Hjem > Fylkes-og-lokallag > Østfold > Østfold INP

Nyheter: Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!

/images/HighFivesKKB5.jpg

Høyåsmarka, selve indrefileten i Halden-naturen, er truet. Den styrende koalisjonen bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har nok en gang vist en skremmende vilje til å åpne for prosesser som kan rasere våre verdifulle friluftsområder.

Høyåsmarka, selve indrefileten i Halden-naturen, er truet. Den styrende koalisjonen bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har nok en gang vist en skremmende vilje til å åpne for prosesser som kan rasere våre verdifulle friluftsområder.

Deres ja til å utrede en gigantisk solcellepark i dette sårbare naturområdet sår alvorlig tvil om deres evne og vilje til å beskytte haldensernes felles arv.

Det er ikke lenge siden posisjonen besluttet i kommunestyret å «vente å se» med en innsigelse mot Aremark kommuners planer om å tre vindparker i Aremark (Vestfjella, Ankerfjella, Aremark Øst) med opptil 59 turbiner over et areal på 34 km².

Hvis de realiseres betyr det

* ≈ 15 000 tonn stål
* ≈ 57 000 tonn betong (og drenering av myr som i seg selv frigir lagret CO₂)
* ≈ 18 000 liter olje som følger med turbinene hele levetiden

midt ute i Fjellalandskapet, som er Østfolds siste sammenhengende villmark, klassifisert som et av kun tre IBAområder (Important Bird and Biodiversity Area) i Østfold for rovfugl og grensende til naturreservatene Lundsneset og Fuglen.

Fylkestinget sa allerede i 2012 at her skal det ikke bygges vindkraft. Likevel presses prosjektet videre av posisjonen i Aremark kommune og krever en 132 kVlinje til Halden.

Aremarkinger og haldensere vil både høre turbindur og se blinkende nattlys, mens kraften i hovedsak eksporteres ut av regionen og Haldens politiske posisjon bare lar det skje uten innsigelse.

Industri- og Næringspartiet (INP) har gang på gang advart mot en subsidiert og feilslått energiutbygging i uberørt natur. Vi ser nå at våre bekymringer blir virkelighet, også i vår egen kommune.

Planene for Demmeåsen solkraftverk i Høyåsmarka, et anlegg som kan dekke et areal tilsvarende over 350 fotballbaner, er et hån mot naturvern og sunn fornuft.

Mens posisjonen snakker varmt om fornybar energi, overser de glatt de massive naturinngrepene et slikt anlegg medfører.

Det er verdt å merke seg at Statsforvalteren allerede har frarådet solkraftanlegg i Fjellakorridoren, som Høyåsmarka er en del av, og peker på vesentlige målkonflikter.

Fylkeskommunen vurderer innsigelse, med begrunnelse i at området er et større sammenhengende skogområde med villmarkskarakter og regionalt viktig for naturmangfold og friluftsliv.

Høyåsmarka er et yndet turområde, viktig for orientering og jakt, og et potensielt inngjerdet solkraftverk vil dramatisk begrense allmennhetens tilgang.

Posisjonspartiene, med Ap-representant Roger Schjerva i spissen, forsøker å berolige med at man "ikke bør sette ned foten for det nå". Hans partikollega Ketil Rønning støtter Schjerva og sier at man "søker kunnskap før man tar beslutninger" (HA 13.05.25).

Men hvilken kunnskap er det man mangler ? Kunnskapen om at slike anlegg medfører nedbygging av natur, inkludert potensielt karbonrike arealer som skog og myr, er velkjent. Kunnskapen om at solenergi har sine klare begrensninger, blir beleilig oversett.

Fakta om solenergi som posisjonen bør merke seg:

* Store sesongvariasjoner: Et solpanel i f.eks Oslo produserer rundt fem ganger mer strøm i juni enn i desember. Når vi trenger strømmen som mest på kalde vinterdager, leverer solen minimalt.

* Arealbruk: Solkraftverk på bakken krever store arealer. Det planlagte anlegget i Høyåsmarka vil legge beslag på 2,6 kvadratkilometer, et område større enn Halden sentrum, i et område satt av til natur og friluftsliv.

* Begrenset bidrag: Selv med en eksponentiell vekst de siste årene, sto solenergi for under 1% av Norges kraftproduksjon i 2023, så energitilskuddet er maginalt.

* Karbonregnskap: Produksjon av solcellepaneler, ofte i land som bruker kullkraft, har et betydelig karbonavtrykk. Selv om de er "rene" i drift, er den totale livsløpsgevinsten i Norge, med vår allerede rene kraftmiks, diskutabel sammenlignet med naturinngrepene.

INP mener det er på høy tid at posisjonen tar haldensernes bekymringer for irreversible naturødeleggelser på alvor. Vi kan ikke akseptere at våre mest verdifulle naturområder stykkes opp og ofres på alteret for en symbolpolitikk som i liten grad bidrar til reelle energiløsninger for Norge.

Vårt partiprogram er tydelig: Vi er imot elektrifisering av sokkelen som fortrenger kraftbehovet til landbasert industri, og vi vil stanse og reversere vindkraftverk på land og til havs som fører til irreversible naturødeleggelser.

Det samme prinsippet må gjelde for storskala solkraftverk i sårbar natur.

Det er på tide å sette foten ned. Høyåsmarka er ikke til salgs for kortsiktige og dårlig gjennomtenkte energiprosjekter. Haldenserne fortjener politikere som verner om naturen deres, ikke de som åpner døren for dens ødeleggelse. INP vil kjempe med nebb og klør for å bevare Høyåsmarka for fremtidige generasjoner.

Kommentaren er skrevet av
Knut Harald Kloster Bjørge
3. stortingskandidat for Østfold Industri- og Næringspartiet (INP)

Les mer fra Østfold INPs program for 2025-2029 ved å trykke her


#NorgeFørst, #RimeligStrøm, #NeiTilACER, #TaTilbakeKontrollen, #INP2025



Våre nyheter

- Det er fryktelig trist og alvorlig
.- Det er fryktelig trist og alvorlig
En konkursvekst på 43 prosent i serveringsbransjen uroer INPs Haakon Selmer Olsen. Ingen bransje er rammet hardere.
INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
.INP vil ha gjenåpning av Moss Rygge Sivile Lufthavn
Moss Rygge Sivile Lufthavn har tidligere vært et viktig transportknutepunkt for både nasjonale og internasjonale reisende. En gjenåpning vil bety mye for innbyggerne i vår region.
Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
.Det er feil at kommunene blir fattigere og fattigere og staten rikere
Man behøver ikke være verken økonom eller politisk analytiker, for å skjønne at det er feil at kommune-Norge blir fattigere og fattigere, mens staten blir rikere og rikere.
INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
.INP sier ja til fergetrafikk i tunell gjennom Moss
𝑀𝑜𝑠𝑠 ℎ𝑎𝑟 𝑜𝑔𝑠𝑎̊ 𝑙𝑎𝑛𝑑𝑒𝑡𝑠 𝑠𝑡ø𝑟𝑠𝑡𝑒 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑠𝑎𝑚𝑏𝑎𝑛𝑑 𝑚𝑎̊𝑙𝑡 𝑖 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘. 𝑃𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑎𝑡 𝑀𝑜𝑠𝑠 𝑒𝑟 𝑒𝑛 𝑘𝑦𝑠𝑡𝑏𝑦, 𝑝𝑟𝑜𝑏𝑙𝑒𝑚𝑒𝑡 𝑒𝑟 𝑎𝑡 𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛 𝑓𝑟𝑎 𝑓𝑒𝑟𝑔𝑒𝑛𝑒 𝑖𝑘𝑘𝑒 𝑏𝑙𝑖𝑟 𝑙𝑒𝑑𝑒𝑡 𝑣𝑒𝑘𝑘 𝑓𝑟𝑎 𝑏𝑦𝑡𝑟𝑎𝑓𝑖𝑘𝑘𝑒𝑛.
INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
.INP Østfold sier nei til naturfiendtlig vindkraft
Vi må ikke la oss blende av at vindkraft er «grønn». På land og til vanns har denne industrien en mørk bakside.
Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
.Raskere dobbeltspor mellom Halden og Oslo
Østfoldbanen går fra Oslo til Moss, videre til de større byene Fredrikstad og Sarpsborg og ender opp i Halden. INP ønsker togtiden kuttet med et rett linje mellom Halden og hovedstaden.
INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
.INP vil at staten betaler for rensning av Oslofjorden
Det er kritisk at vi handler nå for ågjenopprette fjordens helse og sikre en bærekraftig fremtid for kommende generasjoner.
INP sier nei til bompenger
.INP sier nei til bompenger
INP sier nei til bompenger i Fredrikstad, Sarpsborg og ellers i landet. Bompenger innebærer sosial urettferdighet og har negative konsekvenser for næringslivet.
Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
.Industri- og Næringspartiet sier nei til vindkraft på land og i havet
INP vil stoppe utviklingen av vindkraftverk i Norge. Vindkraftproduksjon krever enorme arealer, er forurensende og en ustabil energi.
Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
.Trist at mange av Østfolds minstepensjonister er fattige
Rundt 85 000 pensjonister i Norge lever under EUs fattigdomsgrense. Norge har penger i massevis, men pensjonistene prioriteres vekk til fordel "stormannsgalskap".
INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
.INP vil gjenåpne Moss Rygge Lufthavn
INP tar kampen for å rette opp det tragiske feilgrepet som ble begått i 2016 og som førte til nedleggelse av sivil luftfart på Moss Rygge Lufthavn.
Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
.Posisjonen Høyre, AP og KRF gambler med naturperler igjen, denne gang er det Høyåsmarka!
Høyåsmarka, selve indrefileten i Halden-naturen, er truet. Den styrende koalisjonen bestående av Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har nok en gang vist en skremmende vilje til å åpne for prosesser som kan rasere våre verdifulle friluftsområder.
Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
.Ta tilbake råderetten over egen vannkraft - stem INP!
Energi og næring henger uløselig sammen. Tilgang til stabil og rimelig energi er fundamentalt for et moderne samfunn og en velferdsstat. Norge har det, men på Stortinget finnes politiske partier som påfører landet og innbyggerne skade.
Rimelig og stabil energi bygger landet
.Rimelig og stabil energi bygger landet
Industri- og Næringspartiet sier nei takk til tyske strømpriser på norsk vannkraft. For INP handler energi om å levere det samfunnet trenger – både i dag og i fremtiden.
Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
.Skog er skog og plastpaneler er plastpaneler
Norsk natur bygges gradvis ned for å gi plass til solcelleparker, ofte på bekostning av skog, dyrket mark og biologisk mangfold. Er det virkelig nødvendig å ofre natur for ustabil energiproduksjon?
Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
.Tre enorme, irreversible naturinngrep i Aremark, og Halden sover!
Våkn opp Høyre og Arbeiderpartiet! Dere vet jo ikke engang veien inn til Lundsneset naturreservat. Vindkraft handler ikke om «park», men alt for ofte om industrialisering av urørt natur, og nå i Aremark!
En tragedie i Aremark er i ferd med å skje – Halden kommune må derfor våkne med et NEI
.En tragedie i Aremark er i ferd med å skje – Halden kommune må derfor våkne med et NEI
Aremark kommune står overfor et massivt inngrep i sin natur. Tre store vindkraftprosjekter er under planlegging i bygda – Aremark Sør, Aremark Øst og Aremark Vindkraftverk (Vestfjella).
Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19
.Moss - kanalbro, fergetrafikk og RV19
Moss Avis presenterte nylig nye planer for både Helgerødgata og kanalbrua. Planene har blitt utarbeidet av de samme som har misligholdt sitt ansvar for vedlikehold og utskifting av kanalbrua, Østfold Fylkeskommune.
20 partier kjemper om 9 seter på Østfoldbenken
.20 partier kjemper om 9 seter på Østfoldbenken
31. mars kl. 12.00 gikk fristen ut for partiene til å levere listeforslag til Stortingsvalget i Østfold 2025. Ved fristens utløp var det levert inn 20 listeforslag.Ole Kristian Sørlie, som er INPs førstekandidat i Østfold til stortingsvalget, er optimist.
Kunsten å snu seg etter vinden
.Kunsten å snu seg etter vinden
Utredning av vind- og solkraft er et hett tema i Sarpsborg om dagen, med store motsetninger i det politiske landskapet. Noen er for, noen er imot, noen er nå for -selv om de var imot tidligere, noen vil vite mer, og noen mener at de vet nok.