𝑀𝑜𝑠𝑠 𝑒𝑟 𝑒𝑛 𝑘𝑦𝑠𝑡𝑏𝑦 𝑜𝑔 𝑀𝑜𝑠𝑠 ℎ𝑎𝑣𝑛 𝑒𝑟 𝑏𝑙𝑎𝑛𝑡 𝑑𝑒 𝑠𝑡ø𝑟𝑠𝑡𝑒 ℎ𝑎𝑣𝑛𝑒𝑛𝑒 𝑖 𝑁𝑜𝑟𝑔𝑒. 𝑀𝑜𝑠𝑠 ℎ𝑎𝑟 𝑜𝑔𝑠𝑎̊ 𝑙𝑎𝑛𝑑𝑒𝑡𝑠 𝑠𝑡ø𝑟𝑠𝑡𝑒 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑠𝑎𝑚𝑏𝑎𝑛𝑑 𝑚𝑎̊𝑙𝑡 𝑖 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘. 𝑃𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑎𝑡 𝑀𝑜𝑠𝑠 𝑒𝑟 𝑒𝑛 𝑘𝑦𝑠𝑡𝑏𝑦, 𝑝𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑎𝑡 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛 𝑓𝑟𝑎 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑛𝑒 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑏𝑙𝑖𝑟 𝑙𝑒𝑑𝑒𝑡 𝑣𝑒𝑘𝑘 𝑓𝑟𝑎 𝑏𝑦𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛.
Statens vegvesen har uttalt at de vil ha en løsning hvor også trafikken fra Jeløya som skal til E6 kan ledes direkte ut til E6 uten å måtte kjøre gjennom byen.
Østfold INP støtter Moss INPs forslag at det blir lagd en tunnel fra Jernbanegata, rett sør for rådhusbrua, og ut til E6 ved Torbjørnsrød. Tunnel i løsmasser vil ikke gå i områder med kvikkleire og kryssing av RV 19 tunnel og jernbanetunnel vil være i fjell.
Uansett hvilken løsning som blir valgt, det vil nok koste mer enn de 4 milliarder kronene som er avsatt. Men her er det staten som i høyeste grad har ansvaret. Det er de som står for fergesambandet som slipper biltrafikken rett inn i Moss sentrum.
𝐏𝐞𝐧𝐠𝐞𝐫 𝐞𝐫 𝐝𝐞𝐭 𝐚̊𝐩𝐞𝐧𝐛𝐚𝐫𝐭 𝐧𝐨𝐤 𝐚𝐯 𝐢 𝐬𝐭𝐚𝐭𝐬𝐤𝐚𝐬𝐬𝐞𝐧 𝐯𝐢𝐬𝐞𝐫 𝐞𝐭 𝐩𝐚𝐫 𝐞𝐤𝐬𝐞𝐦𝐩𝐥𝐞𝐫 𝐨𝐬𝐬:
* Det bygges ny Fornebu-bane, prisen nærmer seg 30 milliarder kroner.
* Noen i regjeringen skal få nye kontorer, prosjektet med regjeringskvartalet i Oslo ser ut til å lande på litt over 50 milliarder kroner.
Nå er ikke Østfold INP imot at de 8000 menneskene som bor på Fornebu skal få T-bane. Østfold INP er heller ikke imot at regjeringen skal ha funksjonelle kontor.
𝐌𝐞𝐧 𝐦𝐞𝐝 𝟏,𝟖 𝐦𝐢𝐥𝐥𝐢𝐨𝐧𝐞𝐫 𝐛𝐢𝐥𝐞𝐫 𝐨𝐠 𝟑,𝟕 𝐦𝐢𝐥𝐥𝐢𝐨𝐧𝐞𝐫 𝐩𝐚𝐬𝐬𝐚𝐬𝐣𝐞𝐫𝐞𝐫 𝐩𝐞𝐫 𝐚̊𝐫 𝐫𝐞𝐭𝐭 𝐢𝐧𝐧 𝐢 𝐌𝐨𝐬𝐬 𝐬𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮𝐦 𝐡𝐚𝐫 𝐧æ𝐫𝐢𝐧𝐠𝐬𝐥𝐢𝐯𝐞𝐭 𝐨𝐠 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝟓𝟎.𝟎𝟎𝟎 𝐦𝐞𝐧𝐧𝐞𝐬𝐤𝐞𝐫 𝐢 𝐌𝐨𝐬𝐬 𝐧𝐚̊ 𝐟𝐚̊𝐭𝐭 𝐦𝐞𝐫 𝐞𝐧𝐧 𝐧𝐨𝐤.
Som Charlotte Whitton sa: «Man cannot live by incompetence alone».
Så etter snart 50 år med venting, prosjektering og trenering av prosjektet for ny RV 19 gjennom Moss, så har tiden nå kommet til å handle.
Ø𝐬𝐭𝐟𝐨𝐥𝐝 𝐈𝐍𝐏 𝐬𝐭ø𝐭𝐭𝐞𝐫 𝐌𝐨𝐬𝐬 𝐈𝐍𝐏, 𝐬𝐨𝐦 𝐡𝐚𝐫 𝐟𝐨𝐫𝐞𝐬𝐥𝐚̊𝐭𝐭:
Bygg to nye kanalbroer, en for biltrafikk og en for gående og syklende. Modifisering av Helgerødgata bør utsettes.
Statens vegvesen utreder hva som er den beste løsningen for å lede biltrafikken fra fergene ifra eksisterende fergeleie og inn i tunnel og videre ut til E6 uten å blande seg med bytrafikken.
Etter årevis med utredninger og undersøkelser så er det ikke mange ukjente faktorer igjen. Innstillingen til ny RV 19 i tunnel skal derfor presenteres i inneværende år.
Med vennlig hilsen fra venstre
Ole Kristian Sørlie (INPs 1. stortingskandidat ved valget i 2025)
Svein Kenneth Stensrud (leder Moss INP)
Iselin Liliegren Helgesen (2. stortingskandidat ved valget i 2025)
Knut Harald Kloster Bjørge (3. stortingskandidat ved valget i 2025)
Les hele Østfold INPs program for stortingsperioden 2025-2029 i lenken her
#Inp2025, #2025Inp, #Inp, #Moss,