Hjem > Fylkes-og-lokallag > Østfold > Østfold INP

Nyheter: Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19

/images/SveinKennethStensrud.jpg

Moss Avis presenterte nylig nye planer for både Helgerødgata og kanalbrua. Planene har blitt utarbeidet av de samme som har misligholdt sitt ansvar for vedlikehold og utskifting av kanalbrua, Østfold Fylkeskommune.

Det hører med til historien at Østfold Fylkeskommune ikke har penger å legge inn i prosjektet.

Prosjektet som presenteres viser en bredere kanalbru, men med kun to kjørefelt for vanlig trafikk. Trafikken til og fra Jeløy skal da gå på en bro som har 50% av kapasiteten som den eksisterende brua fra 1957. Planen er utarbeidet uten å kjenne til hva som blir løsningen for RV19 gjennom Moss.

For noen år siden hadde vi Sirkus Arnardo som bidro med klovneri, nå har vi Østfold Fylkeskommune.

Moss INP vil at den nye kanalbrua blir lagd, som den gamle, med 4 kjørefelt og fortau på begge sider. En 2 felts bro settes opp på sørsiden av eksisterende kanalbro og benyttes til trafikk mens den gamle kanalbrua skiftes ut. Når den nye kanalbrua er på plass så skal den nye 2 felts brua brukes som gang og sykkelvei.

Det har ved flere anledninger blitt foreslått at fergetrafikken skal ledes sørover, over havneområdet og videre gjennom kulturlandskapet i Rygge. Flytting av Moss Havn og flytting av fergeleiet til Kleberget har også blitt foreslått. Kleberget er byens nærmeste friluftsområde og strandsone i sør.

Her er også sjøbunnen dekket av kvikkleire og det er ingen areal passende til oppstilling av kjøretøy. Realitetene sier at det ikke er løsningen å ha biltrafikken fra fergene over Moss Havn eller å flytte fergeleiet til Kleberget.

Moss er en kystby og Moss havn er blant de største havnene i Norge, Moss har også landets største fergesamband målt i trafikk. Problemet er ikke at Moss er en kystby, problemet er at trafikken fra fergene ikke blir ledet vekk fra bytrafikken.

Statens vegvesen har uttalt at de vil ha en løsning hvor også trafikken fra Jeløya som skal til E6 kan ledes direkte ut til E6 uten å måtte kjøre gjennom byen.

Moss INP foreslår derfor at det blir lagd en tunnel fra Jernbanegata, rett sør for rådhusbrua, og ut til E6 ved Torbjørnsrød. Tunnel i løsmasser vil ikke gå i områder med kvikkleire og kryssing av RV 19 tunnel og jernbanetunnel vil være i fjell.

Noen har også foreslått tunnel fra eksisterende fergeleie og rett mot Kransen hvor jernbanetunnel og RV 19 tunnel krysser i kvikkleire.

Uansett hvilken løsning som blir valgt, det vil nok koste mer enn de 4 milliarder kronene som er avsatt. Men her er det staten som i høyeste grad har ansvaret, det er de som står for fergesambandet som slipper biltrafikken rett inn i Moss sentrum. Det bygges nå ny Fornebu-bane, prisen nærmer seg 30 milliarder kroner.

Noen i regjeringen skal få nye kontorer, prosjektet med regjeringskvartalet i Oslo ser ut til å lande på litt over 50 milliarder kroner. Nå er ikke Moss INP imot at de 8000 menneskene som bor på Fornebu skal få T-bane, Moss INP er heller ikke imot at regjeringen skal ha funksjonelle kontor.

Men med 1,8 millioner biler og 3,7 millioner passasjerer per år rett inn i Moss sentrum så har næringslivet og over 50000 mennesker i Moss nå fått mer enn nok.

Som Charlotte Whitton sa: «Man cannot live by incompetence alone».

Så etter snart 50 år med venting, prosjektering og trenering av prosjektet for ny RV 19 gjennom Moss, så har tiden nå kommet til å handle.

Moss INP foreslår som følger:

Bygg to nye kanalbroer, en for biltrafikk og en for gående og syklende. Modifisering av Helgerødgata bør utsettes.

Statens vegvesen utreder hva som er den beste løsningen for å lede biltrafikken fra fergene ifra eksisterende fergeleie og inn i tunnel og videre ut til E6 uten å blande seg med bytrafikken.

Etter årevis med utredninger og undersøkelser så er det ikke mange ukjente faktorer igjen. Innstillingen til ny RV 19 i tunnel skal derfor presenteres i inneværende år.

Kommentaren er skrevet av
Svein Kenneth Stensrud
Gruppeleder Moss INP

Les mer fra Østfold INPs program for 2025-2029 ved å trykke her


Våre nyheter

- Det er fryktelig trist og alvorlig
- Det er fryktelig trist og alvorlig
En konkursvekst på 43 prosent i serveringsbransjen uroer INPs Haakon Selmer Olsen. Ingen bransje er rammet hardere.
Les mer...
INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
Moss Rygge Sivile Lufthavn har tidligere vært et viktig transportknutepunkt for både nasjonale og internasjonale reisende. En gjenåpning vil bety mye for innbyggerne i vår region.
Les mer...
Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
Man behøver ikke være verken økonom eller politisk analytiker, for å skjønne at det er feil at kommune-Norge blir fattigere og fattigere, mens staten blir rikere og rikere.
Les mer...
INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
𝑀𝑜𝑠𝑠 ℎ𝑎𝑟 𝑜𝑔𝑠𝑎̊ 𝑙𝑎𝑛𝑑𝑒𝑡𝑠 𝑠𝑡ø𝑟𝑠𝑡𝑒 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑠𝑎𝑚𝑏𝑎𝑛𝑑 𝑚𝑎̊𝑙𝑡 𝑖 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘. 𝑃𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑎𝑡 𝑀𝑜𝑠𝑠 𝑒𝑟 𝑒𝑛 𝑘𝑦𝑠𝑡𝑏𝑦, 𝑝𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑎𝑡 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛 𝑓𝑟𝑎 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑛𝑒 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑏𝑙𝑖𝑟 𝑙𝑒𝑑𝑒𝑡 𝑣𝑒𝑘𝑘 𝑓𝑟𝑎 𝑏𝑦𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛.
Les mer...
INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
Vi må ikke la oss blende av at vindkraft er «grønn». På land og til vanns har denne industrien en mørk bakside.
Les mer...
Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
Østfoldbanen går fra Oslo til Moss, videre til de større byene Fredrikstad og Sarpsborg og ender opp i Halden. INP ønsker togtiden kuttet med et rett linje mellom Halden og hovedstaden.
Les mer...
INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
Det er kritisk at vi handler nå for ågjenopprette fjordens helse og sikre en bærekraftig fremtid for kommende generasjoner.
Les mer...
INP sier nei til bompenger
INP sier nei til bompenger
INP sier nei til bompenger i Fredrikstad, Sarpsborg og ellers i landet. Bompenger innebærer sosial urettferdighet og har negative konsekvenser for næringslivet.
Les mer...
Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
INP vil stoppe utviklingen av vindkraftverk i Norge. Vindkraftproduksjon krever enorme arealer, er forurensende og en ustabil energi.
Les mer...
Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
Rundt 85 000 pensjonister i Norge lever under EUs fattigdomsgrense. Norge har penger i massevis, men pensjonistene prioriteres vekk til fordel "stormannsgalskap".
Les mer...
INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
INP tar kampen for å rette opp det tragiske feilgrepet som ble begått i 2016 og som førte til nedleggelse av sivil luftfart på Moss Rygge Lufthavn.
Les mer...
Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
Høyåsmarka, selve indrefileten i Halden-naturen, er truet. Den styrende koalisjonen bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har nok en gang vist en skremmende vilje til å åpne for prosesser som kan rasere våre verdifulle friluftsområder.
Les mer...
Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
Energi og næring henger uløselig sammen. Tilgang til stabil og rimelig energi er fundamentalt for et moderne samfunn og en velferdsstat. Norge har det, men på Stortinget finnes politiske partier som påfører landet og innbyggerne skade.
Les mer...
Rimelig og stabil energi bygger landet
Rimelig og stabil energi bygger landet
Industri- og Næringspartiet sier nei takk til tyske strømpriser på norsk vannkraft. For INP handler energi om å levere det samfunnet trenger – både i dag og i fremtiden.
Les mer...
Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
Norsk natur bygges gradvis ned for å gi plass til solcelleparker, ofte på bekostning av skog, dyrket mark og biologisk mangfold. Er det virkelig nødvendig å ofre natur for ustabil energiproduksjon?
Les mer...
Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
Våkn opp Høyre og Arbeiderpartiet! Dere vet jo ikke engang veien inn til Lundsneset naturreservat. Vindkraft handler ikke om «park», men alt for ofte om industrialisering av urørt natur, og nå i Aremark!
Les mer...