylkestingsgruppe
    Fylkeslaget eller fylkestingsgruppen skal anskaffe og etablere systemer med to signaturer.
    b. Lokallag og kommunestyregruppe
    Alle kostnader skal anvises av styrets eller gruppens leder før slik utbetaling finner sted. Dersom styrets leder har bankfullmakten, må kostnaden også anvises av en annen person valgt av og blant styrets medlemmer.
    c. Minimumskrav
    Dersom en person må foreta alle utbetalinger på grunn av bruk av nettløsning, skal bankutskrift av alle inn- og utbetalinger fremlegges fortløpende i hvert styremøte.

  4. Gjeld og kreditt
    Som en hovedregel bør ikke et partilag ta opp lån, inngå leasingavtaler eller oppta annen gjeld. Hvis det oppstår en situasjon som nødvendiggjør opptak av lån, skal dette årsmøte behandles som eget punkt i forbindelse med vedtak om budsjett. Eventuell lånesøknad fra lokallag skal forelegges fylkesstyret til behandling, og eventuell lånesøknad fra fylkeslag skal forelegges sentralstyret.
    Folkevalgte grupper bestående av representanter fra INP har ikke, under noen omstendigheter, anledning til å ta opp lån.

    Ved behov for midlertidige kreditter, må følgende kriterier oppfylles:
    1. Disse må være klart tidsbegrenset og dette må fremkomme av avtalen.
    2. Det må foreligge et klart vedtak i styret om søknad om midlertidig kreditt med et dokumentert behov for denne samt nedbetalingsplan.
    3. En likviditetskreditt skal inndekkes innen periodens utgang dvs. innenfor budsjett-perioden.

  5. Midlertidig oppløsning/nedleggelse av lag
    Blir et lokallag midlertidig oppløst/nedlagt som følge av manglende aktivitet, eller at sentralstyret vedtar å frata laget retten til å benytte det beskyttede navn Industri- og Næringspartiet, skal lagets eiendeler forvaltes av fylkesstyret frem til nytt lokallag blir etablert.
    Blir et fylkeslag midlertidig oppløst eller nedlagt av samme årsak, skal fylkeslagets eiendeler forvaltes av sentralstyret frem til nytt fylkeslag blir etablert.

  6. Revisor og revisjon
    Partiets hovedorganisasjon har revisjonsplikt og må ha statsautorisert revisor.
    Lokallag og fylkeslag er ikke revisjonspliktig i henhold til lov, men lokallag og fylkeslag må likevel ha statsautorisert revisor dersom en av følgende grenser passeres:

    1. totale inntekter inkl. kontingenter og bidrag overstiger 2 millioner kroner i løpet av året
    2. total balanse overstiger 1 million kroner pr. 31.desember

    De fylkeslag og lokallag som ikke er revisjonspliktig etter denne paragraf, skal benytte autorisert regnskapsfører. Autorisert regnskapsfører kan velges bort i de tilfeller laget har inntekt under 500.000 i løpet av året. Disse lagene skal i stedet ha en medlemsvalgt revisor til å gjennomgå regnskapet. Denne skal avgi rapport om at regnskapet er avgitt i henhold til god regnskapsføringsskikk, og at midler er brukt i henhold til formål og vedtak. Revisor kan ikke være medlem av styret eller gruppen.

    A. Revisors bemerkninger til regnskapet skal forelegges styret eller gruppen før det oversendes lagets årsmøte.
    B. Lagets og gruppens årsregnskap og balanse med revisjonsberetning fremlegges til behandling på hvert årsmøte i partiet.
    C. Regnskapet skal avsluttes 31. desember hvert år, og skal vedlegges sakspapirene til årsmøtet.

  7. Brudd på økonomireglement eller mislighold
    Brudd på partiets økonomireglement kan gi overordnet organ grunnlag for å sette laget under administrasjon. Egen sak om dette behandles og må vedtas med 2/3 flertall i fylkesstyret eller sentralstyret.

    Når et lokallag eller fylkeslag er vedtatt satt under administrasjon, opphører all annen aktivitet i styret, inntil saken som lå til grunn for vedtaket er avklart. Styret i laget har i slike situasjoner kun til oppgave å fremskaffe alle relevante opplysninger for å avklare de forhold som ligger til grunn for vedtaket om å sette laget under administrasjon. Mislighold og brudd på økonomireglementet kan medføre at de ansvarlige personer gjøres direkte økonomisk ansvarlig.