Hjem > Fylkes-og-lokallag > Østfold > Østfold INP

Nyheter: - Det er fryktelig trist og alvorlig

/images/20230731_182406.jpg

𝐸𝑛 𝑘𝑜𝑛𝑘𝑢𝑟𝑠𝑣𝑒𝑘𝑠𝑡 𝑝𝑎̊ 43 𝑝𝑟𝑜𝑠𝑒𝑛𝑡 𝑖 𝑠𝑒𝑟𝑣𝑒𝑟𝑖𝑛𝑔𝑠𝑏𝑟𝑎𝑛𝑠𝑗𝑒𝑛 𝑢𝑟𝑜𝑒𝑟 𝐼𝑁𝑃𝑠 𝐻𝑎𝑎𝑘𝑜𝑛 𝑆𝑒𝑙𝑚𝑒𝑟 𝑂𝑙𝑠𝑒𝑛. 𝐼𝑛𝑔𝑒𝑛 𝑏𝑟𝑎𝑛𝑠𝑗𝑒 𝑒𝑟 ℎ𝑎𝑟𝑑𝑒𝑟𝑒 𝑟𝑎𝑚𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑛𝑛 𝑠𝑒𝑟𝑣𝑒𝑟𝑖𝑛𝑔𝑠𝑛æ𝑟𝑖𝑛𝑔𝑒𝑛 𝑜𝑔 𝑑𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑛𝑜𝑒𝑛 𝑙𝑦𝑠𝑛𝑖𝑛𝑔 𝑖 𝑠𝑖𝑘𝑡𝑒.

- Dette er både trist og veldig alvorlig. Nå må norske politikere våkne opp. Det er særlig de partiene som er etablert på Stortinget, som sitter ned nøkkelen, sier Haakon som selv har jobbet i restaurantbransjen i mange tiår.

Totalt gikk 326 bedrifter konkurs i mai, en nedgang på to prosent sammenlignet med samme måned i fjor, da 332 selskaper gikk over ende.

Til tross for denne lille nedgangen er konsekvensene betydelige: Verdier for 1,5 milliarder kroner er tapt, og 1183 ansatte risikerer å miste jobben.

Ingen bransje er hardere rammet enn serveringsnæringen, melder inkassoselskapet Fair Collection.

Hele 40 serveringsbedrifter gikk konkurs i mai – det høyeste antallet for denne måneden siden pandemiåret 2020, og en økning på 43 prosent sammenlignet med mai i fjor.

- 𝐕𝐢 𝐦𝐚̊ 𝐟𝐚̊ 𝐫𝐞𝐝𝐮𝐤𝐬𝐣𝐨𝐧 𝐚𝐯 𝐦𝐨𝐦𝐬 𝐨𝐠 ø𝐤𝐭𝐞 𝐥ø𝐧𝐧𝐢𝐧𝐠𝐞𝐫 𝐢 𝐛𝐫𝐚𝐧𝐬𝐣𝐞𝐧

- Norge ønsker å fremstå som "mat-land", men det er noe fryktelig galt med næringslivspolitikken, sier Haakon som har snakket med NHO om problematikken, der man er skjønt enige.

Restaurantbransjen har opplevd betydelige utfordringer, spesielt etter pandemien, med høyere driftskostnader og vanskeligheter med å tiltrekke seg og beholde kvalifisert personell.

- For å styrke bransjen og samtidig sikre at restaurantarbeidere får en rettferdig lønn, foreslås det fra INPs side en reduksjon i merverdiavgiften (mva) på restauranter, hvor besparelsene skal brukes til å øke lønningene for personellet.

- At det er vanskelig å rekruttere folk inn i en bransje med lave lønninger og arbeidstid mens andre har fri, er ikke rart. Men slik behøver det ikke være om lønnen økes, sier han.

𝐈𝐍𝐏𝐬 𝐟𝐨𝐫𝐬𝐥𝐚𝐠 𝐥𝐲𝐝𝐞𝐫

1) 𝑅𝑒𝑑𝑢𝑘𝑠𝑗𝑜𝑛 𝑎𝑣 𝑚𝑣𝑎: 𝑀𝑒𝑟𝑣𝑒𝑟𝑑𝑖𝑎𝑣𝑔𝑖𝑓𝑡𝑒𝑛 𝑓𝑜𝑟 𝑟𝑒𝑠𝑡𝑎𝑢𝑟𝑎𝑛𝑡𝑒𝑟 𝑟𝑒𝑑𝑢𝑠𝑒𝑟𝑒𝑠 𝑓𝑟𝑎 𝑑𝑎𝑔𝑒𝑛𝑠 𝑛𝑖𝑣𝑎̊ 𝑡𝑖𝑙 15%. 𝐷𝑒𝑡𝑡𝑒 𝑣𝑖𝑙 𝑏𝑖𝑑𝑟𝑎 𝑡𝑖𝑙 𝑎̊ 𝑟𝑒𝑑𝑢𝑠𝑒𝑟𝑒 𝑑𝑟𝑖𝑓𝑡𝑠𝑘𝑜𝑠𝑡𝑛𝑎𝑑𝑒𝑛𝑒 𝑓𝑜𝑟 𝑟𝑒𝑠𝑡𝑎𝑢𝑟𝑎𝑛𝑡𝑒𝑛𝑒.

2) Ø𝑘𝑛𝑖𝑛𝑔 𝑎𝑣 𝑙ø𝑛𝑛𝑖𝑛𝑔𝑒𝑟: 𝐷𝑒 𝑝𝑒𝑛𝑔𝑒𝑛𝑒 𝑠𝑜𝑚 𝑠𝑝𝑎𝑟𝑒𝑠 𝑣𝑒𝑑 𝑚𝑣𝑎-𝑟𝑒𝑑𝑢𝑘𝑠𝑗𝑜𝑛𝑒𝑛, 𝑠𝑘𝑎𝑙 𝑏𝑟𝑢𝑘𝑒𝑠 𝑡𝑖𝑙 𝑎̊ ø𝑘𝑒 𝑙ø𝑛𝑛𝑖𝑛𝑔𝑒𝑛𝑒 𝑓𝑜𝑟 𝑝𝑒𝑟𝑠𝑜𝑛𝑒𝑙𝑙𝑒𝑡 𝑖 𝑟𝑒𝑠𝑡𝑎𝑢𝑟𝑎𝑛𝑡𝑒𝑛𝑒. 𝐷𝑒𝑡𝑡𝑒 𝑡𝑖𝑙𝑡𝑎𝑘𝑒𝑡 𝑠𝑘𝑎𝑙 𝑠𝑖𝑘𝑟𝑒 𝑎𝑡 𝑑𝑒 𝑎𝑛𝑠𝑎𝑡𝑡𝑒 𝑓𝑎̊𝑟 𝑒𝑛 𝑟𝑒𝑡𝑡𝑓𝑒𝑟𝑑𝑖𝑔 𝑘𝑜𝑚𝑝𝑒𝑛𝑠𝑎𝑠𝑗𝑜𝑛 𝑓𝑜𝑟 𝑠𝑖𝑡𝑡 𝑎𝑟𝑏𝑒𝑖𝑑.

- Restaurantbransjen er en viktig del av norsk kultur og økonomi. Ved å redusere mva og øke lønningene for de ansatte, kan vi bidra til å styrke bransjen og sikre at den forblir bærekraftig, sier Haakon og avslutter:

- Dette vil også forbedre arbeidsforholdene for restaurantpersonell, noe som vil bidra til økt tilfredshet og lavere turnover.

- Og for å få det hele på plass må du både lene deg tungt på de politiske partiene som har plass på Stortinget allerede og gjøre dem oppmerksom på at de har et særlig ansvar. Men det viktigste du gjør er å stemme INP ved årets stortingsvalg, for å være sikker på at noen tar opp denne saken for å få til en endring, sier han.

𝐈𝐍𝐏 Ø𝐬𝐭𝐟𝐨𝐥𝐝𝐬 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦 𝐟𝐨𝐫 𝟐𝟎𝟐𝟓-𝟐𝟎𝟐𝟗 finner du her


#2025Inp, #INP2025, #østfold


Våre nyheter

- Det er fryktelig trist og alvorlig
.- Det er fryktelig trist og alvorlig
En konkursvekst på 43 prosent i serveringsbransjen uroer INPs Haakon Selmer Olsen. Ingen bransje er rammet hardere.
INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
.INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
Moss Rygge Sivile Lufthavn har tidligere vært et viktig transportknutepunkt for både nasjonale og internasjonale reisende. En gjenåpning vil bety mye for innbyggerne i vår region.
Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
.Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
Man behøver ikke være verken økonom eller politisk analytiker, for å skjønne at det er feil at kommune-Norge blir fattigere og fattigere, mens staten blir rikere og rikere.
INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
.INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
𝑀𝑜𝑠𝑠 ℎ𝑎𝑟 𝑜𝑔𝑠𝑎̊ 𝑙𝑎𝑛𝑑𝑒𝑡𝑠 𝑠𝑡ø𝑟𝑠𝑡𝑒 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑠𝑎𝑚𝑏𝑎𝑛𝑑 𝑚𝑎̊𝑙𝑡 𝑖 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘. 𝑃𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑎𝑡 𝑀𝑜𝑠𝑠 𝑒𝑟 𝑒𝑛 𝑘𝑦𝑠𝑡𝑏𝑦, 𝑝𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑎𝑡 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛 𝑓𝑟𝑎 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑛𝑒 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑏𝑙𝑖𝑟 𝑙𝑒𝑑𝑒𝑡 𝑣𝑒𝑘𝑘 𝑓𝑟𝑎 𝑏𝑦𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛.
INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
.INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
Vi må ikke la oss blende av at vindkraft er «grønn». På land og til vanns har denne industrien en mørk bakside.
Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
.Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
Østfoldbanen går fra Oslo til Moss, videre til de større byene Fredrikstad og Sarpsborg og ender opp i Halden. INP ønsker togtiden kuttet med et rett linje mellom Halden og hovedstaden.
INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
.INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
Det er kritisk at vi handler nå for ågjenopprette fjordens helse og sikre en bærekraftig fremtid for kommende generasjoner.
INP sier nei til bompenger
.INP sier nei til bompenger
INP sier nei til bompenger i Fredrikstad, Sarpsborg og ellers i landet. Bompenger innebærer sosial urettferdighet og har negative konsekvenser for næringslivet.
Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
.Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
INP vil stoppe utviklingen av vindkraftverk i Norge. Vindkraftproduksjon krever enorme arealer, er forurensende og en ustabil energi.
Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
.Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
Rundt 85 000 pensjonister i Norge lever under EUs fattigdomsgrense. Norge har penger i massevis, men pensjonistene prioriteres vekk til fordel "stormannsgalskap".
INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
.INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
INP tar kampen for å rette opp det tragiske feilgrepet som ble begått i 2016 og som førte til nedleggelse av sivil luftfart på Moss Rygge Lufthavn.
Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
.Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
Høyåsmarka, selve indrefileten i Halden-naturen, er truet. Den styrende koalisjonen bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har nok en gang vist en skremmende vilje til å åpne for prosesser som kan rasere våre verdifulle friluftsområder.
Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
.Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
Energi og næring henger uløselig sammen. Tilgang til stabil og rimelig energi er fundamentalt for et moderne samfunn og en velferdsstat. Norge har det, men på Stortinget finnes politiske partier som påfører landet og innbyggerne skade.
Rimelig og stabil energi bygger landet
.Rimelig og stabil energi bygger landet
Industri- og Næringspartiet sier nei takk til tyske strømpriser på norsk vannkraft. For INP handler energi om å levere det samfunnet trenger – både i dag og i fremtiden.
Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
.Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
Norsk natur bygges gradvis ned for å gi plass til solcelleparker, ofte på bekostning av skog, dyrket mark og biologisk mangfold. Er det virkelig nødvendig å ofre natur for ustabil energiproduksjon?
Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
.Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
Våkn opp Høyre og Arbeiderpartiet! Dere vet jo ikke engang veien inn til Lundsneset naturreservat. Vindkraft handler ikke om «park», men alt for ofte om industrialisering av urørt natur, og nå i Aremark!
En tragedie i Aremark er i ferd med å skje – Halden kommune må derfor våkne med et NEI
.En tragedie i Aremark er i ferd med å skje – Halden kommune må derfor våkne med et NEI
Aremark kommune står overfor et massivt inngrep i sin natur. Tre store vindkraftprosjekter er under planlegging i bygda – Aremark Sør, Aremark Øst og Aremark Vindkraftverk (Vestfjella).
Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19
.Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19
Moss Avis presenterte nylig nye planer for både Helgerødgata og kanalbrua. Planene har blitt utarbeidet av de samme som har misligholdt sitt ansvar for vedlikehold og utskifting av kanalbrua, Østfold Fylkeskommune.
20 partier kjemper om 9 seter på Østfoldbenken
.20 partier kjemper om 9 seter på Østfoldbenken
31. mars kl. 12.00 gikk fristen ut for partiene til å levere listeforslag til Stortingsvalget i Østfold 2025. Ved fristens utløp var det levert inn 20 listeforslag.Ole Kristian Sørlie, som er INPs førstekandidat i Østfold til stortingsvalget, er optimist.
Kunsten å snu seg etter vinden
.Kunsten å snu seg etter vinden
Utredning av vind- og solkraft er et hett tema i Sarpsborg om dagen, med store motsetninger i det politiske landskapet. Noen er for, noen er imot, noen er nå for -selv om de var imot tidligere, noen vil vite mer, og noen mener at de vet nok.