Saksliste:
1) Godkjenne delegatenes fullmakter etter innstilling fra fullmaktskomitéen.
2) Godkjenne innkallingen.
3) Godkjenne dagsorden.
4) Valg av møtedirigent.
5) Valg tellekorps.
6) Valg av møtereferent.
7) Valg av protokollunderskrivere.
8) Behandle fylkesstyrets årsberetning, herunder fremlegging av måloppnåelse på
virksomhetsplan.
9) Godkjenne regnskap 2024.
10) Vedta fylkeslagets budsjett 2025.
11) Behandle innkomne forslag som må være styret i hende senest 19.3.25.
12) Gjennomføre organisatorisk og politisk debatt, herunder vedta virksomhetsplan
med konkrete mål for organisatorisk og politisk arbeid.
13) Valg.
a. Fylkesstyrets leder.
b. Fylkesstyrets politiske nestleder.
c. Fylkesstyrets organisatoriske nestleder.
d. Fylkesstyrets øvrige fire medlemmer.
e. Fylkesstyrets varamedlemmer.
f. Fylkesstyrets studieleder.
g. Fylkesstyrets medlemsansvarlig.
h. Delegater, varadelegater og eventuelle observatører til landsmøtet.
i. Valgkomité med 3-5 medlemmer og minst ett varamedlem.
Klargjøring av stemmeberettigede blir oversendt i god tid før årsmøtet.
Styrets forslag til valgkomité legges frem på årsmøtet.
Fylkesårsmøte INP Oslo 26.03.2025
Følgende er stemmeberettigete på fylkesårsmøte INP Oslo 2025.
De som har stemmerett, er de i Oslo Fylkesstyre som har stemmerett etter rangeringen i høst ihht vedtektene.
I de bydelene som har ekstra stemmeberettigede skal den velges av bydelsstyrene. Dette var allerede gjort til nominasjonsmøtet til valg stortingskandidater
Fylkesstyret:
- Borgar Hurum Konstituert leder
- Paulina Weridity nestleder
- Kyrre Jensen medlem
- Morten Jakobsen medlem
- Knut Iver Midteng medlem
- Jan Eriksen Medlem
- Arne Georg Uthaug medlem
- Asle Rein Medlem
Ullern 1 stemmeberettigede:
Britt Krøvel
Stovner: 1 stemmeberettigede:
Mangler delegatnavn.
Sagene 1 stemmeberettigede:
Willy Østvold
Østensjø 1 stemmeberettigede:
Mangler delagatnavn må meddeles styret.
Nordre Aker 1 stemmeberettigede:
Mangler delegatnavn
Vestre Aker 1 stemmeberettigede:
Morten Sæther
Frogner Bydel 1 stemmeberettigede:
Carl Bredo Thorbjørnsen
Grorud 0 stemmeberettiget: Ikke etablert bydelslag pr 31.12.2024
St. Hanshaugen 0 stemmeberettiget. Ikke etablert bydelslag pr 31.12.2024
Nordstrand 0 stemmeberettiget: Ikke etablert bydelslag pr 31.12.2024
TOATLT 15 stemmeberettigede inkludert styret.
Fra vedtekene §11
Delegater og varadelegater skal være valgt på et ordinært eller ekstraordinært årsmøte i lokallaget. Slikt årsmøte skal være avholdt innen utgangen januar måned, ellers tapes representasjonsretten. For ekstraordinært fylkesårsmøte avholdt i januar måned kan delegater og varadelegater være valgt på ordinært årsmøte i lokallaget året før.
Årsberetning
2024
1 Historikk
Oslo INP ble stiftet i desember 2020, og registrert i Brønnøysundregistrene 6. januar 2021.
På stiftelsesmøtet deltok Bjarte Helland (nestleder i INP), Andreas Largaard, Borgar Hurum, Freddy Reidar Bråthe, Inger Thorbjørnsen, Odd Nikolai Wilmann og Tony Kåreid.
Inger Thorbjørnsen ble valgt til fylkesleder for interimsstyret.
På årsmøtet i 2022 ble Freddy Reidar Bråthe erstattet av Paulina Kirani A. Weridity og Morten Hovland Jakobsen.
Partileder Owe Ingemann Waltherzøe trakk seg 25. januar 2024.
Helsepartiet ble implementert i partiet i 2023, men forlot partiet etter Landsmøtet i april 2024.
Ved årsslutt var det 390 medlemmer i Oslo INP.
2 Aktivitet i 2024
2.1 Møter
I 2024 ble det avholdt tre medlemsmøter og 23 styremøter. I tillegg ble det avholdt;
- tre informasjonsmøter for medlemmer,
- to gruppemøter for spesielt aktive medlemmer der det ble fokusert på partiprogrammet,
- etablert et utvalg for hvert av programområdene om energi og forsvar.
Oslo INP møtte Norsk Forening For Albinisme og mottok et skriv der de ønsket at vi skal støtte behovet for gjenopprettelse av et nasjonalt synsregister som ble lagt ned for noen år siden.
Partiet har stått på stand på St Hanshaugen og Manglerud senter.
Fylkesleder deltok på ti digitale landsstyremøter, åtte møter i programkomitéen og åtte møter i partiets helsepolitiske utvalg. Fylkesleder deltok tre dager under årets Arendalsuke.
Oslo fylkesstyre var representert på to ekstraordinære landsmøter. Det første 15.-17. mars på Gardermoen og det andre fra 26.-28. april på Hurdalssjøen. I tillegg var partiet representert på to digitale to landsmøter.
2.2 Sosialt
Det ble arrangerte grillkveld på Sognsvann 30. august der det også kom besøk både fra Drammen og Jessheim. Fylkesstyret avholdt privat julebord 13. desember 2024.
2.3 Bydelene
Vi har aktive bydelslag i bydelene Frogner, Nordre Aker, Sagene, Stovner, Ullern, Vestre Aker og Østensjø (se vedlagte årsberetning fra de enkelte lag).
I tillegg er nå bydelslag i Søndre Nordstrand, St. Hanshaugen og Grorud under etablering.
2.4 Antall medlemmer
Dagens løsning for medlemsregistrering har vist seg å være lite hensiktsmessig, og det søkes etter en annen løsning.
3 Økonomi
Oslo INP Oslo mottar 50% av medlemskontingenten som er betalt av medlemmer i Oslo. I 2024 utgjorde dette kr 22 958.
I tillegg ble det mottatt kr 215 025,35 i stemmestøtte.
Ved utgangen av 2024 er beholdning på kr 117 904,81 (se vedlagte årsregnskap).
4 Aktivitet i 2025
Vi gleder oss til valgkampen nå i 2025 frem mot stortingsvalget 8. september, og håper å kunne ønske mange nye medlemmer velkommen i løpet av året.
Programutvalgene har levert sine programforslag til Programkomiteen, og hele programmet skal vedtas på Landsmøtet 4.-6. april der tre fra Oslo INP vil delta.
Det planlegges å holde jevnlige medlemsmøter for å diskutere partiprogrammet. Dette startes opp straks etter påske.
Oslo, 12. mars 2025
Inger Thorbjørnsen
Fylkesleder
FYLKESÅRSMØTE (fåm) 26.3.2025 I OSLO INP (Industri- og næringspartiet)
Forretningsorden
1 Innledning
Denne forretningsordenen er utformet for å sikre en strukturert og rettferdig behandling av forslag og avstemninger.
Mange av INPs møtedeltakere deltar for første gang som representanter for partiets medlemmer i et ordinært fylkesårsmøte (FÅM). For å bidra til en effektiv og vellykket gjennomføring av møtet settes det derfor av ekstra tid i begynnelsen av møtet for gjennomgang av forretningsorden for å gi delegatene nødvendig informasjon og veiledning.
2 Ledelse/gjennomføring av Fylkesårsmøtet/møtekultur
FÅMs valgte møteleder har et spesielt ansvar for å påse at møtet gjennomføres i henhold til partiets ønskede møtekultur, jfr etiske retningslinjer.
Alle innlegg og ytringer fra delegater/observatører underveis i møtet skal være respektfulle og rettes til møtedirigent, dvs. ikke til enkeltpersoner eller grupperinger i eller utenfor møterommet.
For å bidra til effektiv gjennomføring av møtet har møtedirigenten tale- og forslagsrett. Hvis møteleder er gyldig medlem/delegat har vedkommende i tillegg stemmerett. Møteleder kan, når vedkommende anser det hensiktsmessig, foreslå endringer i møtegjennomføringen for å sikre at FÅM gjennomføres i tråd med FÅM`s mål og rammer.
Møteleder har myndighet tillit til å vurdere og foreslå når det bør settes strek i saker, når møtet kan/bør gå rett til votering og når det er mulig å benytte «enstemmig». FÅM gir møteleder både ansvar og myndighet til å styre FÅM gjennom vedtatt plan for møtet.
Ved gjentatte brudd på forretningsorden (og påfølgende advarsler) kan møteleder foreslå å frata medlemmer/delegater retten til å delta i ordskiftet for en begrenset periode. Møtets deltakere skal i så fall stemme (votere) over forslaget.
3 Møtedeltakeres rettigheter
En forutsetning for at partiorganisasjonen skal fatte beslutninger (vedtak) på en god demokratisk måte er at enhver møtedeltaker er trygg på sin myndighet og sine rettigheter. Som møtedeltaker på FÅM har man i enhver sak som behandles i møtet følgende suverene rettigheter:
1) Si det man mener (talerett)
2) Legge frem forslag til vedtak (forslagsrett)
3) Alle forslag tas opp til votering
4) Avgi stemme (etter egen overbevisning)
5) Alle forslag, voteringer og vedtak blir protokollført
4 Talerett og taletid
4.1 Generelt
a) Den som presenterer innstilling i saker får inntil 2 minutter til å presentere forslaget med begrunnelse. Møtedirigent kan ved behov øke taletiden ved saksfremlegg hvis det vurderes hensiktsmessig og nødvendig
b) Delegater kan få ordet to ganger i en sak – første gang inntil 2 min taletid og andre gang inntil 1 min. Et innlegg skal bringe informasjon til saken. Det bes derfor om at ingen delegater ber om ordet kun for å uttrykke enighet eller uenighet uten å tilføre ny begrunnelse/argumentasjon
c) Replikk kan kun benyttes for spørsmål til innlegg. Det gis anledning til kun en replikk pr medlem / delegat pr sak. Maks taletid er 0,5 min.
d) Den som svarer på en replikk gis anledning til å svare kort (inntil 1 minutt).
e) Møteleder kan avbryte talere ved brudd på forretningsorden samt foreslå endring av taletiden.
f) Det er mulig å be om ordet til «forretningsorden/dagsorden» KUN for å påpeke mulige formelle feil i møtegjennomføringen/voteringsrekkefølgen.
g) Det er møteleders ansvar å påse at endringer i taletid og «strek» benyttes på en måte som ivaretar møtets interesser
4.2 Spesielt for valg
a) Før ordskiftet/debatten starter, gis det mulighet for avklaring av eventuelle spørsmål.
b) Kandidater som stiller til valg kan få inntil 2 minutter til egenpresentasjon, dvs. de skal kun presentere sitt eget kandidatur, ikke omtale andre.
Av tidsmessige årsaker gis det ikke anledning til støttetalere.
5 Fullmaktskomité
Fullmaktskomitéen velges av fylkesstyret kontrollerer, og skal ved behov sørge for at møteledere, referenter og møtedeltakere til enhver tid er informert om antall stemmeberettigede som er til stede.
6 Forslag
Til de fleste sakene finnes det en innstilling som er et helhetlig forslag til vedtak. De fleste sakene som behandles av FÅM er forberedt, diskutert og stemt over (votert) i fylkesstyret.
Vedtektene bestemmer hvilket partiledd som skal innstille i en sak til FÅM. Hensikten med at det foreligger en innstilling (forslag til vedtak) i alle saker som skal behandles er for å bidra til god saksbehandling og mer effektive møter.
Det er likevel møtedelegatene som avgjør resultatet i alle sakene, uavhengig av hva komiteer og partiets organer har kommet fram til i sine vurderinger (innstillinger). Når en sak diskuteres på FÅM, kan det fremkomme synspunkter ingen andre har tenkt på. Det er likevel best at alle er godt forberedt – både når det gjelder fakta i saken, konsekvenser av de forslagene som foreligger, og har tenkt nøye gjennom alternative forslag og hvordan de bør utformes – før de fremmes.
Møtedelegatene og valgte observatører, kan fremme tre typer forslag:
Endringsforslag Forslag som søker å endre eller modifisere et eksisterende forslag, eller innstillingen.
Helhetlige forslag Forslag som presenterer en komplett erstatning eller alternativ til et eksisterende forslag eller innstillingen.
Utsettelsesforslag Forslag som søker å utsette behandlingen av en sak til et senere tidspunkt.
Møtedeltakere med forslagsrett kan fremme sine forslag underveis når saken behandles i møtet.
For å bidra til gode demokratiske prosesser, samt godt gjennomtenkte vedtak, er det en fordel at alle deltakere blir kjent med forslagene i best mulig tid før saken skal behandles. Deltakere som planlegger å fremme forslag i møtet oppfordres derfor om å dele disse forslagene med øvrige møtedelegatene så tidlig som mulig før møtet, f.eks. ved bruk av epost.
Når forslagene fremmes under behandling av saken, bes forslagsstillere presisere om forslaget er et endringsforslag, helhetlig forslag eller utsettelsesforslag.
7 Votering
a) Alle delegater avgir stemme fysisk med bruk av håndsopprekking, unntak ved pkt. b.
b) Ved personvalg kan1/4 av delegatene kreve skriftlig votering. I tilfeller hvor det foreligger flere enn en – 1 – kandidat, gjennomføres skriftlig avstemming. (Jf. § 17 A)
c) Tellekorps på minst 3 personer samler inn og teller opp stemmer ved skriftlig avstemming.
d) Hvert enkelt forslag tas opp til enkeltvis votering.
e) Ved flere alternative forslag, starter voteringen av det "mest ytterliggående" forslaget, dvs. det som avviker mest fra innstillingen i saken. Deretter "nest mest ytterliggående", osv.
f) Når det er vanskelig å vurdere hvilke forslag som er "mest ytterliggående", avgjør dirigenten voteringsrekkefølgen, helst etter støtte fra FÅM.
g) Møtedeltakere som ikke er til stede i salen når voteringen har startet, deltar ikke i avstemningen. Møtedeltakere som er til stede, må ikke forlate salen før voteringen er ferdig.
8 Utarbeidelse/godkjenning av protokoll
a) Protokollen skrives fortløpende under møtet av valgte referent(er).
b) To valgte møtedeltakere signerer protokollen etter at referatet er skrevet ferdig.
c) Signering skal skje senest 48 timer etter at møtet er avsluttet.
d) Protokollen distribueres i henhold til gjeldende vedtekter.
Oslo, 12. mars 2025
Borgar Hurum
Fungerende Fylkesleder