INP mener at oppdelingen av NSB ikke har vært noen suksess. Tilbudet til publikum har blitt dårligere, og organiseringen er rotete med en rekke underselskaper. Dette har ført til en forvitring av ansvar, der alle skylder på alle, og det er alt for mange høyt lønnede direktører i de ulike selskapene.
ET SKINNEGÅENDE NEW PUBLIC MANAGEMENT-MARERITT
INP ønsker en reorganisering av hele jernbanen i Norge for å sikre et bedre og mer oversiktlig tilbud til publikum. Både navneskiftet og omstruktureringen etter jernbanereformen har endt som et skinnegående New Public Management-mareritt.
Bakgrunn for vår politikk er at Riksrevisjonens kraftige kritikk mot driften av norsk jernbane. INP ønsker å følge opp Riksrevisjonens rapport om jernbanesektoren og gjøre punktene rapporten nevner om til aktiv politikk.
De siste årene har overføringene til sektoren økt dramatisk. Spørsmålet Riksrevisjonen stiller er om produktet er blitt bedre i takt med den massive pengeinnsprøytningen i investeringer, drift og fornyelse.
Svaret på det spørsmålet er et rungende nei!
Faktum er at produktet har blitt jevnt dårligere over flere år. Riksrevisjonens rapport viser da også at 2023 ble en ny bunnotering. Det er ingen grunn til å tro at tallene for 2024 blir lystigere lesning.
I organets fjorårsrapport beskrives situasjonen tilknyttet jernbanen som «kritikkverdig». Denne ordlyden brukes når Riksrevisjonen finner betydelige svakheter, feil og mangler som ofte vil kunne få moderate til store konsekvenser for enkeltmennesker eller samfunnet.
RAPPORTENS TRE HOVEDPUNKTER
Riksrevisor presenterte tre hovedpunkter ved offentliggjøringen av rapporten:
1. Antallet forsinkelser og innstillinger har økt. ¨
2. Målene for driftsstabilitet er ikke nådd på flere år.
3. Tiltak som er iverksatt har ikke gjort situasjonen bedre.
I tillegg peker rapporten på at jernbaneinfrastrukturen er dårlig vedlikeholdt og mangler fornyelse og at aktørene og bruken av virkemiddel har vært for dårlig samordnet.
Riksrevisjonens leder Schjøtt-Pedersen sier rett ut at selv om jernbanen har fått veldig mye penger, har de ikke klart å gjøre tilbudet bedre, og viser til at antall innstillinger og forsinkelser økte med åtte prosentpoeng sammenlignet med den forrige perioden som ble undersøkt. I 2023 ble forsinkelsene målt til 37.000 timer. – Dette er fullstendig uholdbart!
JERNBANEREFORMEN VAR MISLYKKET
INP mener at rotårsaken til de omfattende problemene er jernbanereformen som ble gjennomført av regjeringen Solberg i 2017. Solberg-regjeringen brukte over 1 milliard kroner på å splitte opp jernbanesektoren i en rekke underselskaper.
Intensjonen med reformen var kort oppsummert å frakte flere togpassasjerer for mindre kostnader. Resultatet har vært det stikk motsatte. Jernbanereformen har ført til en dårligere, dyrere og mer byråkratisk jernbane, og kan best beskrives som et et eksperiment som har gått spektakulært galt.
INP ØNSKER ÉN SAMLET JERNBANE UNDER ETT FELLES SELSKAP
INP støtter LO, Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund i ønsket om én samlet jernbane under ett felles selskap. En enhetlig selskapsmodell vil være langt mer oversiktlig og vil bidra til å redusere forvitring av ansvar og sikre en mer effektiv organisering av virksomheten, slik at det blir enklere å holde de ulike delene av jernbanen ansvarlige for sine oppgaver.
Videre ønsker vi å ta tilbake NSB-navnet, for å gjenopprette tilliten og gjenkjenningen blant publikum. Jernbanereformen ble tvunget gjennom uten å lytte til råd fra ansatte, eksperter og forskere og var et ideologisk eksperiment drevet frem av Frp og Høyre.
INP mener at ideologi og ønsketenkning ikke har noen plass i politisk planlegging.
Vi ønsker å sette kundens behov i fokus og sikre at jernbanen leverer et tilbud som er tilpasset publikums ønsker og behov.
Sveins, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Hjem > Fylkes-og-lokallag > Sentralt > Industri- og Næringspartiet
Nyheter: INP ØNSKER EN REORGANISERING AV JERNBANEN I NORGE
Våre nyheter
Nyttårstale 2024Når vi nå går inn i et nytt år, er det viktig å reflektere over tilstanden i vårt kjære land. Vi lever i tøffe økonomiske tider. Innbyggerne i Norge trenger mer økonomisk forutsigbarhet. Derfor vil INP prioritere tiltak som gir trygghet for folk flest. |
INP ØNSKER EN REORGANISERING AV JERNBANEN I NORGEINP mener at oppdelingen av NSB ikke har vært noen suksess. Tilbudet til publikum har blitt dårligere, og organiseringen er rotete med en rekke underselskaper. Dette har ført til en forvitring av ansvar, der alle skylder på alle, og det er alt for mange høyt lønnede direktører i de ulike selskapene. |
Norge er verdensmester i bistand som ikke virkerRiksrevisjonen kom med en rapport 3. desember om risikoen for økonomiske misligheter i forvaltningen av bistanden. Rapporten avdekket vesentlige mangler i hvordan Utenriksdepartementet og Norad forebygger, avdekker og reagerer på økonomiske misligheter. Dette bare bekrefter det INP har ment om bistand hele tiden – vi er verdensmestere i bistand som |
Havvind – industrieventyret som ble et subsidiemarerittI regjeringens havvindeventyr er det simpelthen ikke plass til konsekvenstenkning. Økonomiske tyngdelover som gjelder for alle andre prosjekter fra oppussing av garasjen og oppover, blir på eventyrlig vis borte når det er snakk om det grønne skiftet. |
Vi har advart om dette lengeDagens strømpriser er et utslag av en villet politikk som møysommelig er ført av både regjeringen Støre og Solberg.Vi må heller ikke glemme Frp i denne historikken. Frp i opposisjon og posisjon er det reneste Dr. Jekyll and Mr. Hyde når det kommer til strømpolitikk. |
Politikernes skolespillHvert år når budsjettene diskuteres, blir våre skoler og utdanningssteder puttet i potten.Det diskuteres økonomi og skolestruktur, hvem skal miste skolen sin? Hvilke skoler skal legges ned? Hvilke skoler skal miste studielinjer og hvilke skal få? |
Venstre gir seg selv en rett venstreSkal folket i Norge flås enda mer, slik Venstre ønsker? Er det om å gjøre å hente ut den siste kronen i lommeboken?Vi mener at nå må politikerne forstå at det er det motsatte som må skje. Vi må gjennomføre en politikk som lar alle sitte igjen med mer penger til egne kostnader. |
Regjeringens ansvarsfraskrivelseSkoler over hele landet står i fare for å legges ned. Konsekvensen blir en styrt avvikling av stedene det gjelder. |
Statsbudsjettet: Et svik mot næringslivet, kommunene og det norske folkI går ble statsbudsjettet lagt frem, og det har selvsagt vært hovedsaken i nyhetsbildet. INP har tittet på det, og har følgende konklusjon: Det er et knusende slag for næringslivet, kommunene og det norske folk. |
Ungdomsvold: Å fengsle flere kan være en del av løsningenUngdomsvold er et komplekst samfunnsproblem som krever at samfunnet ser på andre tilnærminger for å avskrekke mot vold. Å senke straffbarhetsalderen og opprette ungdomsfengsler er to kontroversielle løsninger som kan ha en avskrekkende virkning. |
Hvor mange nordmenn har egentlig råd til å reise på ferie i Norge?Hvor lenge klarer folk å holde hodet over vannet? Etter to ferieuker med bobil er jeg sterkt kritisk til kostnadsnivået, og mener tiden er inne for å stille spørsmål om hvor mye galt det er mulig å gjøre for denne regjeringen – som den forrige. |
Regjeringen sikrer trygghet til folk?Roger Larsen svarer Magnus Weggerud. – Nå trenger vi en handlekraftig regjering som kan ta kontroll på norsk kraft og legge til rette for et privat næringsliv som ikke skal kveles av skatter og avgifter. |
EU – en byråkratisk mastodont med demokratisk underskudd |
Boligmarkedet må fungere for alleEn sterk byggenæring bidrar ikke bare til flere boliger, men også til økonomisk vekst og flere arbeidsplasser. |
Vi må bygge flere studentboligerDen stadig voksende boligkøen blant studenter er en bekymring som ikke kan ignoreres lenger. Med økende press på studentøkonomien og en stadig mer krevende studiehverdag, er mangel på tilgjengelige og rimelige studentboliger blitt en betydelig belastning. |
Alle har rett til en trygg og stabil boligBoligmarkedet skal ikke være en arena for økonomisk ulikhet. |