Hjem > Fylkes-og-lokallag > Sentralt > Industri- og Næringspartiet

Nyheter: INP ØNSKER EN REORGANISERING AV JERNBANEN I NORGE

/images/Sentralt/Sentralt/jernbane.jpg

INP mener at oppdelingen av NSB ikke har vært noen suksess. Tilbudet til publikum har blitt dårligere, og organiseringen er rotete med en rekke underselskaper. Dette har ført til en forvitring av ansvar, der alle skylder på alle, og det er alt for mange høyt lønnede direktører i de ulike selskapene.

ET SKINNEGÅENDE NEW PUBLIC MANAGEMENT-MARERITT

INP ønsker en reorganisering av hele jernbanen i Norge for å sikre et bedre og mer oversiktlig tilbud til publikum. Både navneskiftet og omstruktureringen etter jernbanereformen har endt som et skinnegående New Public Management-mareritt. 

Bakgrunn for vår politikk er at Riksrevisjonens kraftige kritikk mot driften av norsk jernbane. INP ønsker å følge opp Riksrevisjonens rapport om jernbanesektoren og gjøre punktene rapporten nevner om til aktiv politikk. 

De siste årene har overføringene til sektoren økt dramatisk. Spørsmålet Riksrevisjonen stiller er om produktet er blitt bedre i takt med den massive pengeinnsprøytningen i investeringer, drift og fornyelse. 
Svaret på det spørsmålet er et rungende nei! 

Faktum er at produktet har blitt jevnt dårligere over flere år. Riksrevisjonens rapport viser da også at 2023 ble en ny bunnotering. Det er ingen grunn til å tro at tallene for 2024 blir lystigere lesning. 

I organets fjorårsrapport beskrives situasjonen tilknyttet jernbanen som «kritikkverdig». Denne ordlyden brukes når Riksrevisjonen finner betydelige svakheter, feil og mangler som ofte vil kunne få moderate til store konsekvenser for enkeltmennesker eller samfunnet. 

RAPPORTENS TRE HOVEDPUNKTER

Riksrevisor presenterte tre hovedpunkter ved offentliggjøringen av rapporten: 

1. Antallet forsinkelser og innstillinger har økt. ¨
2. Målene for driftsstabilitet er ikke nådd på flere år.
3. Tiltak som er iverksatt har ikke gjort situasjonen bedre. 

I tillegg peker rapporten på at jernbaneinfrastrukturen er dårlig vedlikeholdt og mangler fornyelse og at aktørene og bruken av virkemiddel har vært for dårlig samordnet.
Riksrevisjonens leder Schjøtt-Pedersen sier rett ut at selv om jernbanen har fått veldig mye penger, har de ikke klart å gjøre tilbudet bedre, og viser til at antall innstillinger og forsinkelser økte med åtte prosentpoeng sammenlignet med den forrige perioden som ble undersøkt. I 2023 ble forsinkelsene målt til 37.000 timer. – Dette er fullstendig uholdbart!

JERNBANEREFORMEN VAR MISLYKKET

INP mener at rotårsaken til de omfattende problemene er jernbanereformen som ble gjennomført av regjeringen Solberg i 2017. Solberg-regjeringen brukte over 1 milliard kroner på å splitte opp jernbanesektoren i en rekke underselskaper. 

Intensjonen med reformen var kort oppsummert å frakte flere togpassasjerer for mindre kostnader. Resultatet har vært det stikk motsatte. Jernbanereformen har ført til en dårligere, dyrere og mer byråkratisk jernbane, og kan best beskrives som et et eksperiment som har gått spektakulært galt. 

INP ØNSKER ÉN SAMLET JERNBANE UNDER ETT FELLES SELSKAP

INP støtter LO, Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund i ønsket om én samlet jernbane under ett felles selskap. En enhetlig selskapsmodell vil være langt mer oversiktlig og vil bidra til å redusere forvitring av ansvar og sikre en mer effektiv organisering av virksomheten, slik at det blir enklere å holde de ulike delene av jernbanen ansvarlige for sine oppgaver. 

Videre ønsker vi å ta tilbake NSB-navnet, for å gjenopprette tilliten og gjenkjenningen blant publikum. Jernbanereformen ble tvunget gjennom uten å lytte til råd fra ansatte, eksperter og forskere og var et ideologisk eksperiment drevet frem av Frp og Høyre. 

INP mener at ideologi og ønsketenkning ikke har noen plass i politisk planlegging. 
Vi ønsker å sette kundens behov i fokus og sikre at jernbanen leverer et tilbud som er tilpasset publikums ønsker og behov.

Sveins, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons


Våre nyheter

Kan ikke trylle fram strøm
.Kan ikke trylle fram strøm
Det snakkes mye om grønn omstilling for tiden. Det høres jo fint ut, ikke sant? Men for industrien på Husøy er det ikke lenger snakk om fremtidige muligheter – det handler om overlevelse. Fra 2030 skal det bli forbudt å bruke fossilt brennstoff i industrien. Problemet? Det finnes ingen reelle alternativer klare for Husøy.
Ekstern link
Jo, vi snakker om inntekter!
.Jo, vi snakker om inntekter!
Det hevdes at det ikke snakkes nok om inntekter, og at politikerne ikke har gjort nok for å forebygge dagens økonomiske krise. Vi i Lindesnes Industri- og Næringsparti (INP) vil svare tydelig. Jo, vi snakker om inntekter og det er faktisk vi som snakker høyest om det.
Ekstern link
Ikke flytt til Halden med småbarn på en stund
.Ikke flytt til Halden med småbarn på en stund
I kommunestyret den 8. mai ble det atter en gang debatt rundt referatsaken om videre arbeid med fremtidig skolestruktur i Halden kommune – Hjortsberg, Låby og Gimle skoler. De tre skolene er i faresonen for å bli lagt ned en, to eller tre av dem, noe som skaper stor usikkerhet.
Ekstern link
Vindkraft og politisk klister
.Vindkraft og politisk klister
For å sikre seg ordførerkjedet, inngikk de en avtale med Frp og Industri- og Næringspartiet (INP) om å skrinlegge vindkraftutredninger i denne valgperioden. Nå har realiteten innhentet dem med kraftig styrke. Industrien på Herøya, anført av Yara, skriker etter elektrisk kraft for å kunne gjennomføre nødvendige utslippskutt. Elektrifisering er nøkke
Ekstern link
Regjeringens «grønne» pyramidespill
.Regjeringens «grønne» pyramidespill
Vi har i mange år trodd at pyramidespill var forbudt i Norge. Men politikerne har gjeninnført spillet i en grønn variant.Ideen er enkel, på toppen sitter et menneske med en vanvittig grønn ulønnsom ide, vedkommende får med seg flere på sin forskrudde ide, det søkes om penger nær sagt alle mulige plasser og i alle unevnelige hulrom, fond etc. som v
Ekstern link
INP advarer mot vindvegger langs norskekysten
.INP advarer mot vindvegger langs norskekysten
Wind Catching Demo AS ønsker å reise en vindvegg på 200x180 m utenfor Øygarden kommune, vest for Bergen. De har jobbet med dette i 7–8 år og har fått med seg General Motors Ventures, North Industries 2 og Ferd. Selskapet har som målsetting å gå fra 9 til 50 ansatte og å bygge slike vindvegger langs norskekysten.
Ekstern link
Alta INP vil grunnlovsfeste fiskerettigheter
.Alta INP vil grunnlovsfeste fiskerettigheter
På årsmøte i Alta INP vedtok de en resolusjon som vil grunnlovsfeste at de marine ressursene tilhører fellesskapet og at de skal sikre bosetting og sysselsetting langs kysten. Fiskekvotene skal tilbakeføres til felleskapet og er ikke salgsvare, er deres ønske, og det er på høy tid den diskusjonen løftes nasjonalt.
Ekstern link
Denne boka bekrefter alt om svak politisk styring av Norge
.Denne boka bekrefter alt om svak politisk styring av Norge
Hvorfor har Norge fått politiske ledere som lider av beslutningsvegring, og ikke klarer å la være å stikke hånden ned i honningkrukken Oljefondet, så fort de må stå til ansvar for politikken deres.
Ekstern link
INP advarer mot «norsk syke»
.INP advarer mot «norsk syke»
Begrepet Hollandsk Syke ble først brukt av The Economist i 1977. Det beskriver en situasjon der næringsliv og industri lider under et lands overforbruk av inntekter fra en ikke-fornybar naturressurs. For Norges del er dette knyttet til inntektene fra olje- og gassnæringen.
Ekstern link
INP ØNSKER EN REORGANISERING AV JERNBANEN I NORGE
.INP ØNSKER EN REORGANISERING AV JERNBANEN I NORGE
INP mener at oppdelingen av NSB ikke har vært noen suksess. Tilbudet til publikum har blitt dårligere, og organiseringen er rotete med en rekke underselskaper. Dette har ført til en forvitring av ansvar, der alle skylder på alle, og det er alt for mange høyt lønnede direktører i de ulike selskapene.
Norge er verdensmester i bistand som ikke virker
.Norge er verdensmester i bistand som ikke virker
Riksrevisjonen kom med en rapport 3. desember om risikoen for økonomiske misligheter i forvaltningen av bistanden. Rapporten avdekket vesentlige mangler i hvordan Utenriksdepartementet og Norad forebygger, avdekker og reagerer på økonomiske misligheter. Dette bare bekrefter det INP har ment om bistand hele tiden – vi er verdensmestere i bistand som
Ekstern link
Havvind – industrieventyret som ble et subsidiemareritt
.Havvind – industrieventyret som ble et subsidiemareritt
I regjeringens havvindeventyr er det simpelthen ikke plass til konsekvenstenkning. Økonomiske tyngdelover som gjelder for alle andre prosjekter fra oppussing av garasjen og oppover, blir på eventyrlig vis borte når det er snakk om det grønne skiftet.
Ekstern link
Vi har advart om dette lenge
.Vi har advart om dette lenge
Dagens strømpriser er et utslag av en villet politikk som møysommelig er ført av både regjeringen Støre og Solberg.Vi må heller ikke glemme Frp i denne historikken. Frp i opposisjon og posisjon er det reneste Dr. Jekyll and Mr. Hyde når det kommer til strømpolitikk.
Ekstern link
Politikernes skolespill
.Politikernes skolespill
Hvert år når budsjettene diskuteres, blir våre skoler og utdanningssteder puttet i potten.Det diskuteres økonomi og skolestruktur, hvem skal miste skolen sin? Hvilke skoler skal legges ned? Hvilke skoler skal miste studielinjer og hvilke skal få?
Ekstern link
Venstre gir seg selv en rett venstre
.Venstre gir seg selv en rett venstre
Skal folket i Norge flås enda mer, slik Venstre ønsker? Er det om å gjøre å hente ut den siste kronen i lommeboken?Vi mener at nå må politikerne forstå at det er det motsatte som må skje. Vi må gjennomføre en politikk som lar alle sitte igjen med mer penger til egne kostnader.
Ekstern link
Regjeringens ansvarsfraskrivelse
.Regjeringens ansvarsfraskrivelse
Skoler over hele landet står i fare for å legges ned. Konsekvensen blir en styrt avvikling av stedene det gjelder.
Ekstern link
Statsbudsjettet: Et svik mot næringslivet, kommunene og det norske folk
.Statsbudsjettet: Et svik mot næringslivet, kommunene og det norske folk
I går ble statsbudsjettet lagt frem, og det har selvsagt vært hovedsaken i nyhetsbildet. INP har tittet på det, og har følgende konklusjon: Det er et knusende slag for næringslivet, kommunene og det norske folk.
Ekstern link
Ungdomsvold: Å fengsle flere kan være en del av løsningen
.Ungdomsvold: Å fengsle flere kan være en del av løsningen
Ungdomsvold er et komplekst samfunnsproblem som krever at samfunnet ser på andre tilnærminger for å avskrekke mot vold. Å senke straffbarhetsalderen og opprette ungdomsfengsler er to kontroversielle løsninger som kan ha en avskrekkende virkning.
Ekstern link
Hvor mange nordmenn har egentlig råd til å reise på ferie i Norge?
.Hvor mange nordmenn har egentlig råd til å reise på ferie i Norge?
Hvor lenge klarer folk å holde hodet over vannet? Etter to ferieuker med bobil er jeg sterkt kritisk til kostnadsnivået, og mener tiden er inne for å stille spørsmål om hvor mye galt det er mulig å gjøre for denne regjeringen – som den forrige.
Ekstern link
Regjeringen sikrer trygghet til folk?
.Regjeringen sikrer trygghet til folk?
Roger Larsen svarer Magnus Weggerud. – Nå trenger vi en handlekraftig regjering som kan ta kontroll på norsk kraft og legge til rette for et privat næringsliv som ikke skal kveles av skatter og avgifter.
Ekstern link

Lokallag