Hjem > Fylkes-og-lokallag > Østfold > Østfold INP

Nyheter: Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo

/images/tog.jpg

Østfoldbanen går fra Oslo til Moss, videre til de større byene Fredrikstad og Sarpsborg og ender opp i Halden. Herfra går banen videre til Gøteborg og København. I årevis har togene på pendlerstrekningen Halden- Oslo vært overbelastet og tiden det tar å reise er rimelig lik den vi opplevde for 50 år siden.

Togtrafikken mellom Halden og Oslo er en viktig transportåre for både pendlere og andre reisende. Dagens trase fører imidlertid til lange reisetider og begrenser effektiviteten og tiltrekningskraften til togtransporten.

For å forbedre togtilbudet og redusere reisetiden, foreslås det å bygge en ny trase i rett linje over Greåker samt utvide dagens linje til dobbeltspor. Dette vil gi raskere, mer pålitelige og mer konkurransedyktige togreiser.

Dobbeltspor i rett linje mellom Oslo og Halden vil innebære:

1. Redusert reisetid: INP foreslår å iverksette tiltak for å redusere reisetiden for togtrafikken mellom Halden og Oslo. Dette inkluderer planlegging og bygging av en ny trase i rett linje over Greåker som vil forkorte reisetiden betydelig.

2. Utvidelse til dobbeltspor: Dagens linje utvides til dobbeltspor for å øke kapasiteten og frekvensen av togavganger. Dette vil forbedre påliteligheten og fleksibiliteten til togtransporten.

3. Statlig støtte og samarbeid: INP oppfordrer staten til å støtte prosjektet gjennom økonomiske midler og samarbeid med relevante aktører for å sikre en vellykket gjennomføring av den nye traseen og utvidelsen til dobbeltspor. Dette innebærer også samarbeid med lokale myndigheter og jernbaneselskaper.

4. Moderne infrastruktur: Den nye traseen og dobbeltsporet skal bygges med moderne og fremtidsrettet infrastruktur som sikrer høy hastighet, energieffektivitet og høy sikkerhet. Dette inkluderer oppgradering av togstasjoner og tilrettelegging for sømløs overgang mellom ulike transportmidler.

5. Miljøvennlig transport: Prosjektet skal fokusere på å fremme miljøvennlig transport ved å redusere utslipp og energiforbruk, samt legge til rette for økt bruk av tog som et bærekraftig alternativ til bil og fly.

Reduksjon av reisetiden mellom Halden og Oslo vil ha positive effekter på pendleres hverdag, regional økonomi og miljøet. En ny trase i rett linje over Greåker og utvidelse til dobbeltspor vil gjøre togtransporten mer attraktiv, øke konkurranseevnen til jernbanen og bidra til en bærekraftig fremtid.

Stem INP ved årets stortingsvalg!

Les mer om INPs program og det viktigste valget i moderne tid ved å trykke her



Våre nyheter

- Det er fryktelig trist og alvorlig
- Det er fryktelig trist og alvorlig
En konkursvekst på 43 prosent i serveringsbransjen uroer INPs Haakon Selmer Olsen. Ingen bransje er rammet hardere.
Les mer...
INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
Moss Rygge Sivile Lufthavn har tidligere vært et viktig transportknutepunkt for både nasjonale og internasjonale reisende. En gjenåpning vil bety mye for innbyggerne i vår region.
Les mer...
Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
Man behøver ikke være verken økonom eller politisk analytiker, for å skjønne at det er feil at kommune-Norge blir fattigere og fattigere, mens staten blir rikere og rikere.
Les mer...
INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
𝑀𝑜𝑠𝑠 ℎ𝑎𝑟 𝑜𝑔𝑠𝑎̊ 𝑙𝑎𝑛𝑑𝑒𝑡𝑠 𝑠𝑡ø𝑟𝑠𝑡𝑒 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑠𝑎𝑚𝑏𝑎𝑛𝑑 𝑚𝑎̊𝑙𝑡 𝑖 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘. 𝑃𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑎𝑡 𝑀𝑜𝑠𝑠 𝑒𝑟 𝑒𝑛 𝑘𝑦𝑠𝑡𝑏𝑦, 𝑝𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑎𝑡 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛 𝑓𝑟𝑎 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑛𝑒 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑏𝑙𝑖𝑟 𝑙𝑒𝑑𝑒𝑡 𝑣𝑒𝑘𝑘 𝑓𝑟𝑎 𝑏𝑦𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛.
Les mer...
INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
Vi må ikke la oss blende av at vindkraft er «grønn». På land og til vanns har denne industrien en mørk bakside.
Les mer...
Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
Østfoldbanen går fra Oslo til Moss, videre til de større byene Fredrikstad og Sarpsborg og ender opp i Halden. INP ønsker togtiden kuttet med et rett linje mellom Halden og hovedstaden.
Les mer...
INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
Det er kritisk at vi handler nå for ågjenopprette fjordens helse og sikre en bærekraftig fremtid for kommende generasjoner.
Les mer...
INP sier nei til bompenger
INP sier nei til bompenger
INP sier nei til bompenger i Fredrikstad, Sarpsborg og ellers i landet. Bompenger innebærer sosial urettferdighet og har negative konsekvenser for næringslivet.
Les mer...
Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
INP vil stoppe utviklingen av vindkraftverk i Norge. Vindkraftproduksjon krever enorme arealer, er forurensende og en ustabil energi.
Les mer...
Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
Rundt 85 000 pensjonister i Norge lever under EUs fattigdomsgrense. Norge har penger i massevis, men pensjonistene prioriteres vekk til fordel "stormannsgalskap".
Les mer...
INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
INP tar kampen for å rette opp det tragiske feilgrepet som ble begått i 2016 og som førte til nedleggelse av sivil luftfart på Moss Rygge Lufthavn.
Les mer...
Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
Høyåsmarka, selve indrefileten i Halden-naturen, er truet. Den styrende koalisjonen bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har nok en gang vist en skremmende vilje til å åpne for prosesser som kan rasere våre verdifulle friluftsområder.
Les mer...
Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
Energi og næring henger uløselig sammen. Tilgang til stabil og rimelig energi er fundamentalt for et moderne samfunn og en velferdsstat. Norge har det, men på Stortinget finnes politiske partier som påfører landet og innbyggerne skade.
Les mer...
Rimelig og stabil energi bygger landet
Rimelig og stabil energi bygger landet
Industri- og Næringspartiet sier nei takk til tyske strømpriser på norsk vannkraft. For INP handler energi om å levere det samfunnet trenger – både i dag og i fremtiden.
Les mer...
Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
Norsk natur bygges gradvis ned for å gi plass til solcelleparker, ofte på bekostning av skog, dyrket mark og biologisk mangfold. Er det virkelig nødvendig å ofre natur for ustabil energiproduksjon?
Les mer...
Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
Våkn opp Høyre og Arbeiderpartiet! Dere vet jo ikke engang veien inn til Lundsneset naturreservat. Vindkraft handler ikke om «park», men alt for ofte om industrialisering av urørt natur, og nå i Aremark!
Les mer...