Hjem > Fylkes-og-lokallag > Oslo > Oslo INP

Nyheter: "FN Sikkerhetsrådet og Folkeretten med stemmerett og autoritære nasjoner"

/images/INPSenior20250706.png

Tekst av Hans A. K. Aanesen, leder for Oslo INP senior.


Her 2 spørsmål som jeg prøver å besvare:

  • Hvorledes er avstemningen i Sikkerhetsrådet til FN på vedtak med tanke på medlemslandene sin innflytelse?
  • Har alle land lik stemmerett hvis vi ser bort fra vetoretten?

I FNs sikkerhetsråd har ikke alle medlemsland lik stemmerett, selv om det på overflaten kan virke slik.

Her er en oversikt over hvordan avstemningen fungerer:

1. Sammensetningen av Sikkerhetsrådet

Sikkerhetsrådet består av 15 medlemsland, fordelt slik:

  • 5 faste medlemmer: USA, Russland, Kina, Storbritannia og Frankrike.
  • 10 valgte medlemmer: Velges av Generalforsamlingen for to år av gangen, fordelt geografisk.

2. Avstemningsregler

a) For prosedyrespørsmål:

  • Vedtak krever minst 9 av 15 stemmer – og ingen vetorett gjelder her.
  • Alle medlemsland har én stemme hver, og flertall avgjør.

b) For substansielle spørsmål (f.eks. sanksjoner, militære tiltak, opprettelse av fredsbevarende operasjoner):

Vedtak krever:

  • Minst 9 av 15 stemmer, inkludert at ingen av de 5 faste medlemmene stemmer imot.
  • Altså: Et eneste nei fra et fast medlem (veto) stopper hele forslaget.

3. Vetoretten

  • Kun de 5 faste medlemmene har vetorett.
  • Dette gir dem enorm uforholdsmessig makt.
  • De kan blokkere ethvert substansielt vedtak, selv om 14 av 15 land er for.

4. Lik stemmerett utenom vetoretten?

  • Ja, formelt har alle land én stemme hver.
  • Men i praksis betyr vetoretten at de faste medlemmene har langt større innflytelse:
    • De kan kontrollere hva som blir vedtatt.
    • De kan beskytte egne interesser eller allierte uansett verdensopinionen.

5. Konsekvensen av systemet

FN-sikkerhetsrådets effektivitet svekkes ofte fordi:

  • Faste medlemmer bruker veto for å blokkere tiltak som strider mot egne politiske eller geopolitiske interesser.
  • Eks: Russland har brukt veto gjentatte ganger i saker som gjelder Ukraina og Syria. USA har gjort det samme i saker som gjelder Israel.

Kort oppsummert:

Alle medlemsland har én stemme hver, men:

  • De faste medlemmene har langt større makt på grunn av vetoretten.
  • Uten vetorett ville stemmene vært mer likeverdige, men slik det er i dag, er innflytelsen til de faste medlemmene ikke proporsjonal, men dominerende.

Hvor mange diktaturer er medlemmer av FN?

Svaret avhenger litt av hvordan vi definerer «diktatur», men her 3 godt dokumentert overslag:

Hvor mange FN‑land klassifiseres som autoritære/diktaturer?

1. The Economist Democracy Index (2024)

Denne indeksen omfatter 164 FN-medlemsstater, hvorav 60 land kategoriseres som autoritære regimer .

2. WorldData.info

Siden oppgir at det finnes 60 diktatoriske systemer i verden i dag.

3. WorldPopulationReview

Oppgir et litt lavere tall: 52 land under faktisk diktatur eller autoritært styre.

Hva forklarer forskjellene i tallene?

  • Autoritært regime vs. diktatur: Noen indekser (f.eks. Democracy Index) skiller mellom “hybrid regimes” og “closed autocracies”, andre oppfatter hybridregimer som autoritære.
  • Forskjellige inkluderinger: Hvilke FN-land som inngår, og hvorvidt territorier med selvstyre er med, varierer.

Konklusjon

  • Ca. 60 FN-medlemmer klassifiseres som autoritære i anerkjente demokratirangsystemer.
  • Mindre konservative beregninger, som enkelte lister, oppgir nærmere 52 diktaturer.

Så svaret er: Omtrent halvparten av medlemslandene i FN faller under betegnelsen autoritære/styresett med betydelige diktatoriske trekk.

Hvis vi definerer “diktatur” som autoritære regimer i henhold til Economist Intelligence Unit (Democracy Index 2024), består FN medlemmene av ca. 60 autoritære regimer blant omtrent 167 land og områder som indeksen dekker  .

Hva betyr dette i praksis?

Av 167 regjeringssystemer er:

  • 25 fullverdige demokratier
  • 46 “flawed democracies”
  • 36 hybridregimer
  • 60 autoritære regimer (~36 %)  

Disse autoritære landene utgjør ca. 39 % av verdens befolkning.

Eksempler på autoritære FN-medlemmer

Noen land i denne kategorien (laveste score på indeksenskalaen):

  • Nord-Korea, Afghanistan, Myanmar, Kina, Russland, Venezuela, Turkmenistan, …
  • Blant de mest undertrykkende: Afghanistan (score ~0,25), Myanmar (~0,96), Nord-Korea (~1,08)    .

Hvorfor er tallet rundt 60?

  • I 2014 var det 52 autoritære regimer sammenlignet med 60 nå – en merkbar økning.
  • Økningen betyr at enkelte land har sklidd inn i autoritær status i løpet av det siste tiåret.

Oppsummering

  • ~60 FN-medlemmer regnes som autoritære regimer (demokratisk definerte diktaturer).
  • Tallet inkluderer sterkt undertrykkende stater med omfattende begrensninger på politiske rettigheter og sivile friheter.
  • Dette utgjør omtrent 36 % av alle vurderte regimer, og 39 % av verdens befolkning bor i disse landene.

Hvorledes er Folkeretten bygget opp for å vedta sanksjoner og fordømmelser i forhold til FN?

Folkeretten og FN henger tett sammen når det gjelder sanksjoner og fordømmelser, men de har ulike mekanismer og nivåer av juridisk binding. Her er en oversikt:

Hva er folkerett?

Folkeretten (internasjonal rett) er det rettssystemet som regulerer forhold mellom stater og internasjonale aktører. Den er basert på:

  • Traktater (som FN-pakten, Genèvekonvensjonene)
  • Internasjonal sedvanerett
  • Generelle rettsprinsipper
  • Rettspraksis fra internasjonale domstoler
  • Juridisk teori og doktriner

FN og folkeretten

FN er selve hovedinstrumentet i det moderne folkerettslige systemet. FN-pakten (1945) er en grunnleggende traktat i folkeretten.

Vedtak om sanksjoner og fordømmelser: To hovedveier

1. Sikkerhetsrådet (bindende vedtak – kapittel VII i FN-pakten)

Sikkerhetsrådet kan, under kapittel VII, vedta:

  • Sanksjoner (økonomiske, diplomatiske, militære)
  • Militære inngrep
  • Fredsbevarende styrker

Nøkkelpunkt:

  • Vedtak er bindende for alle FN-land (artikkel 25 i FN-pakten).
  • Vetoretten til de fem faste medlemmene gjelder.
  • F.eks. sanksjoner mot Nord-Korea, Iran, Taliban er vedtatt her.

2. General­forsamlingen (ikke-bindende resolusjoner)

Generalforsamlingen kan:

  • Fordømme stater
  • Kreve stans i krig eller brudd på menneskerettigheter
  • Oppfordre til tiltak (men uten juridisk tvang)

Viktig:

  • Vedtakene er ikke rettslig bindende, men har stor moralsk og politisk tyngde.
  • De viser hva verdenssamfunnet mener.
  • Eksempel: Fordømmelse av Russlands invasjon av Ukraina i 2022, hvor 141 land stemte for.

Hvem kan iverksette sanksjoner i henhold til folkeretten?

AktørKan vedta sanksjoner?Bindende?Kommentar
FN SikkerhetsrådJa✅ JaHar global legitimitet og folkerettslig autoritet.
FN GeneralforsamlingNei❌ NeiKun symbolsk/moralsk.
Enkeltstater eller grupper (som EU/NATO)Ja⚠️ DelvisLovlig hvis det ikke strider mot FN-pakten. Eks: EU-sanksjoner mot Russland.
Internasjonale domstoler (f.eks. ICJ, ICC)Nei (ikke sanksjoner)❌ NeiKan felle dom, men ikke iverksette sanksjoner selv.

Når er sanksjoner lovlige i folkeretten?

Sanksjoner er lovlige dersom:

  1. De vedtas av Sikkerhetsrådet, eller
  2. De er proportionale og respektfulle overfor menneskerettigheter, f.eks. som respons på folkerettsbrudd.

Hvorfor brukes ofte Generalforsamlingen til fordømmelser?

Fordi Sikkerhetsrådet ofte blokk­eres av veto (f.eks. Russland eller USA), bruker verdenssamfunnet Generalforsamlingen til å:

  • Fordømme brudd på folkeretten
  • Vedta resolusjoner som viser global opinion
  • Legitimere videre handling (f.eks. støtte til Ukraina)

Oppsummert:

TemaSikkerhetsrådetGeneralforsamlingen
SanksjonerJa, bindende (Kap. VII)Nei
FordømmelserJa, men krever ingen vetoJa, ikke-bindende
Folkerettslig styrkeHøy (forpliktende)Lav (moralsk)
Politisk effektStor (men avhenger av veto)Stor (moral og opinion)


Våre nyheter

Når forskningen blir politisk styrt – og virkeligheten glemmes
.Når forskningen blir politisk styrt – og virkeligheten glemmes
."FN Sikkerhetsrådet og Folkeretten med stemmerett og autoritære nasjoner"
Gjenreis respekten for seniorene
.Gjenreis respekten for seniorene
Ta tilbake kontrollen over velferden og energien
Norges dyreste klimatiltak – og det virker knapt
.Norges dyreste klimatiltak – og det virker knapt

Ekstern link
Er det bortkastet å stemme på et lite parti?
.Er det bortkastet å stemme på et lite parti?

Ekstern link
Offentlig sektor er ikke til salgs – nå må folket ta tilbake kontrollen!
.Offentlig sektor er ikke til salgs – nå må folket ta tilbake kontrollen!

Ekstern link
INP ligger på positiv trend 1.7% og stigende
.INP ligger på positiv trend 1.7% og stigende
Konsekvenser og nødvendige spørsmål knyttet til gjeldende klimapolitikk
.Konsekvenser og nødvendige spørsmål knyttet til gjeldende klimapolitikk

Ekstern link
«De sterke gjør som de vil – de svake lider slik de må»
.«De sterke gjør som de vil – de svake lider slik de må»
Et veikart til fred – med sverd i slire og stål i blikket
.Et veikart til fred – med sverd i slire og stål i blikket
Når demokratiet forvises fra offentligheten
.Når demokratiet forvises fra offentligheten
Politiske fjellvettregler med Øistein Høksnes
.Politiske fjellvettregler med Øistein Høksnes

Ekstern link
En lov for diktatur, fremmet av demokratiet selv?
.En lov for diktatur, fremmet av demokratiet selv?

Ekstern link
Nordområdene trenger NATO ikke EU
.Nordområdene trenger NATO ikke EU

Ekstern link
EU er ingen militærallianse, og et medlemskap vil ikke gjøre Norge tryggere
.EU er ingen militærallianse, og et medlemskap vil ikke gjøre Norge tryggere
Klan eller fellesskap?
.Klan eller fellesskap?
Symbolpolitikkens pris er nedlagte skoler
.Symbolpolitikkens pris er nedlagte skoler

Ekstern link
Hva er konsekvenspolitikk?
.Hva er konsekvenspolitikk?
OSLO INP PÅ INPS LANDSMØTE 2025 – NY LEDERTRIO OG FULL VALGKAMPMOTIVASJON
.OSLO INP PÅ INPS LANDSMØTE 2025 – NY LEDERTRIO OG FULL VALGKAMPMOTIVASJON
Informasjon angående styret og stortingsliste
.Informasjon angående styret og stortingsliste